Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupuu-keräys ja ei saa laittaa käteistä rahaa pakettiin?

Vierailija
29.11.2025 |

Ilen osallistunut vähävaraisten lasten lahjakeräykseen joka vuosi ainakin vuodesta 2007 alkaen. Syykin on ihan selkeä: halu auttaa lasta. Olin itse 19-vuotias äiti aikoinaan, ei yhtään ylimääräistä rahaa. Niin vain kävi, että tulin raskaaksi, se oli suunnittelematonta ja kuitenkin yksi elämäni ihanimmista asioista. Oma lapseni sai joka joulu valtavan hienot lahjat isovanhemmiltaan. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole, ei ole rikkaita isovanhempia. Toki minun taloustilanteen parani, kun sain amk-opinnot loppuun ja pääsin töihin. Silti tiedän, mitä on köyhyys lapsen äitinä. 

Olen siis vuosittain ostanut lahjan ja laittanut sinne pakettiin yleensä mukaan kympin setelin. Ketä se haittaa? Esimerkiksi viime vuonna ostin shampoon, hoitoaineen, deodorantin, ihovoiteen ja teippasin yhteen pulloista kiinni pienen kirjekuoren, jossa kympin seteli. Se paketti meni jollekin 13 v. tytölle. Itselläni on samanikäinen tyttö, joka ne lahjat oli mukana valitsemassa. Hänkin sanoi, että se on hyvä, jos on kymppi johonkin, mitä lahjan saaja itse voi ostaa lisäksi. Toiveena oli hygieniatuotteita, mikä on laaja käsite. Entäs jos tarvitseekin hammastahnaa tai hammasharjan, niin sillä kympillähän ne saa.

Sääntö-Suiomi! Nyt on tiedotettu näyttävästi, että ei saa olla rahaa eikä arpoja. Toki minä olen ohjeet lukenut ennenkin, mutta ärsyttää, että tätä nyt tänä vuonna oikein korostetaan lehdissä ja keräyspisteissä. Kuka siitä kärsii vahinkoa, jos siellä paketissa on kympin seteli? Ihan kuin tässä nyt olisin pahakin rikollinen, 

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän semmoista asiaa olekaan, mihin ei joku byrokraatti keksisi rajoituksia. Verot, sakot, maksut. Joskus hävettää olla suomalainen.

Vierailija
2/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta meidän kaupungin joulukuussa ei tänä vuonna ole mitään toiveita. Siellä on ikä ja osassa on sukupuoli, mutta ei kaikissa. Otin tänään puusta kortin, poika 1,5 v. En ehkä kestä. Huomenna käydään ostamassa lahja. Mietin Duplo-legoja, koska niillä on käyttöä useampi vuosi, ja minun omat pojat leikki duploilla ihan todella pienestä vauvasta eskariin saakka. Eläinjuna ja ehkä jotain lisäeläimiä siihen. Tai sitten se paloautopaketti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joulpuussa, ei joulukuussa. Korjaus. -edellinen

Vierailija
4/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Rahaahan ne tarvii. Tosin olisi hyvä piilottaa ettei vanhemmat nappaa seteliä. Se siitä lahjasta jos ei lapsi saa itse pitää.

Vierailija
5/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Rahaahan ne tarvii. Tosin olisi hyvä piilottaa ettei vanhemmat nappaa seteliä. Se siitä lahjasta jos ei lapsi saa itse pitää.

Tämä. Menee herkästi vanhempien viinoihin ja se siitä joulurauhasta

Vierailija
6/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ohis, mutta meidän kaupungin joulukuussa ei tänä vuonna ole mitään toiveita. Siellä on ikä ja osassa on sukupuoli, mutta ei kaikissa. Otin tänään puusta kortin, poika 1,5 v. En ehkä kestä. Huomenna käydään ostamassa lahja. Mietin Duplo-legoja, koska niillä on käyttöä useampi vuosi, ja minun omat pojat leikki duploilla ihan todella pienestä vauvasta eskariin saakka. Eläinjuna ja ehkä jotain lisäeläimiä siihen. Tai sitten se paloautopaketti.

Ihana lahja!

Vierailija
7/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Mutta korvaa vaikka S-ryhmän lahjakortilla?

Mekin ollaan lasten kanssa osallistuttu, kun ikää on tullut lisää haluavat itse parempiosaisina auttaa.

Vierailija
8/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene, kun se on paketissa. Paketin avaa lapsi itse, ja toiseksi on hyvinkin leimaavaa opettaa kenellekään, että lahja päätyy viinaan. Jokainen äiti ja isä arvostaa sitä, jos oma lapsi saa joululahjan. On monista syistä johtuvaa köyhyyttä, ja tietysti aina on heitäkin, joilla on päihderiippuvuus. Se ei poista sitä, etteikö rakastaisi lapsiaan. Minun isäni on ollut riippuvainen, ja siitäkin huolimatta hän on itse antanut lahjat, joita mummo ja ukki olivat jouluksi lähettäneet. Oli villasukkaa ja suklaata, nukkeja, joskus rahaa. Kaikki tuli joka vuosi perille. Mummo ja ukki tiesivät, että isäni oli kroonisesti vähissä varoissa, ja siksi pakettiin oli laitettu sitä joulumieltä mukaan. Isäni sai antaa paketit. Vaikka hänellä itsellään ei aina ollut rahaa ostaa mitään, mummo ja ukki lähettivät paketit isälle, että isä saa ne antaa omalle tyttärelleen. Pahojen ihmisten määrä on pieni, vaikka riippuvuus on vakava sairaus. Ihmisellä voi olla tiettyjä arvoja, jotka ylläpitävät käsitystä ihmisyydestä ja reiluudesta. Se on eri asia, jos joku laittaa rahat sen päihderiippuvaisen tilille. Kun ne on paketissa sisällä, kyllähän ne lapselle yleensä annetaan, jos ei ole läpimätä ihminen. Myös riippuvainen ihminen rakastaa omaa lastaan.

Vierailija
9/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mekin ollaan lasten kanssa osallistuttu, kun ikää on tullut lisää haluavat itse parempiosaisina auttaa.

Olen itse hiukan eri mieltä. Kun me kaksi tyttöä oltiin 12-18 v., ostettiin ihan kaikki vaatteet, kengät ja sisustus yms. kirppikseltä. Kirpputori on monelle vähävaraiselle paikka, jossa kymppi muuttuu satasiksi. Lahjakortti on ihan hyvä, mutta kauppa tuntuu ainakin teinille liian kalliilta. Minä ostin aina omat lahjani kirppikseltä, kun sain rahaa. Adidaksen lenkkarit, puolikas hajuvesipullo, Reebokin trikoot, leviksen farkut. Tuollaisia muistan hankkineesi joululahjarahoilla. Sillä tavalla kyllä olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että köyhälle se 10 euron seteli on tärkeä ja arvokkaampi kuin 10€ lahjakortti.

Vierailija
10/18 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oman järjen pitäisi sanoa, ettei noihin paketteihin kannata laittaa rahaa, lahjakortteja, eikä sellaista tavaraa, jonka saa helposti myytyä. 

Mikään ei takaa, etteikö paketteja avattaisi keräystä hoitavan tahon toimesta. Kenen taskuun luulet, että rahasi silloin päätyvät? 

Ja viimeistään vanhemmat ne setelit ja lahjakortit vievät itselleen ja ostavat kaljaa/tupakkaa, myyvät Torissa kaiken sellaisen, mikä menee helposti kaupaksi. 

Vierailija
11/18 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oman järjen pitäisi sanoa, ettei noihin paketteihin kannata laittaa rahaa, lahjakortteja, eikä sellaista tavaraa, jonka saa helposti myytyä. 

Mikään ei takaa, etteikö paketteja avattaisi keräystä hoitavan tahon toimesta. Kenen taskuun luulet, että rahasi silloin päätyvät? 

Ja viimeistään vanhemmat ne setelit ja lahjakortit vievät itselleen ja ostavat kaljaa/tupakkaa, myyvät Torissa kaiken sellaisen, mikä menee helposti kaupaksi. 

Sinullahan on negatiivinen kuva köyhyydestä. Ihminen voi olla köyhä ihan ilman tupakkaa ja kaljaakin. Olen itse opettaja, ja yllättävän monella opiskelijallani on lapsia. Suomessa ei ole mitään takuuta, että kun on opiskellut johonkin ammattiin, sillä työllistyisi. Ahkerat ja osaavat lähtevät hakemaan uutta koulutusta, jolla pääsisi eroon köyhyydestä ja työttömyydestä. Opiskelijan budjetilla lasten elättäminen on rajua ja tarkoittaa köyhyyttä. Onneksi moni kuitenkin työllistyy valmistuttuaan.

Vierailija
12/18 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän semmoista asiaa olekaan, mihin ei joku byrokraatti keksisi rajoituksia. Verot, sakot, maksut. Joskus hävettää olla suomalainen.

Siinähän sitten häpeät!

Vierailija
13/18 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kyllä panna lahjakortti eri pakkaukseen. Lahjaanhan pitää kirjoittaa päälle, mitä se sisältää. Kaikki eivät asu sopivan kaupan lähellä tai ainakin lapsen voi olla vaikeampi mennä kaukana olevaan kauppaan yksin, jos esim. vanhemmilla on esteitä tai ovat töissä pitkiä päiviä. Joillakin onoikeatsi pulaa jopa paikallisista bussilipuista, että kauppareissu tyssää sitten siihen.

Vierailija
14/18 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat jaetaan sossun asiakkaille eikä köyhille opiskelijoille tai osa-aikatyötä tekeville. Ja paketit siis puretaan ja kirjekuoret avataan ennen jakoa 

Jakobon vasta alkanut ja ei edes jouluksi mene. 

Vierailija
15/18 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jakajat kerää kyllä käteisen pois ja avaa joka kirjekuoren 

Vierailija
16/18 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa rahassa taitaa olla ennemmin se ongelma, että päätyy vääriin käsiin.

Vierailija
17/18 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä voi olla ainakin osasyy, miksi ei saa laittaa rahaa. Osa vanhemmista kyllä myy tavaratkin.

Vierailija
18/18 |
31.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene, kun se on paketissa. Paketin avaa lapsi itse, ja toiseksi on hyvinkin leimaavaa opettaa kenellekään, että lahja päätyy viinaan. Jokainen äiti ja isä arvostaa sitä, jos oma lapsi saa joululahjan. On monista syistä johtuvaa köyhyyttä, ja tietysti aina on heitäkin, joilla on päihderiippuvuus. Se ei poista sitä, etteikö rakastaisi lapsiaan. Minun isäni on ollut riippuvainen, ja siitäkin huolimatta hän on itse antanut lahjat, joita mummo ja ukki olivat jouluksi lähettäneet. Oli villasukkaa ja suklaata, nukkeja, joskus rahaa. Kaikki tuli joka vuosi perille. Mummo ja ukki tiesivät, että isäni oli kr

Valitettavasti riippuvuus menee jopa omien lastenkin edelle. Mielestäni on tärkeämpää turvata se, että lapsi saa lahjansa kuin hyssytellä, ettei saa leimata. Tietenkään kaikki köyhät eivät ole päihderiippuvaisia tai kaikki päihderiippuvaiset varasta lapsiltaan. Pitää silti yrittää suojella niitä lapsia, jotka ovat heikoimmassa asemassa.