Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

45-55 vuotiaat naiset, paljonko nukutte yössä?

Vierailija
28.11.2025 |

Itse nukun hormonilaastereilla about yhtäjaksoisesti 5 - 6 tuntia. 6.5h on aivan maksimit. Kun herään, en saa enää unta. Onko tuo liian vähän jatkuessaan vuosia? Aivosumua on ja CPAP 2.5v ollut käytössä. Unilääkkeet tekee päiväväsymystä, paitsi yksi lääke jota ei voi syödä kuin satunnaisesti. Yritän välttää lääkkeitä.

Ennen laastaria heräilin aina useaksi tunniksi n. klo 02-03 yöllä. Se oli ihan helvettiä, koska juuri kun alkoi uudelleen nukuttamaan soi kello töihin siitä n. 30min päästä. 

Nuorempana 30-40 vuotiaana nukuin muistaakseni 7.5-8h yhtäjaksoisesti. N. 45-vuotiaana alkoi univaivat etenkin työstressiin yhdistettynä. Olen nyt 50v.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap siis uniapnea vai miten oot saanut CPAP-laitteen?

Kyllä. Kohtalainen uniapnea todettiin mittauksin ja sain laitteen. Letkun / nauhojen kanssa teutaroidessa menee yöt.

Vierailija
22/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49-vuotias nainen, ja olen viimeiset 5 vuotta nukkunut kuin pieni murmelinpoikanen, syystä että syön mirtatsapiinia mikroannoksina. Otan neljäsosan 15mg pilleristä joka ikinen yö. Jos annos jää väliin, sen huomaa, kun herään aamuyöllä valvomaan. Alussa mirtasta tuli päiväväsymystä mutta se meni suht pian ohi.

Se huono puoli aiemmin oli, että lihoin lievään ylipainoon tämän lääkityksen takia, mutta se korjattiin Ozempicilla, jota olen käyttänyt nyt vuoden. Nyt olen hyvin nukkuva ja normaalipainoinen, ja erittäin, erittäin tyytyväinen :)

Vaihdevuosioireita on kyllä muita, esim hikoilu, mutta en halua hormonikorvaushoitoa ainakaan nyt toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 47, nukun klo 22.30-6.30 sikeästi. Hyvät unet johtuu ilta-magnesiumista, suosittelen!!

56, ei hormonilääkotystä, 9-10 h yössä, myös magnesium/ iltamagnesium.

Vierailija
24/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tuollainen h*lvetti se on vielä edessäpäin, kun aurallisen migreenin takia ei saa ikinä mitään hormonikorvaushoitoja ottaa tai saa aivoinfarktin. On se kyllä kirous tuo migreeni

t. 42 v (vielä toistaiseksi ilman esivaihdevuosia)

Vierailija
25/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole auttanut heräilyyn ja valvomisiin hormonikorvaushoito eikä magnesium iltaisin.

Vierailija
26/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai tuollainen h*lvetti se on vielä edessäpäin, kun aurallisen migreenin takia ei saa ikinä mitään hormonikorvaushoitoja ottaa tai saa aivoinfarktin. On se kyllä kirous tuo migreeni

Kyllä saa, vaikka on aurallinen migreeni. Miksi olet luulossa, ettei saisi??

Vierailija
27/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ohiksena, onko kaikki vastaajat jotain yksineläjiä?

Vierailija
28/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa, vaikka on aurallinen migreeni. Miksi olet luulossa, ettei saisi??

Neurologi sanoi

Vierailija
29/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettehän te oo millään pätkäpaastolla, jossa klo 18 jälkeen ei enää syödä? Se aiheuttaa unettomuutta. Hiilaripitoinen iltapala auttaa samaan hyvät unet. On myös hyvä muistaa ulkoilla joka päivä. Jos on vain sisällä, niin se vie kans unet.

No mietipä nyt oikeasti onkohan unettomuudesta kärsivät jo hoksanneet itsekin nuo mahtavat vinkit vai ei. Sano vielä että ei kannata illalla juoda kahvia. 🙄

Vierailija
30/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan minä ole yksineläjä, asun mieheni kanssa, aikuinen lapsi on jo muuttanut omilleen.

Vierailija
31/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 49v, joitain vaihdevuosioireita on mut en käytä hormonikorvaushoitoa tai hormonaalista ehkäisyä.

Aamuyön heräilyt noin 03 aikaan alkoivat pari vuotta sitten. Sain hyvän vinkin joltain että vaikka herää, ei katsoisi mitä kello on. Toinen hyvä tai minulle sopiva neuvo on ollut se että yritän sanoa itselleni että tämä nyt vaan on tällainen yö. Että jos tää menee nyt kiville, ensi yön nukun paremmin. En ala lukea tai katsella kirjaa, vaan makailen sängyssä mahdollisimman rentona.

Lopetin kahvinjuonnin ja vaihdoin teen kofeiinittomaan. Sitten lopetin myös limut, alkoholia en ole käyttänyt ikinä. Nuo asiat paransi untani. Samoin oon vähentänyt herkkujen syömistä, ja oon lukenut jostain että vaihdevuosi-iässä sietokyky sokerille heikkenee.

Aloin mennä säännöllisesti nukkumaan viimeistään klo 22, ja herätyskello soi klo 6.20. 

Elän viikonloppuisinkin suurinpiirtein tuossa rytmissä. 

Vierailija
32/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttaa 9 tunnin edestä mutta 8 riittää. N55

Vierailija
33/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisena yönä viisi tuntia ja toisena sitten enemmän. Ei se määrä vaan laatu

Vierailija
34/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän kuuluu kyllä herääminen pissalle kerran joka yö. Ja siitä rakonkoulutuksesta ei tarvitse alkaa lässyttää. Sitä ei vain tapahdu.

Vierailija
35/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kuuluu kyllä herääminen pissalle kerran joka yö. Ja siitä rakonkoulutuksesta ei tarvitse alkaa lässyttää. Sitä ei vain tapahdu.

Kerran yössä on urologikin mukaan täysin normaalia. Ite heräilin pari-kolmikymppisenä varmaan 10 kertaa yössä, kun sairastin interstitielliä kystiittiä. Joo ja unet jäi silloin pariin tuntiin per yö. Pitää nauttia nykyisestä 8-10 tunnista kyllä ennen kuin esivaihdevuodet iskee.

-eri

Vierailija
36/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkisin 7-8 tuntia, viikonloppuisin ja lomilla 8-10 tuntia

Vierailija
37/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöheräilyt loppui kun aloin mennä nukkumaan klo 6 aamulla.

Olen työtön eikä ole alaikäisten mukuloiden kaitsemisesta.

Lenkkeilen illat. 

Vierailija
38/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko mitään vaihdevuosioireita. Olen aina nukkunut huonosti, tai en ollenkaan. Ainoastaan yksi nukahtamislääke sopii, sitä käytän tietyn ajan (ja ei todellakaan mikään Mirtazapin, Ketipinor). Kuusi tunti unta jos saan lääkkeen avulla, niin se on aivan unelma. 

Miksi yrität välttää lääkkeitä?

Vierailija
39/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut hyvä nukkumaan. Nyt nukun 7-9 tuntia yössä. Vaadin PALJON unta toimiakseni, en pysty toimimaan jos unet on 5-6 tuntia, joskus jos on ollut pakko, niin satunnaisesti tuollaiset 5 tuntia riittää, mutta tosiaan vain hyvin harvakseltaan. 

Vierailija
40/52 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-9 tuntia, harvakseltaan aamuyön valvomista, 51v. magnesiumia illalla, ei estrogeenilisää, avioliitossa.