Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytkö kirkossa?

Vierailija
27.11.2025 |

Nyt kun kirkkovuosi vaihtuu 1. adventtina, mietin kirkon asemaa yhteiskunnassa. Ajatellaan tässä ketjussa kuitenkin rakennuksena kirkon tarpeellisuutta yksilölle. Minä olen käynyt viimeksi 4 vuotta sitten, kun Jumalan sanan palvelijoista tehtiin raamatun vastaisen toiminnan asiamiehiä. Eli minä vastustan muutoksia, mm naispappeutta, samaan sukupuolta olevien siunaamisia, kirkossa esittäviä iskelmiä ja näytelmiä. Kun Jumalan sanan julistajat ja paimenet lisäksi ovat antautuneet usein lähes kokonaan lihallisen himon ja väkijuomien valtaan (uusin esimerkki https://yle.fi/a/74-20196504 ) niin en voinut kuulua enää tähän ev-lut.seurakuntaan.

Uskoni on vahva, minulla on Jumala ja minulla on ohjekirja, Raamattu. Jos Herran huoneen ovat paholaiset vallaanneet, en halua rahoittaa sitä enkä varsinkaan käydä siellä. 

Käytkö sinä kirkossa?

Kuinka usein käyt kirkossa vuoden aikana?

Vaihtoehdot

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi utelet moista? Usko on jokaisen oma asia. Pitäkööt uskonsa jotka uskovat. Ei liikuta minua, kunhan jättävät minut rauhaan sekopäitä kaikki, vaikka kuulun kyllä kirkkoon.

Mitäs jos sä jättäisit tän palstan rauhaan, jos et halua keskustella? 

Vierailija
22/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkot ovat olleet minulle yli 30 vuotta enää vain historiallisia rakennuksia, joista osa kauniita ja mielenkiintoisia vain maallisina rakennushistoriallisina ja kulttuurihistoriallisina kohteina. 

Minkäänlaisia uskonnollsia tuntemuksia minulla ei ole ollut vieraillessa eikä uskovien kanssa keskustellessani sen enempää. Olen maallistunut tieteiden menetellmin maailmaa hahmottava, jolle minkäänlainen uskominen mihinkään yliluonnolliseen on täysin mahdotonta. En edes voi ymmärtää sitä, miten se joillekin toisille, siis uskoville, voi olla niin todellinen tuntemus. Minusta kun kaikki ne jutut ovat, anteeksi nyt vain suora ilmaisu, höpön höpöä ja lapsellista satua.

Et ole saanut uskon lahjaa, etkä Pyhää Henkeä, siksi et ymmärrä uskovia. Eivätkä he itsekään ymmärtäneet ennen kuin saivat uskon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ev.lut kirkkoa tarkoitetaan? En käy ja siksi erosinkin.

Sen sijaan käyn vapaakirkolla n. kerran kuussa. 

Vierailija
24/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Viimeksi kävin talvella 1974, kun piti kerätä nimiä rippikoulua varten. Turhan homman tein, kun jätin sitten rippikoulun kesken.

Vierailija
25/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy ja erosin kirkosta jo 30 vuotta sitten juurikin sen ahdasmielisyyden takia. Kirkolle kun eivät kaikki ihmiset ole samanarvoisia. Uskovaiset ovat kovia tuomitsemaan itse, eikö sen pitäisi olla vain jumalan tehtävä? 

Katsopas nykypäivän kirkkoa. Ei paljoa synti huoleta, eikä parannukseen kehoiteta! Eihän nyt kukaan oikeasti mihinkään kadotukseen joudu. 

Vierailija
26/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vapaakirkossa, mutta myös seurakunnissa jotka eivät varsinaisesti ole kirkkoja. 

Vierailija
27/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkot ovat olleet minulle yli 30 vuotta enää vain historiallisia rakennuksia, joista osa kauniita ja mielenkiintoisia vain maallisina rakennushistoriallisina ja kulttuurihistoriallisina kohteina. 

Minkäänlaisia uskonnollsia tuntemuksia minulla ei ole ollut vieraillessa eikä uskovien kanssa keskustellessani sen enempää. Olen maallistunut tieteiden menetellmin maailmaa hahmottava, jolle minkäänlainen uskominen mihinkään yliluonnolliseen on täysin mahdotonta. En edes voi ymmärtää sitä, miten se joillekin toisille, siis uskoville, voi olla niin todellinen tuntemus. Minusta kun kaikki ne jutut ovat, anteeksi nyt vain suora ilmaisu, höpön höpöä ja lapsellista satua.

Et ole saanut uskon lahjaa, etkä Pyhää Henkeä, siksi et ymmärrä uskovia. Eivätkä he itsekään ymmärtäneet ennen kuin saivat uskon. 

Eri

Tuollainen uskon lahjan saaminen yllättäen kuulostaa huolestuttavalta. 

Vierailija
28/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Tuollainen uskon lahjan saaminen yllättäen kuulostaa huolestuttavalta.

Mikäs siinä niin huolestuttaa? Ei kukaan uskoa omin voimin voi synnyttää, vaan se on aina Jumalan tekemä ihme.

Omalla pinnistelyllä tuloksena on vain hengetön uskonnollisuus, jossa toistellaan riittejä kuin joku robotti.

Vierailija
29/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä niin huolestuttaa? Ei kukaan uskoa omin voimin voi synnyttää, vaan se on aina Jumalan tekemä ihme.

Omalla pinnistelyllä tuloksena on vain hengetön uskonnollisuus, jossa toistellaan riittejä kuin joku robotti.

Pelastava usko on sitä, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. Kyse on siitä, kykeneekö ihminen valitsemaan oikein uudelleen ja uudelleen. Ei siitä, onko jonain yksittäisenä hetkenä onnistunut uskottelemaan itselleen jotain.

Ei ole mitään hengetöntä uskonnollisuutta. On vain sitä, että ihminen joko onnistuu Jumalan tahdon noudattamisessa tai epäonnistuu siinä. Jumalanpalveluksiin osallistuminen tukee sellaista ihmistä, joka pyrkii noudattamaan Jumalan tahtoa. Siksi niihin kannattaa osallistua. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä ihminen uskottelee itselleen, vaan vain sillä on merkitystä, mitä ihminen valitsee.  

Vierailija
30/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn hautajaisissa. Kirkko ei ole Jeesuksen seuraajan paikka.

Vierailija
31/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn hautajaisissa. Kirkko ei ole Jeesuksen seuraajan paikka.

Jumalanpalveluksista olisi hyötyä sinulle. Jos valitset, ettet halua osallistua niihin, aiheutat vain haittaa itsellesi. 

Vierailija
32/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastava usko on sitä, että uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Poika eli uskoo, mitä hän sanoo eli noudattaa tai pyrkii noudattamaan hänen opetuksiaan. Kyse on siitä, kykeneekö ihminen valitsemaan oikein uudelleen ja uudelleen. Ei siitä, onko jonain yksittäisenä hetkenä onnistunut uskottelemaan itselleen jotain.

Ei ole mitään hengetöntä uskonnollisuutta. On vain sitä, että ihminen joko onnistuu Jumalan tahdon noudattamisessa tai epäonnistuu siinä. Jumalanpalveluksiin osallistuminen tukee sellaista ihmistä, joka pyrkii noudattamaan Jumalan tahtoa. Siksi niihin kannattaa osallistua. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä ihminen uskottelee itselleen, vaan vain sillä

Olen pahoillani, olet käsittänyt väärin. 

Vierailija
33/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, ei ole syytä käydä siellä.

Vierailija
34/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kirkossa koska en ole kuulunut kirkkoon sitten vuoden 2008.

Vierailija
35/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn toisinaan. Kirkossa järjestetään hyviä konsertteja ja messuissakin tulee käytyä etenkin joulunaikaan.

Vierailija
36/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, olet käsittänyt väärin. 

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi. Minä tiedän, mistä puhun.

Vierailija
37/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kaikissa mahdollisissa paikoissa. Miksi karttaisin esim. kirkkoja?

Vierailija
38/38 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin välttämään kirkossa käyntiä, koska en maksa kirkollisveroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi