Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä itsenäisyyspäivä teille merkitsee?

Vierailija
26.11.2025 |

Ja jotain muuta kuin #***%#@!

Kommentit (47)

41/47 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vuoden lempipäivistäni. Ajattelen itsenäisyyspäivänä historiallisia Suomen itsenäisyyden kannalta tärkeitä tapahtumia, esim. sotia. Minulle itsenäisyyspäivässä on keskeistä oman maan ja kansakunnan menneisyys, menneisyyden saavutukset ja uhraukset. Sen arvostamiselle rakentuu isänmaallisuus nyt ja tulevaisuudessa, tai ainakin itse toivon niin.

Vierailija
42/47 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan Suomessa syntynyt suomalainen, keski-ikäinen nainen, mutta ne itsenäisyyspäivään yleensä liitetyt ulkoiset merkit eivät vain vetoa minuun oikein mitenkään. Eivät vedonneet lapsena eivätkä vetoa nytkään.

Linnan juhlat ovat todella puuduttava ja tylsä tilaisuus, jonka televisiointi ei kiinnosta. Tuntematonta sotilasta en ole katsonut yhtenäkään elokuvaversiona enkä varmaan ikinä tule katsomaankaan. Kirjakin oli jo koulussa pakkoluettuna puuduttava. En pidä mistään sotiin enkä armeijaan viittaavista asioista. Finlandia on kyllä hieno musiikkiteos, mutta Maamme-laulu puuduttava viisu.

Mitä tulee siihen Suomen itsenäisyyspäivään aina kiinteästi liitettyyn toiseen maailmansotaan, niin se ei ole minulle perhepiiristä mitenkään erityinen asia. Olen länsisuomalainen enkä ole näin ollen ikinä halunnut Karjalaa takaisin. Toinen isoisistäni oli jo liian vanha koko sotaan ja toinen, joka kuoli ollessani lapsi, ei halunnut ikinä kuulemma koko sodasta puhua sanaakaan. Joskus netistä hänen nimensä löysin jostain listasta sotilaita, jotka eivät olleet noutaneet jotain kunniamerkkiään tms. En tarkalleen tiedä, mitä sekin tarkoitti. Omat vanhempani syntyivät 40-luvulla kesken sodan, mutta eivät tietenkään muistaneet siitä mitään.

Luulen, että kun yhä useammalla meistä ei ole enää mitään toisen tai kolmannenkaan käden muistoja toisesta maailmansodasta, sen merkitys itsenäisyyspäivän vietossa vähitellen hiipuu.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EVVVK

Vierailija
44/47 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SAADAAN PUHUA SUOMEN KIELTÄ JA RUOTSIA JA NAISET SAA ÄÄNESTÄÄ KUIN PUKEUTUA BIKINEIHIN RANNOILLA . 

Vierailija
45/47 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OIKEESTI EI VAI MUISTETA ETTÄ VENÄLÄISET VARASTI KARJALAN ALUEET SUOMESTA ? !!!   HERÄÄ . 

Vierailija
46/47 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stalinistit eksytykset. 

Vierailija
47/47 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tärkeä muistopäivä, 6.12.1969 häärin lemmen keittiössä, ensi kerran elämässäni, oli tahmea mun naama ja sormet hyytelössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan