Opiskeluaikojenne itse tehdyt ruoat?
Eli milloin opiskelitte ja mitä yleensä kokkasitte? Oliko lainaa / olitko töissä / auttoivatko läheiset rahallisesti?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Tytär valmistui vuosi sitten ja teki itse kaikki ruokansa kuten edelleenkin:
- jokirapupastaa, lohipastaa, pulled-kanaa tai salsicciaa kasvispyttiksellä, ramenkeittoa jossa nuudelien sijaan kaalia, paistettua lohta, lohikeittoa, rosmariinipossukastiketta, smetanakanaa, risottoja jne
Miksi miinuspeukut?
Tytär on käynyt töissä koko opiskeluajan ja tottunut kotona itsetehtyyn ruokaan, on kiinnostunut ja taitava tekemään edullisesti herkkuja.
Päivässä käyttää n10e, työpäivinä 15e kun pitää osraa eväät.
Lisäksi diabeetikko jolloin oikeaa ruokaa pitää olla, ei mitään makaronia ketsupilla!
En kokannut. Sellaiseen ei ollut aikaa eikä rahaa. Söin yliopistolla jättiannoksen ja sen lisäksi puuroa, leipää, juustoa ja vähän hedelmiä. Tämä 90-luvulla, asumislisä ja opintotuki riitti kesätyörahojen kanssa elämiseen juuri ja juuri.
Opiskelija-aikana ilman opintolainaa, pääasiallinen ruokani oli tonnikalaspagetti. Myös keitetyt perunat ja kuumennettu makkara sekä nakkikeitto kuuluivat kokkaamiini ruokiin.
Joskus kun oikein innostuin, tein useaksi päiväksi lasagnea.
Opiskelin 90-luvulla.
Opiskelin 80-luvun loppupuolella. Söin oppilaitoksen ravintolassa arkipäivisin reilun ruoka-annoksen. Söin sekaruokaa. Siihen aikaan ei hirveästi ollut kasvisruokia tarjolla ja jos olikin, niin aina niitä yksiä ja samoja.
Kotona sitten laitoin iltaruoaksi jotain kevyttä, kuten jonkun keiton. Voileipiä ja puuroa.
Viikonloppuisin,jos en mennyt kotipaikkakunnalle, kokkasin jotain hyvin yksinkertaista ja helppoa. Mieluiten jotain laatikkoa, joka tuli itsekseen uunissa.
Jotenkin hämärästi muistelen, että 90-luvulla yliopistolla ruoka maksoi ainakin 15mk, mikä tuntui aika kalliilta, koska samaan aikaan esim. bussilippu maksoi 6mk. Ja ruokaa ei saanut ottaa niin paljon kuin halusi. Aina oli joku ruokalan rouva ojentamassa lautaselle ennalta määrätyn määrän sitä kalleinta ruoka-ainetta, eli lihaa.
Jos söi päivällä yliopistolla, se kostautui sitten illalla, koska mulla oli käytettävissä ruokaan vain 1000mk kuussa. Eli ruokakaupasta ei ollut varaa ostaa iltaisin kuin maitoa ja leipää, jos oli syönyt aiemmin päivällä yliopistolla. Tai olisihan sitä voinut ostaa vaikka tonnikalapurkin, mutta moisella hulluttelulla rahat olisivat loppuneet jo 20. päivä.
Lukion lopulla olin 72kg mies ja yliopisto-opintojen loppusuoralla 62kg. Opiskelukaverini, joka osti ennemmin bisseä kuin ruokaa, painoi jotain 57kg. Olimme molemmat ihan keskimittaisia miehiä. Nykyään painoni on n. 85kg.
Sain vanhemmiltani 500-700 euroa kun opiskelin ja kelalta 900 euroa tukia. Söin normaaliruokaa mutta monesti söin lihapiirakan 2 nakilla koska grilli oli amiksen vieressä
90-luku, saarioisten roiskeläppä-pizza lämmitettynä uunissa, en omistanut mikroa. Jos oli iso nälkä, sen päälle lenkkimakkaraa paksuina siivuina.
Söin koulussa, se parin markan ruoka oli järkevämpi vaihtoehto salaatteineen yms kuin tehdä yhtä ravitsevaa ruokaa kotona. Ostin tarjouksista lihaa tai kalaa, ja tein niistä ruokaa. Aika lailla samoin söin kuin nytkin.
Ei ollut lainaa, kävin ajoittain töissä, opiskelin 1998-2001.
Nistipataa ja Makkispekkistä vuorotahtiin. Ketsuppia meni niin perkeleesti.
90-luku. Pääasiassa riistaa ja kalaa, kasvikset dyykkasin kauppojen roskiksesta ja solukaveireiden kanssa kokkailtiin ns nyyttäri periaatteella.
Tein opiskeluaikana niin paljon töitä etten koskaan saanut opintotukea.
Sipulimunakas oli ihan herkkua. Ongelmana oli vain se, että maha meni sekaisin sipulista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär valmistui vuosi sitten ja teki itse kaikki ruokansa kuten edelleenkin:
- jokirapupastaa, lohipastaa, pulled-kanaa tai salsicciaa kasvispyttiksellä, ramenkeittoa jossa nuudelien sijaan kaalia, paistettua lohta, lohikeittoa, rosmariinipossukastiketta, smetanakanaa, risottoja jne
Miksi miinuspeukut?
Tytär on käynyt töissä koko opiskeluajan ja tottunut kotona itsetehtyyn ruokaan, on kiinnostunut ja taitava tekemään edullisesti herkkuja.
Päivässä käyttää n10e, työpäivinä 15e kun pitää osraa eväät.
Lisäksi diabeetikko jolloin oikeaa ruokaa pitää olla, ei mitään makaronia ketsupilla!
O-pis-ke-lu-ai-koi-nan-ne it-se teh-dyt ruu-at? Sulle sattui vahinko jo peruskouluaikoina ja omat opinnot jäi siihen?
Opiskelin 80-luvun alkuvuosina. Opettelin tekemään lasagnea ja kiinalaisia wokkeja. Mulla oli myös Mestarikokki-kortit, joiden ohjeilla kokkailin erilaisia piirakoita ja pataruokia. Pizzaa tehtiin usein. Eli ihan nykyaikaisia ruokia söin. Kävin myös päivittäin syömässä opiskelijahintaisen lounaan. Otin kaikki lainat ja lisäksi kävin täysiaikaisessa työssä yhteensä pari vuotta kesken opiskelun. Valmistuin silti kuudessa vuodessa. Nälkää ei tarvinnut nähdä opiskeluaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt opiskelija. Syön paljon palkokasveja ja tofua. En ole varsinainen kasvissyöjä, mutta noita menee eniten. Savutofukiusaus on yksi suosikeistani. Toinen on tofu crispy chiken mausteseoksella. Myös kasbispyörykkävuokaa tulee tehtyä.
Vaihda se tofu aitoon possunlihaan. Sillä tofuun menevällä rahalla saat paljon isomman kimpaleen lihaa eikä tarvitse järsiä pesusientä. Jos savusta tykkäät, palvikinkkukin on huokeampaa.
Nistipastalla ja näkkileivällä meni koko opiskeluaika. Muuhun ei ollut rahaa, kun piti opiskelijabileisiin säästää kaikki opintotuet ja -lainat.
Makaronia + ketsuppia, jos oli rahaa niin myös tonnikalaa tai jauhelihaa. Mama-nuudeleita. Näillä pääasiassa mentiin, koululla söin toki mitä oli tarjolla. Ysärin loppupuoli.
Olen opiskelija ja teen ihan tavallista kotiruokaa. Pastaa, salaatteja, munakasta, tortilloita, lämpimiä voileipiä, täytettyjä lettuja, pataruokia, risottoa, riisiä ja kanaa yms. Usein vaan katson mitä kaapista löytyy ja yhdistelen niitä pannulla, joten ruokia on vaikea nimetä kun on omia sävellyksiä. Aamiaiseksi syön yleensä puuroa marjoilla ja pähkinöillä. Toissapäivänä tein ison salaatin jossa oli jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, punasipulia, viinirypäleitä, maapähkinöitä ja kikherneitä. Siitä riitti ruokaa kahdeksi päiväksi. Syön kaksi kertaa päivässä (aamiainen ja iltaruoka) eli esim. viimeiset kaksi päivää päivän ruoka on ollut aamulla puuro ja illlalla salaatti jälkkäriksi glögi ja pipari. Ruokien välillä napostelin kourallisen mustikoita ja pähkinöitä. Tänään söin aamiaiseksi ruisleivän avokadolla. Iltaruokaa en ole vielä päättänyt, pitää tänään käydä kaupassa ostamassa itsenäisyyspäivän herkkuja enkä oletettavasti sen jälkeen jaksa enää hirveästi kokkailla. Huomenna teen makaronilaatikkoa, joten ei ehkä pastaa tänään ainakaan. Ehkä teen munakkaan.
Minä söin kasarilla niitä 80-luvun kasvispihvejä. Ne oli aika...primitiivisiä.
Jotain esim porkkanasuikaleita, ja ne oli sitten puristettu yhteen.