Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisen aivot alkavat aikuistua vasta 32-vuotiaana

Vierailija
26.11.2025 |

Lapsuuden kehitysvaiheen havaittiin ajoittuvan syntymästä yhdeksän vuoden ikään, jolloin se siirtyy murrosikään ajanjaksoon, joka kestää keskimäärin 32 vuoden ikään asti. Kolmekymppisenä ihmisen aivojen hermosto siirtyy aikuisen tilaan pisimpään ajanjaksoon, joka kestää yli kolme vuosikymmentä.

https://www.independent.co.uk/news/science/brain-development-age-adoles…

Oletteko havainneet tämän?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja eläkeikäkin karkaa aina vain kauemmaksi.

T. M1972

Vierailija
2/5 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistuminen mulle merkitsee vastuun ottamista itsestä, lähinnä tunne/mentaali puoli, hyvän itsetuntemuksen omaaminen jne, syvä itsetietoisuus. Kun noita asioita lähtee kattoo ympäröiväst yhteiskunnasta niin huomaa että suurimmalla osalla ihmisistä tota ei edes tapahdu ollenkaa, ne jää jumii niihi vanhoihi rakenteisii. Ei ne osaa ajatella mitää ite tai muodostaa omia mielipiteitää, joku muu tekee sen niille vanhempien sijasta lopun elämän ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen havainnut asian omassa elämässäni. Juuri tuossa noin 32 v. iässä jokin aikuisuus tuli saavutettua, joka ei kuitenkaan tarkoita, että nyt olisin ihmisenä täysin valmis.

Vierailija
4/5 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on suuri harppaus ainakin tuolta 22-vuotiaasta. Silloin luulee kaikkea tyhmää, esim että on ikuisesti nuori. 

Vierailija
5/5 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta tietoako? Tähän asti olen luullut että aivot kehittyvät n 25v ikään saakka. No, sinänsä tuo uusi tieto täsmää mm siihen, että moni yli 30v perustaa silloin perheen ja saa lapsia. Kun on kypsä siihen. Eikä parikymppisenä kun aivotkin vasta kehittyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän