Onko köyhällä mitään keinoa päästä gynekologille?
Olen ulosotossa ja pitäisi päästä gynekologille. Ei ole varaa yksityisiin.
Kommentit (69)
Toinen kysymys on, että tutkiiko. Olen kerran onnistunut pääsemään gynen vastaanotolle, mutta hän ei tutkinut minua. Ilmeisesti mm. Endometrioosia ei edes tutkita alle 30-vuotiailta.
Minkälaiseen vaivaan tarvitset sitä, ap?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut kuin yksityiset ei kelpaa?
Muita ei käytännössä ole. Suoraan yliopistosairaalaan ei voi mennä.
Pyydä lähete tk:sta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri tarkastuksessa yksityisellä, 30 min. sis ultran, 210 €.
Tuo hinta omasta terveydestä on hyttysenpaska Itämeressä.
Mutta kun köyhällä ei ole rahaa niin ei ole rahaa. Työmarkkinatuki on 595 euroa. Jo julkisen maksu on ihan järkyttävän suuri. Köyhällä työttömällä ei ole varaa siihenkään, mutta jos joku nyt onnistuu pääsemään julkiselle hoitoon niin ulosottoon päätyneet maksamattomat maksut eivät kuitenkaan ole Suomessa peruste hoidon eväämiselle.
Toimeentulotuki kattaa asialliset lääkärikulut ja lääkkeet. Tosiasiassa köyhä ei siis maksa lääkäristä yhtään mitään. Sellainen, joka omalla elämäntyylillä aiheuttaa persaukisuuden, ei rahaa toimeentulotukena saa.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy kuukautisten poisjääntiin. En ole raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys on, että tutkiiko. Olen kerran onnistunut pääsemään gynen vastaanotolle, mutta hän ei tutkinut minua. Ilmeisesti mm. Endometrioosia ei edes tutkita alle 30-vuotiailta.
Mistä sinä sen diagnoosin olet saanut, jos ei ole tutkittu?
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen kautta. Sieltä laittavat kyllä lähetteen erikoislääkärille, jos on tarvetta. Aika monet gynekologiasiat pystyy tosin hoitamaan yleislääkärikin, esim. ehkäisy, vaihdevuosien hormonikorvaushoito.
ja erikoissairaanhoidossa päätetään potilasta näkemättä ja kuulematta, että ei ole tarvetta tutkimuksille.
Terveyskeskuslääkärikäynnistä pitää kuitenkin maksaa, vaikka siitä ei mitään hyötyä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen kautta. Sieltä laittavat kyllä lähetteen erikoislääkärille, jos on tarvetta. Aika monet gynekologiasiat pystyy tosin hoitamaan yleislääkärikin, esim. ehkäisy, vaihdevuosien hormonikorvaushoito.
Minä valitin lääkärille vaihdevuosioireita, laittoi lähetteen naistentautien polille siltä istumalta. Sisätautilääkäri.
Naurahdin ääneen kun niin tomerasti sanotaan, että yleislääkäri hoitaa vaihdevuosien hormonikorvaushoidon. :D Jos yleislääkäri nyt edes tunnistaisi vaihdevuodet tai suostuisi millään tavalla kuuntelemaan vaihdevuotista asiakastaan. Mut passitettiin reumapolille vaihdevuosi nivelongelmien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet.
En ole vaihdevuosi-iässä
Minä sain ilmaisen hormonikierukan ja sen asennuksen, sekä samalla Papa-näytteen ja muunkin näytteen. Mitään ei löytynyt kun sain tulokset Maisaan
Kerroin, että minulla on molemmat munatorvet leikattu kun niissä oli dermoidi-kystat molemmissa ja tähystyksellä poistettiin. Kärsin liiallisesta vuodosta, johtuen kasvaimista ja siksi saan ilmaiseksi hormonikierukan. Samalla tapaamisella terveyskeskuksen gynekologi ultrasi paikat ja kertoi ettei vaihdevuodet ole vielä alkaneet vaikka olen jo 50 v. Hormonikierukka vaihdettiin kun edellisestä oli jo jotain 7-8 v ja alkanut kuukautiset uudelleen kun kierukan käyttöikänsä päässä
Jos olet nuorehko nainen, jonka kuukautiset ovat jääneet pois, sellaisen asian perusselvitykset kyllä ovat terveyskeskuksen asiaa. Ilman niitä mitään lähetettä ei voi tehdä, tai se palautetaan täydennystä varten. Kipujen vuoksi voi toki mennä päivystykseen.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa.
Tuttavapiirissäni on useampi nainen joilla ei ole taloudellista mahdollisuutta tutkituttaa itseään. Minullakin ois tarve mutta ei rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut kuin yksityiset ei kelpaa?
Muita ei käytännössä ole. Suoraan yliopistosairaalaan ei voi mennä.
Pyydä lähete tk:sta.
Saako sen??? Käsketään yksityiselle. Jos hoitaisin kaikki vaivani ( hampaat, gynekologi, silmälääkäri, väsymys, turvotus jne. Terve tk.n mukaan ja hammaslääkärimaksut nousseet ei edes aikoja ole) ei edes puolen vuoden tulot riitä. Ei se yleensä jää yhteen maksuun kun jotain löytyy. Mitäpä sitä elämällä jossa ei ole rahaa pitää elämää elämisen arvoisena.
T. Työtön
Teidän .ttunne ei kiinnosta ketää. Hyi hlvt..
T. Nainen 58v
Mitä päätätkin, niin en suosittele raapimaan vikoja lanttejasi kokoon käyntimaksua varten ja menemään yksityiselle. Tuossa vaivassa melkein aina pitää ottaa myös labroja ja siitä voi yksityispuolella tulla kallis lisätikki. Julkisella sentään kaikki tutkimukset kuuluu käyntimaksun hintaan. Labrat saa yleensä jo terveysasemalta ja sit niiden jälkeen lähete (jollei selviä jotain tk:ssa hoidettavaa kuten kilpirauhasen vajaatoiminta).
Varaat ajan julkiselle. Sieltä saat tarvittaessa lähetteen erikoissairaanhoitoon gynelle.
Sitä en osaa sanoa, tuleeko halvemmaksi jos yksityisellä riittäisi yksi käynti ilman kokeita, mutta julkisella tulisi ensimmäisen vastaanoton maksu ja sen jälkeen erikoislääkärin poliklinikkalasku keskussairaalasta. Kokeista ei tulisi eri maksua.
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Minulle tehtiin tähystys nimenomaan endoepäilyn vuoksi parikymppisenä vuosikymmeniä sitten.
Riippuu paikkakunnasta, esim. Helsingissä ei ole tkmaksua.