Osaatko kaunokirjoitusta?
Kommentit (39)
Alkaa jo unohtua osa kirjaimista kuten q ja f.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla vielä alaikäisiä ne joille ei ole sitä enää opetettu
Ei olla enää vuosiin oltu alaikäisiä me 90-luvun lapset, joille ei enää opetettu kaunokirjoitusta sanan varsinaisessa merkityksessä. Toki niitä tyyppikirjamia puhekielessä sanottiin kaunoksi, mutta ne ovat hyvin kaukana oikeasta kaunokirjoituksesta.
Kyllä osaan. 80-luvulla tuli opittua. Ehkä x- ja z-kirjaimissa joutuu vähän miettimään miten ne kirjoitettiin pienillä kirjaimilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä niin kauan ole, kun se poistettiin opetusohjelmasta. Olen itse lopettanut 80-luvun lopulla kouluni ja silloin oli vielä kaunokirjoitusta.
On siitä aika kauan. Minä olen käynyt kouluni 90-luvulla eikä silloin enää opetettu kaunokirjoitusta. Opetettiin tyyppikirjaimia eli käytännössä tekstausta, jossa kirjamet vain liitetään toisiinsa kaarilla jne.
Eli opetettiin kaunoa. Kaunossa pääasia on se, ettei kynää tarvitse nostaa paperista ja kirjoittaminen on nopeampaa.
Tietysti osaan, mutten käytä kuin allekirjoituksessa. Koulussa opetettiin aikoinaan.
En osaa kaunokirjoitusta, sitä kyllä yritettiin kovasti minulle opettaa 60-luvulla. Kirjoitin tikkukirjaimilla koko 40-vuotisen virkaurani ajan. Onneksi suurimman osan ajasta sain kirjoittaa tietokoneella kaiken asiakkaille menevän tekstin. Noista tikkukirjaimista ei kukaan koskaan huomauttanut, päin vastoin selkeyttä kiiteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä niin kauan ole, kun se poistettiin opetusohjelmasta. Olen itse lopettanut 80-luvun lopulla kouluni ja silloin oli vielä kaunokirjoitusta.
On siitä aika kauan. Minä olen käynyt kouluni 90-luvulla eikä silloin enää opetettu kaunokirjoitusta. Opetettiin tyyppikirjaimia eli käytännössä tekstausta, jossa kirjamet vain liitetään toisiinsa kaarilla jne.
Eli opetettiin kaunoa. Kaunossa pääasia on se, ettei kynää tarvitse nostaa paperista ja kirjoittaminen on nopeampaa.
Ei opeteletu kaunoa, vaan opeteltiin tyyppikirjiamia. Kaunokirjoitus on paljon koukeroisempaa kuin tyyppikirjoitus, jossa tekstauskirjaimet vain liitetään toisiinsa. Tyyppikirjoitusta on mahdotonta kirjoittaa ilman, että kynää välillä nostaa paperista.
Vierailija kirjoitti:
Siis öööh, ei kukaan 60 luvun jälkeen syntynyt tuommoista osaa?
Öööh, älä tukehdu ähkyysi.
En todellakaan osaa. Muutenkin kirjoitan sellaisia harkanvarpaita, että hyvä kun itsekään saan selvää. Onneksi on koneet, joilla kirjoittaa :D
Opettelin koulussa sen vanhan Toivo Salervon kaunokirjoituksen ja kirjoitan sitä keski-ikäisenä edelleen. Tekstaus taas on hankalaa ja se muuttuu hetkessä kaunoksi. En ole opettaja mutta minut tuntevat sanovat että käsialani on kuin 50-luvun kansakoulunopettajalla.
Äitini opetti minua lukemaan sitä vanhan ajan käsikirjoitusta, jossa f kirjain luetaan s kirjaimeksi ym. Näitä oli hauska lukea aikoinaan vanhoista kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Äitini opetti minua lukemaan sitä vanhan ajan käsikirjoitusta, jossa f kirjain luetaan s kirjaimeksi ym. Näitä oli hauska lukea aikoinaan vanhoista kirjoista.
Outoa kirjoitusta, jos kirjametkin muuttuvat toisiksi. Asuuko henkilö siis Sorssassa, jos tuolla kirjoitustyylillä luetaan? Tai Helsingsorsissa? :D
Outoa kirjoitusta, jos kirjametkin muuttuvat toisiksi. Asuuko henkilö siis Sorssassa, jos tuolla kirjoitustyylillä luetaan? Tai Helsingsorsissa? :D
Olen ihan kyllä Helsingissä syntynyt ja äitini oli suomalainen kuin myös hänen isovanhempansa. Ei meidän suvussa ollut ruotsinkieltä puhuvia lainkaan. Mutta tämä kieli asu juontaa juurensa ehkä ennen 1940-lukua tai ehkä myöhempään kirjoitukseen, jossa siis oikeasti varmaan ruotsinkieliset päättivät suomenkielen kirjoitusasun aikoinaan. En siis tiedä, milloin tämä kirjoitusasu muuttui, mutta oma äitini tätä osasi. Ehkä 1930-luvulla kirjoitusasu oli vähän erillaista kuin omana aikani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tuli opeteltua jo 1960-luvulla.
Samoin silloin kirjoitettiin niin ja mikäs siinä joku kirjoitti kauniilla käsialalla minä yritin kirjoittaa niin että siitä saa jotenkuten selvää, sorry ope jos olet vielä elossa, yritin kyllä kaikkeni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaan. 80-luvulla tuli opittua. Ehkä x- ja z-kirjaimissa joutuu vähän miettimään miten ne kirjoitettiin pienillä kirjaimilla.
Muistaakseni pieni z, ylä-, ja alaviivat aaltomaiset ja keskellä kolmas aaltoviiva.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kyllä Helsingissä syntynyt ja äitini oli suomalainen kuin myös hänen isovanhempansa. Ei meidän suvussa ollut ruotsinkieltä puhuvia lainkaan. Mutta tämä kieli asu juontaa juurensa ehkä ennen 1940-lukua tai ehkä myöhempään kirjoitukseen, jossa siis oikeasti varmaan ruotsinkieliset päättivät suomenkielen kirjoitusasun aikoinaan. En siis tiedä, milloin tämä kirjoitusasu muuttui, mutta oma äitini tätä osasi. Ehkä 1930-luvulla kirjoitusasu oli vähän erillaista kuin omana aikani.
Kyseessä on varmaan fraktuura. Oli käytössä ainakin 1800-luvulla. En tiedä, milloin siitä luovuttiin. Sitä käytetään esim. Sisu-askissa.
En enää. Opettelin omatoimisesti tekstaamaan 13-vuotiaana. Kauno oli mulle liian hidasta ja jälki epäselvää. Kannatti. M50
Olen toki. Ja lukion ja yliopistonkin. Niissä vain ei missään opetettu kaunokirjoitusta. Tyyppikirjaimilla osaan kirjoittaa, mutta se on aika turhaa.