En halua lapselleni adhd lääkkeitä (amfetamiini)
Lapseni (ysiluokkalainen tyttö) on käynyt koulupsykologilla oppimisvaikeuksien takia, ja psykologi keksi että lapselle pitäisi aloittaa adhd testit. Tiedän että adhd lääkkeissä on amfetamiinia, enkä todellakaan halua että lapseni ottaa sellaisia lääkkeitä, koska tiedän että näitä lääkkeitä voi myös väärinkäyttää. Pelkään todella paljon että lapseni jää koukkuun. Olen hyvin huumevastainen, ja olen katsonut paljon dokkareita joissa käytetään huumeita, ja lukenut myös asiasta uutisia ym. En missään nimessä halua lapselleni sitä elämää ja huumeh*lvettiä, yritän sitä kaikin keinoin välttää.
Olen muutenkin sitä mieltä, että nykyään tuo adhd diagnosoidaan aivan liian helposti, tunnen muutaman lapsen jolle on diagnosoitu adhd vaikka heillä ei mielestäni edes ole sitä, ovat aivan normaaleja lapsia. Tai olivat, mutta nyt ovat pumpattu täyteen lääkkeitä, eikä enää rellestä ja innostu asioista samanlailla kun normaali lapsi, vaan kyyhöttävät flegmaattisina lääkepöllyssä. Se on surullinen näky.
Lisäksi en edes usko että lapsella on adhdta, luulen että motivaatiossa on vain puutetta niitä aineita kohtaan jotka ovat hänelle vaikeita. Tai voi olla joku oppimishäiriökin. Vaikka lapsi oppii kyllä tarpeeksi kauan kun harjoittelee, mutta siinä kestää vähän kauemmin kuin muilla. Ja lapsi ei ole levoton, mikä on tietääkseni kyllä keskeinen asia adhd:ssa. Lapseni pysyy paikallaan ja on hiljainen. Tiedän kyllä miten adhd lapsi käyttäytyy, ja minun lapseni on ihan vastakohta tästä. Ja lapseni on ysiluokalla jo, voiko adhd:n todeta vasta näin myöhään? Luulin, että adhd tutkimukset on pikkulasten juttu. Olin nuorena myös ihan samanlainen kuin lapseni, eikä silloin edes sanallakaan mainittu mistään adhd:sta, olin ihan normaali.
Mitä minun kannattaisi tehdä? Voiko vanhempi mitenkään vaikuttaa adhd tutkimuksiin? Onko olemassa mitään amfetamiinittomia adhd lääkkeitä (tietääkseni ei ole?) tai saisi suostuteltua psykologin tutkimaan mielummin niitä oppimisvaikeuksia ja muita enemmän? Minun sydäntäni niin raastaa pelko tulevaisuudesta, mitä jos lapsestani tulee huumeongelmainen... On kiltti tyttö muuten kyllä, mitään päihteitä ei ole ikinä käyttänyt, mutta olen kuullut että silti huumeet voi viedä mennessään, ja adhd lääkkeitä käytetään paljon väärin.
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Ok. Joko annat lapsen elämän mennä pilalle tai keksit jonkun muun hoidon hänelle.
Miten siitä menee kenenkään elämä pilalle jos kakara ei saa laillista piriä?
Vierailija kirjoitti:
Ok. Joko annat lapsen elämän mennä pilalle tai keksit jonkun muun hoidon hänelle.
Miten hänen elämänsä menee siitä pilalle? Kun tähän mennessäkään ei ole ollut mitään erityisiä ongelmia. Pelkään, että juuri nimenomaan nuo lääkkeet voisi pilata.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin menee :D Aikaisemmin ei mennyt.
Yleisin adhd-lääke on metyylifenidaatti, jolla ei ole mitään tekemistä amfetamiinin kanssa. Lopettakaa valehtelu.
Mitä tahansa lääkettä voi käyttää väärin.
Lääkkeitä kannattaa käyttää niin vähän kuin mahdollista. Jos lääkkeelle on kuitenkin tarve ja se auttaa, sitä kannattaa käyttää.
Osa vanhemmista ei sovellu kasvattajiksi. Juuri sinä kuulut tähän ryhmään.
Missä nuoren isä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin menee :D Aikaisemmin ei mennyt.
Niinpä. Ihme hyysäämistä nykyään. Ei piriä kakaroille, mieluiten ei kenellekään muullekaan. Adhdn käytössä se on vaan lumelääkitys ja tekosyy saada laillista piriä.
Vierailija kirjoitti:
Yleisin adhd-lääke on metyylifenidaatti, jolla ei ole mitään tekemistä amfetamiinin kanssa. Lopettakaa valehtelu.
Se on amfetamiinijohdannainen. Muuttuu elimistössä amfetamiiniksi. Lisäksi tuo ei ole ainoa adhd lääkkeissä käytettävä aine. Että sillälailla.
Tarkasta AP nyt mitä ne lääkkeet sisältää pöljä.
Ne ei sisällä Amfetamiinia!!!!!!!!
No ei ap:kaan mitenkään normaalilta vaikuta, kun näkee jotain huumeongelmaa joka nurkassa.
Vierailija kirjoitti:
Osa vanhemmista ei sovellu kasvattajiksi. Juuri sinä kuulut tähän ryhmään.
Missä nuoren isä?
Mistä päättelit ettei ap itse ole se isä?
Ja sitä paitsi, yleensä äidit hommailee näitä adhd sun muita muotidiagnooseja. Isät yleensä pysyvät faktoissa, eikä kerry turhia diagnooseja, koska ovat miehiä. Näin naisena sanon tämän.
ADHD lääkkeitä on useita eri tyyppisiä.