Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen pitkien, helposti takkuuntuvien hiusten hoito

Vierailija
24.11.2025 |

Lapsellani on alaselkään asti ulottuvat pitkät, paksuhkot hiukset, jotka takkuuntuvat erittäin helposti. Minkälaista hoitoainetta tällaiselle hiukselle kannattaisi käyttää? Kyseessä on kuitenkin vasta eskarilainen, joten aikuinen on vastuussa hoidosta eikä mitään massiivista kemikaalikuormaa voi käyttää. Hiukset ovat lähes aina letillä, mutta takkuja tulee etenkin niskan alueelle, jossa tyyny, takin kaulus yms. hankaavat. Hiukset ovat vähän laineikkaat, kostealla nousevat kiharalle ja niihin voi puristella laineita märkänä. Itselläni on piikkisuorat ohuet hiukset, joten tästä ei ole kokemusta. Muumisuihkeet tai muut lasten tuotteet eivät tytön hiuksille tee oikein mitään. Lapsi on todella kiintynyt pitkiin hiuksiin eikä halua leikata lyhyttä mallia.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menee takkuun, koska ovat huonossa kunnossa. Leikatkaa ne. Pääsette paljon helpommalla.

Kyllä takkuuntuva hiuslaatu on ihan yleinen, vaikka hiukset eivät olisikiaan huonossa kunnossa. Kaikkien näidenkö pitäisi pitää jotain parin sentin hiusmallia?

Niin mitään muita pituuksia ei ole olemassa kuin alaselkään asti ulottuvat ja parin sentin hiusmalli. Itse myös suosittelen että menette kanpaajalle ja leikkaatte hiuksia kunnolla esim. 5-10 senttiä. Tämä vie kuivat latvat pois ja tekee hiuksista selvästi hyväkuntoisemmat. Silloin niitä on taas helpompi hoitaa ja halutessa kasvattaa. 

Vierailija
42/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai jotain aikuisten pesutuotteita, jotka on herkälle iholle tarkoitettu, voi käyttää lapsellakin, edes laimennettuna, jos tukka niin aikuismaisen paksu kerran on. Ja pelkkiin latvoihin voi vapaasti käyttää aikuisten hoitavia tuotteita, koska ne eivät päänahkaan osu. Onhan näitä lapsimissejäkin (hirveää kyllä) olemassa. Varmaan vanhemmat käyttävät mitä vain tuotteita näille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän itse lasten Muumi-suihketta, joka on tarkoitettu takkutukan selvittämiseen ja sähköisyyden vähentämiseen, ja on kyllä auttanut minulla. Mieto ja hyvä tuote.

Lapsille on useita omia tuotteita olemassa. Outoja kysymyksiä ap:ltä. Kaupassahan sen valikoiman näkee. Taisit vaan haluta kertoa, kuinka nätti ja lainehtiva pitkä tukka lapsellasi on.

Tai ehkä ap vain halusi kuulla mielipiteen ja vinkkejä, mitä voisi kokeilla? 

Esim. Oma mielipide Muumi selvityssuihkeesta on, että hyvin tehotonta tavaraa, jolla ei tee mitään. Mulla paksu, kihartuva tukka, joka tarvitsee kunnon kosteuttavat tuotteet, joita ei edes välttämättä kaikista marketeista löydä. 

Vierailija
44/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut periaate, että lapseni saavat halutessaan kasvattaa hiuksensa pitkiksi sitten, kun osaavat ja haluavat huolehtia niistä itse. En halunnut, että lapseni joutuisi pieninä kärsimään takkuisten hiusten harjaamisesta. Sitten kun pitkät hiukset ovat oma päätös, on se on myös päätös kärsiä niiden aiheuttama mahdollinen kipu.

Minulla on 7 lasta (12 - 26v), 4 tytärtä ja 3 poikaa. Vain esikoisella ja kuopuksella on lyhyet hiukset. Esikoisella on joskus ollut pitkätkin hiukset, mutta nyt on lyhyet. Kuopuksella ei ole vielä ollut pitkiä hiuksia. Todennäköisesti hänkin haluaa ainakin kokeilla pitkiä hiuksia jossain elämänsä vaiheessa.

Vierailija
45/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun sitomaan hiukset yöksi. Ylös päälaelle se letti niin ei kietoudu kaulan ympäri eikä paina yöllä. Kampausnesteelle ääni.

Kivan näköisenä saa lapsikin olla. 

Sille taitaa olla joku oma nimitys, jos aikuinen katselee miten kivan näköisiä lapset on... 

Vierailija
46/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei toimi, joten kopioin:

"Ja näin kivasti ja helposti pidetään eskarilaisen hiukset kunnossa. Mutta monelta mielestäsi tämä iltapuuha kannattaa aloittaa, jos nukkumaanmenoaika on kahdeksalta?"

Mikäli ymmärrät lukemaasi, niin suurin osa kohdista liittyy hiusten pesuun. Hiuksiahan ei todellakaan pestä joka päivä, etenkään tällaista luonnonkiharaa ja sitä myöten kuivaa hiuslaatua. Ja esimerkiksi hiusnaamion pitäminen saunassa ei kyllä vaadi mitään extraa eikä vie ylimääräistä aikaa :D

Takkujen selvitys joka päivä luonnollisesti, ja pikkuhiljaa lapsen pitää oppia tekemään tämä enimmäkseen itsenäisesti, jos haluaa pitkät hiukset ehdottomasti pitää. 

Ja vastaus kysymykseesi: takkujen selvitys iltaisin vartti tunnin verran. Kun hiukset pestään, aikaa menee noin puoli tuntia. Rutiiniahan tällaiset asiat lopulta vain ovat.

Vierailija
47/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitoaineessa on se etu, että sitä ei hierota päänahkaan, vaan ainoastaan hiusten pituuksiin. Ei se sieltä mitenkään imeydy elimistöön, joten pelko kemikaalikuorman kasvamisesta on aika turha. Säännöllinen hoitoaineen käyttö on aika ehdoton pitkähiuksisella. Samoin hiusten harjaaminen pitää olla ihan päivittäinen rutiini. Yöllä tukka kannattaa laittaa löyhästi kiinni, esim. letille. Joku selvityssuihke voi auttaa takkujen avaamiseen, mutta hoitoaine on nimenomaan se, mitä se tukka tarvitsee ettei menisi niin takuille.

Juu ei laiteta päänahkaan mutta kyllä silti kemikaalikuormaa tulee. Hiustenhoitoaine valuu pitkin selkää huuhdellessa ja jää iholle. Lisäksi pitkät hiukset ovat kosketuksissa ihoon ja niistäkään ei hoitoaine huuhtoudu kunnolla pois. Kyllä pienellä lapsella pitäisi pitää sen pituisia huiksia että ne saa pidettyä kunnossa ilman raskaita ja hiuksiin jätettäviä hoitoaineita.

Vierailija
48/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne menee takkuun, koska ovat huonossa kunnossa. Leikatkaa ne. Pääsette paljon helpommalla.

Pohjoismainen vaalea hius on tyypiltään takkuuntuva. Latvat toki takkuuntuvat helpommin, jos ovat kuluneet. Mutta tällainen hiustyyppi pitää vaan pitää kiinni ainakin ulkona, koska takkuuntuu tuulesta.

Vierailija
49/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut avun takkuihin hiusöljyistä. Eli sitä suihkautetaan takkuihin, kääritään hiuksia hetken aikaa nutturamaiseen "myttyyn" niin että öljy imeytyy tasaisesti hiuksiin. Annetaan vaikuttaa muutama minuutti, ja sitten harjataan.

Jos hiusöljyä laittaa liikaa, se tekee hiuksista rasvaiset. 

Vierailija
50/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumisuihke on ihan roskaa. Meillä on toiminut Joanna merkkinen hiuksiin jätettävä hoitosuihke ja Four Seasons no nothing - suihke, joka on ihan hajuton. Ja hiuksia pestessä käytetään erittäin runsaasti hoitoainetta ja annetaan vaikuttaa ainakin 5 minuuttia. Hiukset selvitetään aina kosteina. Ja letillä pito auttaa toki. 

Vierailija
51/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole pitkää tukkaa, mutta näin ohjeen, että pitkät hiukset pitäisi aina harjata pää alaspäin. Sillä tavalla painovoima auttaa niitä avautumaan takuista.

Vierailija
52/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän itse lasten Muumi-suihketta, joka on tarkoitettu takkutukan selvittämiseen ja sähköisyyden vähentämiseen, ja on kyllä auttanut minulla. Mieto ja hyvä tuote.

Lapsille on useita omia tuotteita olemassa. Outoja kysymyksiä ap:ltä. Kaupassahan sen valikoiman näkee. Taisit vaan haluta kertoa, kuinka nätti ja lainehtiva pitkä tukka lapsellasi on.

Tai ehkä ap vain halusi kuulla mielipiteen ja vinkkejä, mitä voisi kokeilla? 

Esim. Oma mielipide Muumi selvityssuihkeesta on, että hyvin tehotonta tavaraa, jolla ei tee mitään. Mulla paksu, kihartuva tukka, joka tarvitsee kunnon kosteuttavat tuotteet, joita ei edes välttämättä kaikista marketeista löydä. 

Niin, mainitsin, että se on mieto tuote. Siitä pystyy päättelemään, että jos ei ole kovin hieno hiuslaatu, voidaan tarvita tömäkämpää ainetta.

Vierailija
53/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa hiukset. Miksi joku eskarilainen edes tarvitsee niin pitkät hiukset? Ei tarvitse, ja on muutenkin tiellä.

Vierailija
54/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aika ankeaa, että eskarilaiselle aikuinen määrää, miltä tämän pitää näyttää/millaiset hiukset pitää olla. Täällä useampi on suorastaan käskenyt leikata lapsen hiukset, vaikka ap on heti aloitusviestissä kertonut, että lapsi itse pitää hiuksistaan pitkänä. Se, että lyhyempi hius on sille aikuiselle helpompi käsitellä, on aika paska perustelu suoraan sanottuna. Tuolla joku kertoi omasta traumastaan, kun hiukset on pätkäisty ilman hänen omaa tahtoaan ja tiedän muuten useamman, jolla on sama kokemus. Onneksi itse olen saanut kasvaa sellaisten aikuisten kanssa, jotka oikeasti ovat kunnioittaneet mielipidettäni ja olen saanut olla pitkätukkainen jo lapsena.

Vierailija
55/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas niin perus av-settiä: aloittaja kysyy neuvoja, ja kun joku neuvoo, niin heti ne teilataan, koska eihän nyt eskarilaisella voi olla pitkiä hiuksia, kun niiden hoito vie aikaa!!

Kaiken pointtihan on se, että ap haluaa ymmärtää mitä pitkän ja taipuisan hiusten hoito vaatii. Kun sen ymmärtää, voi lapsen kanssa asiasta keskustella ja yhdessä miettiä, että onko pitkien hiusten hoitoon resursseja nyt vai ei. Jos vaikka päädytään leikkaamaan hiukset vähän lyhyemmäksi, niin lapsi tietää jatkossakin, että jos pitkät hiukset haluaa kasvattaa, niin se vaatii vähän enemmän vaivannäköä kuin lyhyemmät hiukset. Ei älyttömästi enemmän vaivannäköä kylläkään, mutta säännöllisyyttä kyllä ja oikeat tuotteet ja tavat avuksi.

Vierailija
56/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten aika ankeaa, että eskarilaiselle aikuinen määrää, miltä tämän pitää näyttää/millaiset hiukset pitää olla. Täällä useampi on suorastaan käskenyt leikata lapsen hiukset, vaikka ap on heti aloitusviestissä kertonut, että lapsi itse pitää hiuksistaan pitkänä. Se, että lyhyempi hius on sille aikuiselle helpompi käsitellä, on aika paska perustelu suoraan sanottuna. Tuolla joku kertoi omasta traumastaan, kun hiukset on pätkäisty ilman hänen omaa tahtoaan ja tiedän muuten useamman, jolla on sama kokemus. Onneksi itse olen saanut kasvaa sellaisten aikuisten kanssa, jotka oikeasti ovat kunnioittaneet mielipidettäni ja olen saanut olla pitkätukkainen jo lapsena.

Tämä saattaa kuullostaa ihan hirveältä fasismilta kivakaverivanhemmille, mutta kyllä, vanhemmat määräävät eskarilaisen asioista. Vaikka se Sanni-Juuteri kuinka haluaisi ilmaista itseään, niin tämä laittaa takin päälle ulos mennessä, kun äiti käskee. 

Vierailija
57/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Itsellä lapsuudesta juurikin tämä kokemus, että kukaan ei opastanut miten paksua ja kiharaa pitäisi käsitellä ja hoitaa, ja sitten vaan pakotettiin leikkaamaan lyhyt tukka, kun pitkänä se oli aina takussa.

Ap:lle: ihana että yrität selvittää asiaa, se on lapselle tärkeää, että hänenkin mielipide otetaan huomioon. Toivottavasti löydätte jonkun hyvän ratkaisun asian suhteen! :)

Vierailija
58/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä saattaa kuullostaa ihan hirveältä fasismilta kivakaverivanhemmille, mutta kyllä, vanhemmat määräävät eskarilaisen asioista. Vaikka se Sanni-Juuteri kuinka haluaisi ilmaista itseään, niin tämä laitt

Kyllä vanhemmat tietenkin lopulta määrää, mutta lapselle voi myös antaa mahdollisuuden vaikuttaa asioihin. Esim. tässä aloituksen tapauksessa lapsen pitää itse alkaa opetella pitkien hiusten hoitoa, jos haluaa pitkät hiukset pitää.

Vierailija
59/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää jatkossa aina letillä niin ei pääse menemään takkuun. Omat hiukseni olen saanut vahvemmiksi pähkinöillä ja siemenillä ja hiusöljyillä.  Harjaaminen kannattaa tehdä suortuva kerrallaan ja aloittaa latvoista. 

Vierailija
60/90 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse joudun sitomaan hiukset yöksi. Ylös päälaelle se letti niin ei kietoudu kaulan ympäri eikä paina yöllä. Kampausnesteelle ääni.

Kivan näköisenä saa lapsikin olla. 

Jos letti alkaa päälaelta, tulee hankalasti avattava takku niskaan. 

Jos letti alkaa niskasta ja kiinnitetään päälaelle, se kiinnityskohta alkaa sattua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän