Yleisessä keskustelussa menee sekaisin keskiluokka ja suuriruloiset
Oletteko huomanneet että keskiluokan yhteydessä puhutaan monesti sellaisista asioista joihin keskuluokalla ei tyypillisesti ole varaa?
Tarkoitan asioita kuten tuhannen euron Artekin valaisimet, perheasunnot kantakaupungista, omakotitalo Espoosta, alppimatkat, uudet hienot autot, lasten kielimatkat.
Oman käsitykseni mukaan keskiluokkaiset ihmiset enemmänkin miettivät mihin rahat riittävät kuin että ostaisivat kalliita koteja, designia tai taidetta
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, me olemme keskiluokkainen perhe, opettaja ja insinööri. Bruttotulot jotain 13 000 kuussa yhteensä, ja meillä on velaton talo, mökki ja autot. Eli lomailemme ulkomailla monta kertaa vuodessa, meillä on paljon säästöjä, ja lapsille on kerätty isohkot pesämunat.
Opettajan palkka on keskiluokkainen noin 4000€/kk (+pitkät lomat), mutta insinööripuolisko tienaa lähemmäs kymppitonnin kuussa ja on täten hyvätuloinen, ns. "lääkäripalkoilla".
Minä olen tuo opettaja, ja bruttoni on 5000 euroa. Mieheni tienaa toki enemmän, mutta kyllä me molemmat keskiluokkaa olemme. Mies varmastikin enemmän sitä ylempää, koska on väitellytkin, minä en.
Only fans on luonut uuden varakkaiden tienaajien luokan, joka on seksiluokka.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään työväenluokkaa ole nykyään olemassakaan, suurinosa luokitellaan tulojen perusteella keskiluokkaan ja keskituloisiin. Sen alle jää vain matalatuloiset.
Sotket nyt yhteiskuntaluokat ja tuloluokat. Keskiluokka ja keskituloiset ovat kaksi eri käsitettä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskiluokka
Tulotaso on ihan pätevä keino määritellä yhteiskuntaluokkaa. Ei nykyään puhuta enää missään työväenluokasta, vaan tämä on jäänne historiasta.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka tarkoittaa Suomessa ihmisiä kenellä on noin 2200-4000€ nettotulot. Eli bruttopalkkana suunnilleen 3000-8000€.
Tähän haarukkaan osuu suurin osa työssäkäyvää väestöä, ja haarukan yläpäässä on kyllä varaa ostaa Artekin valaisin kerran elämässään jos sellaisen haluaa.
Itse pidän rikkaana ihmistä jolla on omaisuutta sen verran, että pystyy ylläpitämään vähintään ylemmän keskiluokan elintasoa ilman töissä käyntiä. Käytännössä tähän tarvitaan vähintään noin miljoonan sijoitusomaisuus.
Nykyään hyvin monilla keskiluokan ihmisillä on miljoonaomaisuus taustalla vanhemmiten, koska perinnöt kasvavat. Meillä esim puolisoni kanssa peritty varallisuus on yht n 2,5 miljoonaa euroa. Toki se onneksi koskee meitä vanhempia ihmisiä yleensä, eli ihmiset saavat pitää perheenjäsenensä yleensä kohtuullisen pitkään. Mutta keskiluokan perheissä on myös normaalia tukea nuoremman polven asunnonostoa ym merkittävillä summilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, me olemme keskiluokkainen perhe, opettaja ja insinööri. Bruttotulot jotain 13 000 kuussa yhteensä, ja meillä on velaton talo, mökki ja autot. Eli lomailemme ulkomailla monta kertaa vuodessa, meillä on paljon säästöjä, ja lapsille on kerätty isohkot pesämunat.
Opettajan palkka on keskiluokkainen noin 4000€/kk (+pitkät lomat), mutta insinööripuolisko tienaa lähemmäs kymppitonnin kuussa ja on täten hyvätuloinen, ns. "lääkäripalkoilla".
Minä olen tuo opettaja, ja bruttoni on 5000 euroa. Mieheni tienaa toki enemmän, mutta kyllä me molemmat keskiluokkaa olemme. Mies varmastikin enemmän sitä ylempää, koska on väitellytkin, minä en.
Onpa kyllä opettajalla huikea palkka. Tuohan on noin 5700€/kk muutettuna normaalilomalliseksi (eli jos normaalilomallinen ottaisi palkatonta vapaata, pitäisi tuon verran tienata per kk saman vuositulon saadakseen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kyllä opettajalla huikea palkka. Tuohan on noin 5700€/kk muutettuna normaali
No ihan vapaasti voit opiskella itsekin saman. Minulla on pohjakoulutuksena fyysikon koulutus ja siihen päälle opeopinnot. Kyllä muutkin saisivat koulutuksellani töitä ja palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen on tyypillisesti akateemisen loppututkinnon suorittanut henkilö, jonka kuukausitulot ovat yli keskimääräisen keskitulon 3500/kk. Kyllä keskiluokassa on varaa perheasuntoihin ja artekkiin, jos niistä tykkää. Artek kai on aika lailla statussymboli keskiluokassa. Jos nämä tuntuvat kovin kaukaisille, pitää miettiä onko oma sijainti keskiluokassa vai ehkä työväenluokassa.
Jos Artek tuntuu kaukaiselle, niin syy on ehkä enemmänkin se, ettei tykkää siitä tyylistä. Artek yms funkkis on minusta aina ollut ihan älyttömän rumaa enkä ostaisi sellaisia muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kyllä opettajalla huikea p
Varmasti voi opiskella. Lähinnä vaan se, että kun opettajat(kin) valittavat heikkoja palkkoja, niin tuo on kyllä kaikkea muuta kuin heikko - lähes top 10% täyspäiväisistä palkansaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti keskiluokassa niitäkin, joilla on tiukkaa. Mutta kyllä Suomessa keskiluokka keskimäärin on aika hyvinvoivaa. Olemme kuitenkin oikeasti korkean elintason maa.
Tämä on ylempää keskiluokkaa, väitän.
Suomessa tulojen puolesta ihan kevyesti, ylimpään tulodesiiliin pääsi 2023 alle kuuden tuhannen euron kuukausipalkalla. Toki Suomen asumisen taso jne. on aika surkea kautta linjan verrattuna vaikkapa muihin pohjoismaihin, itseään voi toki kutsua miksi säädyksi tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkainen on tyypillisesti akateemisen loppututkinnon suorittanut henkilö, jonka kuukausitulot ovat yli keskimääräisen keskitulon 3500/kk. Kyllä keskiluokassa on varaa perheasuntoihin ja artekkiin, jos niistä tykkää. Artek kai on aika lailla statussymboli keskiluokassa. Jos nämä tuntuvat kovin kaukaisille, pitää miettiä onko oma sijainti keskiluokassa vai ehkä työväenluokassa.
Ei keskiluokkaisuuteen akateemista tutkintoa vaadita. Akateeminen tutkinto (maisteri tai vastaava) on kuitenkin vain alle 20 %. Artekit ja muut statussymbolit sitten kiinnostaa ketä kiinnostaa.
"Nykyään hyvin monilla keskiluokan ihmisillä on miljoonaomaisuus taustalla vanhemmiten, koska perinnöt kasvavat."
Hyvin monilla on kyllä melkoinen liioittelu. Suomalaisen perinnöän mediaani on alle 20.000 euroa.
Yhteiskuntaluokkaan oleellisesti vaikuttaa myös Vapaus ja vaikutusvalta. Varastomiehellä ei ole kumpaakaan, hänen työnsä on tarkoin määritetty ja vaikutusvaltaa yhteiskunnassa on vähän. Tämä on työväenluokan tilanne. Ylemmän keskiluokan tilanne taas on, että asiantuntijatöissä on vapautettu paljon jo siinä miten kalenterinsa tai työpäivänsä muokkaa ja työnsä itse määrittää. Vastaavasti ääni kuuluu esim. Politiikassa.
On nyt vaikea kuvitella, mitä keskustelua ap on seurannut, koska en ole huomannut keskiluokan ja suurituloisten menevän sekaisin.
Toki keskiluokka on usein se luokka, jolla on varaa johonkin ns. ylimääräiseen, kuten siihen Alppimatkaan. Toisaalta nämä keskustelut unohtaa elämäntilanteet kuten sen, onko lapsia, kuka on hoitovapaalla jne.
Vierailija kirjoitti:
"Nykyään hyvin monilla keskiluokan ihmisillä on miljoonaomaisuus taustalla vanhemmiten, koska perinnöt kasvavat."
Hyvin monilla on kyllä melkoinen liioittelu. Suomalaisen perinnöän mediaani on alle 20.000 euroa.
Niinpä. Tämähän on siinä mielessä tuuripeliä, että vaikuttaa paljon sekin, mihin omat vanhemmat elämänsä rakensi. Jos perinnöksi jää huonosti hoidettu talo muuttappiokunnasta, puhki ajettu Tojota ja parhaat päivät nähnyt moottorivene, niin sen arvo voi hyvinkin olla toi 20 000, etenkin kun sitä jakamassa on useampi perillinen. Tämänkin elämän ovat kuitenkin rakentaneet ihmiset, joilla on ollut normiduunit ja aikanaan hyvät tulot.
Jos sama olisi rakennettu silloisiin Helsingin tai Espoon syrjäisille omakotitaloalueille, olisi perinnönkin arvo jotain ihan toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin duunari, joka sai palkkaa n. 3500 euroa kuukaudessa, tietysti bruttopalkka. On asunto, huvila ja auto.
Kun jäin eläkkeelle niin eläke on 2000 euroa kuukaudessa. Jatkoin aiempaa sijoitustoimintaani ostamalla pörssiosakkeita ja muita sijoituselementtejä. Niillä tienaa aika hyvin, vuodessa tulee tuollaiset 40000 euroa osinkotuloja, joista tietenkin menee pääomaveroa 30%.
Olenko nyt keskiluokkainen vai alempaan yläluokkaan kuuluva eläkeläinen?
Ai niin, en ikinä ole ostanut enkä osta mitään design-roskaa enkä Artekin valaisimia.
Olet työväenluokkainen, joka tulee ihan hyvin toimeen. Yläluokkaa et voi olla, jos sinulla ei ole aatelisarvoa ja sukukartanoa. Keskiluokkaan et kuulu, jos sinulla ei ole vähintään alempaa korkeakoulututkintoa ja et harrasta kulttuuria.
Aika erikoista, jos ihminen on sen mukaan yläluokkainen, että hänen 150 vuotta sitten eläneelle esi-isälle on myönnetty aatelisarvo.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 6500 e/kk eikä minulla ole hajuakaan mikä Artek on.
En tunne yhtäkään ihmistä joka ostaa jotain koska se on jokin statussymboli. En tiedä mikä statussymboli on, en tiedä miksi joku sellaisia hankkii.
Oletko varma että nämä eivät ole vain sinun kateellisia, harhaisia kuvitelmiasi? Oletko todellakin niin narsistinen paska että kuvittelet että tuntemattomat ihmiset ostavat itselleen tavaraa jotta sinulle tulisi paha mieli, eikä siis suinkaan sen vuoksi että heillä olisi tavaroille tarvetta?
Varastomies pääsee politiikkaan ja vaiikuttamiseen mukaan samalla tavalla kuin opettajakin. Jos vaan saa riittävästi ääniä. Toki vaalikassa voi opettajalla olla suurempi mutta saattaahan varastomieskin saada vaikutusvaltaisia ja rahakkaita kavereita ja tukijoita.
Joillakin on täällä kovin antiikkiset luulot.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokkaan oleellisesti vaikuttaa myös Vapaus ja vaikutusvalta. Varastomiehellä ei ole kumpaakaan, hänen työnsä on tarkoin määritetty ja vaikutusvaltaa yhteiskunnassa on vähän. Tämä on työväenluokan tilanne. Ylemmän keskiluokan tilanne taas on, että asiantuntijatöissä on vapautettu paljon jo siinä miten kalenterinsa tai työpäivänsä muokkaa ja työnsä itse määrittää. Vastaavasti ääni kuuluu esim. Politiikassa.
Hä? Saanko minä siis asiantuntijatyössä käydä äänestämässä vaaleissa useampaan kertaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 6500 e/kk eikä minulla ole hajuakaan mikä Artek on.
En tunne yhtäkään ihmistä joka ostaa jotain koska se on jokin statussymboli. En tiedä mikä statussymboli on, en tiedä miksi joku sellaisia hankkii.
Oletko varma että nämä eivät ole vain sinun kateellisia, harhaisia kuvitelmiasi? Oletko todellakin niin narsistinen paska että kuvittelet että tuntemattomat ihmiset ostavat itselleen tavaraa jotta sinulle tulisi paha mieli, eikä siis suinkaan sen vuoksi että heillä
Taidat tienata pyllistelemällä palkkasi, koska sivistys ainakin tuntuu puuttuvan täysin.
Keskiluokka tarkoittaa Suomessa ihmisiä kenellä on noin 2200-4000€ nettotulot. Eli bruttopalkkana suunnilleen 3000-8000€.
Tähän haarukkaan osuu suurin osa työssäkäyvää väestöä, ja haarukan yläpäässä on kyllä varaa ostaa Artekin valaisin kerran elämässään jos sellaisen haluaa.
Itse pidän rikkaana ihmistä jolla on omaisuutta sen verran, että pystyy ylläpitämään vähintään ylemmän keskiluokan elintasoa ilman töissä käyntiä. Käytännössä tähän tarvitaan vähintään noin miljoonan sijoitusomaisuus.