Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleisessä keskustelussa menee sekaisin keskiluokka ja suuriruloiset

Vierailija
23.11.2025 |

Oletteko huomanneet että keskiluokan yhteydessä puhutaan monesti sellaisista asioista joihin keskuluokalla ei tyypillisesti ole varaa?

Tarkoitan asioita kuten tuhannen euron Artekin valaisimet, perheasunnot kantakaupungista,  omakotitalo Espoosta, alppimatkat, uudet hienot autot, lasten kielimatkat.

Oman käsitykseni mukaan keskiluokkaiset ihmiset enemmänkin miettivät mihin rahat riittävät kuin että ostaisivat kalliita koteja,  designia tai taidetta

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkainen on tyypillisesti akateemisen loppututkinnon suorittanut henkilö, jonka kuukausitulot ovat yli keskimääräisen keskitulon 3500/kk. Kyllä keskiluokassa on varaa perheasuntoihin ja artekkiin, jos niistä tykkää. Artek kai on aika lailla statussymboli keskiluokassa. Jos nämä tuntuvat kovin kaukaisille, pitää miettiä onko oma sijainti keskiluokassa vai ehkä työväenluokassa. 

On, mutta harvalla keskiluokalla on kerralla kaikki statussymbolit. Jollain on se poreamme, toisella taas Artekin valaisin ja seitsemännellä saattaa olla kummatkin.

Vierailija
22/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaan pääsee nykyään jo alkaen 2400 euron bruttotuloilla. Itsekin olen keskiluokkainen varastotyöntekijä, eikä kyllä palkallani mitenkään leveästi eletä. Pidän itseäni lähinnä matalatuloisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaan pääsee nykyään jo alkaen 2400 euron bruttotuloilla. Itsekin olen keskiluokkainen varastotyöntekijä, eikä kyllä palkallani mitenkään leveästi eletä. Pidän itseäni lähinnä matalatuloisena.

Varastotyöntekijä voi olla keskituloinen, mutta keskiluokkainen harvemmin. Kaksi eri asiaa. Toki keskiluokkainen varastotyöntekijä voi olla sellainen, joka käy museoissa ja teattereissa, ja lukee kirjoja mieluummin kuin juo kaljaa. 

Vierailija
24/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin duunari, joka sai palkkaa n. 3500 euroa kuukaudessa, tietysti bruttopalkka. On asunto, huvila ja auto.

Kun jäin eläkkeelle niin eläke on 2000 euroa kuukaudessa. Jatkoin aiempaa sijoitustoimintaani ostamalla pörssiosakkeita ja muita sijoituselementtejä. Niillä tienaa aika hyvin, vuodessa tulee tuollaiset 40000 euroa osinkotuloja, joista tietenkin menee pääomaveroa 30%.

Olenko nyt keskiluokkainen vai alempaan yläluokkaan kuuluva eläkeläinen?

Ai niin, en ikinä ole ostanut enkä osta mitään design-roskaa enkä Artekin valaisimia.

Vierailija
25/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkainen on tyypillisesti akateemisen loppututkinnon suorittanut henkilö, jonka kuukausitulot ovat yli keskimääräisen keskitulon 3500/kk. Kyllä keskiluokassa on varaa perheasuntoihin ja artekkiin, jos niistä tykkää. Artek kai on aika lailla statussymboli keskiluokassa. Jos nämä tuntuvat kovin kaukaisille, pitää miettiä onko oma sijainti keskiluokassa vai ehkä työväenluokassa. 

On, mutta harvalla keskiluokalla on kerralla kaikki statussymbolit. Jollain on se poreamme, toisella taas Artekin valaisin ja seitsemännellä saattaa olla kummatkin.

Olet varmaan melko nuori. Kyllä 50+ keskiluokan edustaja ehtii hankkia kaikki haluamansa hilavitkuttimet. Nuorilla on tiukempaa, kun on asuntolainat ym, mutta vanhemmiten pääsee kuluttamaan rennommin. 

Vierailija
26/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lääkäri ja tienaan 120 000 euroa vuodessa. Mihin luokkaan kuulun? Olenko osa proletariaattia vai en.

Vierailija
27/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin duunari, joka sai palkkaa n. 3500 euroa kuukaudessa, tietysti bruttopalkka. On asunto, huvila ja auto.

Kun jäin eläkkeelle niin eläke on 2000 euroa kuukaudessa. Jatkoin aiempaa sijoitustoimintaani ostamalla pörssiosakkeita ja muita sijoituselementtejä. Niillä tienaa aika hyvin, vuodessa tulee tuollaiset 40000 euroa osinkotuloja, joista tietenkin menee pääomaveroa 30%.

Olenko nyt keskiluokkainen vai alempaan yläluokkaan kuuluva eläkeläinen?

Ai niin, en ikinä ole ostanut enkä osta mitään design-roskaa enkä Artekin valaisimia.

Olet työväenluokkainen, joka tulee ihan hyvin toimeen. Yläluokkaa et voi olla, jos sinulla ei ole aatelisarvoa ja sukukartanoa. Keskiluokkaan et kuulu, jos sinulla ei ole vähintään alempaa korkeakoulututkintoa ja et harrasta kulttuuria. 

Vierailija
28/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastotyöntekijä voi olla keskituloinen, mutta keskiluokkainen harvemmin. Kaksi eri asiaa. Toki keskiluokkainen varastotyöntekijä voi olla sellainen, joka käy museoissa ja teattereissa, ja lukee kirjoja mieluummin kuin juo kaljaa. 

Eli osapäiväisenä keittiötyöntekijänä työskentelevä, raitis ja kultturelli vaimoni on keskiluokkaa. Minä 6000€/kk ansaitsevana asiantuntijana ja miljoonaomaisuuden keränneenä olen alakuokkaa, koska juon kaljaa. 

Vierailija
29/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lääkäri ja tienaan 120 000 euroa vuodessa. Mihin luokkaan kuulun? Olenko osa proletariaattia vai en.

Olet keskiluokkaa. Jos halutaan jaotella, olet ylempää keskiluokkaa. 

Vierailija
30/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittelet keskiluokkainen termiä elämäntavan ja kulttuurin kautta, kuten usein työväenluokkainen sanaa käytetään. (Itse olen työväenluokkainen ja ylpeä siitä, kaljaa en juo).

Eri yhteiskuntaluokista voi puhua kuitenkin myös pelkkää taloudellista tasoa tarkoittaen. Jos esim varastomies on syntynyt vauraaseen perheeseen ja on saanut talot ja autot sitä kautta hän voi olla yläluokkainen vaikka pienituloinen.

Vierailija
31/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, keskiluokkakeskusteluissa jostain syystä puhutaan keskiluokasta kuin se olisi joku sikarikas yläluokka. Samppanjaa ja ulkoporeammeita.

Voiko olla enää sen enempää boring kuin sampanja ja ulkoporeamne? Sen kokemiseen riittää hyvin yksi kerta, jonka jälkeen on hoidettu ämpärilistalta. 

Vierailija
32/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli osapäiväisenä keittiötyöntekijänä työskentelevä, raitis ja kultturelli vaimoni on keskiluokkaa. Minä 6000€/kk ansaitsevana asiantuntijana ja miljoonaomaisuuden keränneenä olen alakuokkaa, koska juon kaljaa. 

Mitä ihmeen alaluokkaa? Ei sellaista ole. Olet työväenluokkaa, jos sinulla ei ole korkeakoulututkintoa, ja teet suorittavaa työtä. Raha ei tähän liity. Vaimosi tekee työväenluokan töitä, mutta arvomaailma kuulostaa keskiluokkaiselta, joten riippuen luokittelijasta, olisi työväenluokkaa tai keskiluokkaa. Toki jos hän on koulutettu, hän on työstä riippumatta keskiluokkaa. 

Vierailija
33/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittelet keskiluokkainen termiä elämäntavan ja kulttuurin kautta, kuten usein työväenluokkainen sanaa käytetään. (Itse olen työväenluokkainen ja ylpeä siitä, kaljaa en juo).

Eri yhteiskuntaluokista voi puhua kuitenkin myös pelkkää taloudellista tasoa tarkoittaen. Jos esim varastomies on syntynyt vauraaseen perheeseen ja on saanut talot ja autot sitä ka

Toki voi puhua mistä vaan, mutta jos perehdyt aiheeseen, ei yhteiskuntaluokkaa ole koskaan missään järjestelmässä määritelty tulojen perusteella. Kyllä siihen liittyy koulutus ja kulttuuripiiri. Työväenluokkaisuudesta saa ja kuuluukin olla ylpeä. Ei mikään yhteiskunta pyöri ilman sitä. Eihän nämä mitään ihmisarvon mittoja ole. 

Vierailija
34/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2023 Suomen sosiaaliturvamenot olivat 87 miljardia euroa.

Sosiaaliturvan menoista suurin osuus (43 %) oli ikääntymiseen liittyviä menoja.

Sosiaaliturvamenoista eläkeläisiin liittyvät menot 38 miljardia euroa ja työttömiin liittyvät menot 4 miljardia euroa. "

https://thl.fi/tilastot-ja-data/tilastot-aiheittain/sosiaali-ja-terveyd…

Vierailija
35/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varastotyöntekijä on kyllä tyypillinen työväenluokkainen. 

Vierailija
36/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n viestissä painotettiin mielestäni pelkästään keskiluokkaisen palkansaajan tuloja ja rahankäyttöä, ei muita luokkaeroja. Nykyisenä työttömyysaikana keskiluokkainen voi joutua helposti työttömäksi, korkeakoulutuksellakin on vaikea työllistyä, ja jopa niistä hanttihommista on älytön kilpailu. Kaupan kassatyöntekijä voi helposti olla nykyään yliopiston käynyt matalapalkkalainen.

Vierailija
37/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on alaluokan palsta, jossa kilpaillaan siitä kuka on kukko tunkiolla.

Vierailija
38/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen alaluokkaa? Ei sellaista ole. Olet työväenl

Ei mitään työväenluokkaa ole nykyään olemassakaan, suurinosa luokitellaan tulojen perusteella keskiluokkaan ja keskituloisiin. Sen alle jää vain matalatuloiset.

Vierailija
39/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään työväenluokkaa ole nykyään olemassakaan, suurinosa luokitellaan tulojen perusteella keskiluokkaan ja keskituloisiin. Sen alle jää vain matalatuloiset.

Sotket nyt yhteiskuntaluokat ja tuloluokat. Keskiluokka ja keskituloiset ovat kaksi eri käsitettä. 

Vierailija
40/90 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, me olemme keskiluokkainen perhe, opettaja ja insinööri. Bruttotulot jotain 13 000 kuussa yhteensä, ja meillä on velaton talo, mökki ja autot. Eli lomailemme ulkomailla monta kertaa vuodessa, meillä on paljon säästöjä, ja lapsille on kerätty isohkot pesämunat. 

Opettajan palkka on keskiluokkainen noin 4000€/kk (+pitkät lomat), mutta insinööripuolisko tienaa lähemmäs kymppitonnin kuussa ja on täten hyvätuloinen, ns. "lääkäripalkoilla".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi