Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä lapsiperheiden pyykit kuivataan?

Vierailija
23.11.2025 |

Siis nämä nykyajan kylppärit ja kodinhoitohuoneet on niin pieniä. Meillä pyörii keskimäärin 2-3 koneellista pyykkiä päivässä kiitos kolmen päiväkoti-ikäisen lapsen itsenäinen syöminen ja kuivaksi opettelu. Lisäksi on kaikkien kurahaalarit ja kumppanit ja ulkovaatteet. Missä ihmeessä nuo kaikki on tarkoituksena kuivata? Tarvittais 2-3 pyykkitelinettä ja 2 kuivauskaappia ja se kuivausrumpu. Se ei ole muutenkaan ratkaisu tähän, sillä kone pesee nopeammin kuin rumpu kuivaa ja hiekkaisia kuravaatteita ei voi kuivata rummussa. Eikä minulla ole aikaa siirrellä vaatteita koneesta toiseen ja istua vahtimassa koneita, kun haluaisin ulkoilla lasten kanssa.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta pyykkitelinettä. Kuivausrumpua ei mahdu kylppäriin. 

Vierailija
62/81 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykykoneet on 7-10 kiloisia. Millainen perhe  käyttää vaatteita niin, että pestään jatkuvasti pyykkiä? Itsellä on kolme lasta 2 vuoden ikäerolla. Pyykkiä pestiin 6 kg koneella joka toinen päivä, kun lapset oli pieniä. 

Ei kaikkiin kylppäreihin mahdu 7-10 kg koneita eikä kuivausrumpua. 

Mikä estää sijoittamasta kuivausrumpua muualle?

Mulla on ollut milloin missäkin mihin mahtuu ja on pistorasia. Jos ei ole ollut märkätila, on kaukalo alla, jos jostain ihmeen syystä laskisi vedet alleen kuivatessaan, ja tyhjennän säiliön aina käytön jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykykoneet on 7-10 kiloisia. Millainen perhe  käyttää vaatteita niin, että pestään jatkuvasti pyykkiä? Itsellä on kolme lasta 2 vuoden ikäerolla. Pyykkiä pestiin 6 kg koneella joka toinen päivä, kun lapset oli pieniä. 

Mulla on ollut milloin missäkin mihin mahtuu ja on pistorasia. Jos ei ole ollut märkätila, on kaukalo alla, jos jostain ihmeen syystä laskisi vedet alleen kuivatessaan, ja tyhjennän säiliön aina käytön jälkeen.

Kuivausrumpu olohuoneessa onkin ihastuttava sisustuselementti.

Vierailija
64/81 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykkiä tulee aivan järkyttävästi, kun päiväkoti-ikäiset lapset syö itse ja kuivaksi opettelu, eli sekä vaatteet että lakanapyykki.

Mun lapsi ei ole ikinä pissannut sänkyyn. Ei edes kuivaksi opetellessaan. Ja mulla on sentään neljä lasta.

Vierailija
65/81 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivausrumpu olohuoneessa onkin ihastuttava sisustuselementti.

Saisihan sillä sitä vilukissojwn kaipaamaa lisälämpöä, eli mikäpä jottei. Sitten pitää kutsua Dekon toimittajat jutuntekoon.

Vierailija
66/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lykky jos kotona olet, on aikaa pestä kolme koneellista päivässä. Työelämässä ei olis aikaa joka ilta pestä kolmea koneellista. Me tosin kesällä harjoiteltiin kuivaksi. Lämmin keli ja sai olla kotosalla liki ilman housuja ja matotkin otin pois jos vahinko käy.

Vierailija
67/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihalliset ruokailuessut syödessä.

Vaippaa ei oteta pois (ainakaan yöllä) ennen kuin pysyy kuivana.

Miksi kurikset ja ulkovaatteet täytyy pestä? Eteisen henkariin/naulakkoon kuivumaan ja enempiä voi välillä pyyhkiä kostealla rätillä. Hoidossa aina omat ulkovaatteet ja ne jätetään sinne naulaan, kotona omat ulkoasut ja siistimpi takki aina erikseen autoon.Mä pesen kauden lopussa vaan tai jos on oikein pahasti likaantunut.

Vierailija
68/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on vanhemmat ja 2-vuotias, joka päiväkuivaksi harjoittelee. Mutta ei pyykkiä tule kuin 2-3 koneellista viikossa.

Vierailija
69/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kurikset ja ulkovaatteet täytyy pestä? Eteisen henkariin/naulakkoon kuivumaan ja enempiä voi välillä pyyhkiä kostealla rätillä. Hoidossa aina omat ulkovaatteet ja ne jätetään sinne naulaan, kotona omat ulkoasut ja siistimpi takki aina erikseen autoon.Mä pesen kauden lopussa vaan tai jos on oikein pahasti likaantunut.

Eikä niitä edes saisi pestä, koska ominaisuudet häviää.

Vierailija
70/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on liioittelua sen vaatteitten vaihdon kanssa.

Päiväkodissa riittää, kun on puhtaan sisävaatteet päällä päivittäin. Ulkovaatteissa saakin olla vähän likaa tuon ikäisillä.

Miksi ihmeessä kotioloissa perheen kesken jotain ruoasta likaantunutta puseroa pitäisi heti olla vaihtamassa puhtaaseen, kun se seuraavalla aterialla kumminkin taas likaantuu? Käytä ruokalappuja tms. vaatesuojana tai pyyhi ylimmät mössöt rinnuksilta. 

Näyttää huonolta somekuvissa jos on likainen paita! /s

Tämä!!!! 

Vierailija
71/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parvekkeella, olohuoneessa, keittössä, makuuhuoneessa ...

No ei näytä hyvältä somekuvissa!

Vierailija
72/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päiväkotiin ei saa jättää yöksi märkiä/kosteita ulkovaatteita, vaan ne pitää tuoda kotiin. Päiväkodin eteinen ei ole lämmin, niin eivät kuivu siellä. Eikä eteisen kaapissa meinaa riittää tila kaikille vaatteille, kun 85 cm leveään kaappiin pitäisi änkeä neljän hengen vaatteet.

Vierailija
73/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrummun ei tarvitse olla missään märkätilassa kun siinä on tyhjennettävä vesisäiliö. Omani on makuuhuoneessa. 

Vierailija
74/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen lauma lapsia sulla on jos et iltaisin ehdi kuriksia pesemään?

Mä huuhtelen hiekkaiset kurikset, toppahaalarit ym suihkun alla, laitan pesukoneeseen ja kuivausrumpuun (pikaohjelmilla molemmat 30min). Hyvin ne kuivausrummussa menee. Muutenkin käytän paljon noita pikaohjelmia ja kun koneissa on isot täyttömäärät (9 ja 10kg) niin ei siinä kauaa mene. 

Pikaohjelmat ovat 30-40 astetta, joten puuvilla ei niillä puhdistu. Ap:lla on varmaan kolme poikaa. Mudassa kieriskellään joka päivä niin kyllähän se rassaa. Tytöt ovat yleensä niin siistejä, etteivät tyttöjen äidit yleensä ymmärrä tätä.

Vierailija
75/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykkiä tulee aivan järkyttävästi, kun päiväkoti-ikäiset lapset syö itse ja kuivaksi opettelu, eli sekä vaatteet että lakanapyykki.

Mun lapsi ei ole ikinä pissannut sänkyyn. Ei edes kuivaksi opetellessaan. Ja mulla on sentään neljä lasta.

Ei taatusti pidä paikkansa, ettei olisi joskus tullut vahinkoa. Heikko provo.

Vierailija
76/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi teillä tulee 14-21 koneellista pyykkiä viikossa? 

Samaa mietin, itsellä oli 3 lasta alle 5v ikäerolla ja silti pärjättiin 8-10 koneellista viikossa tahdilla. Meillä oli kuivauskaappi. Joka siis toimi myös märkien ulkovaatteiden ja -kenkien kuivaukseen tarvittaessa.

Vierailija
77/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen lauma lapsia sulla on jos et iltaisin ehdi kuriksia pesemään?

Mä huuhtelen hiekkaiset kurikset, toppahaalarit ym suihkun alla, laitan pesukoneeseen ja kuivausrumpuun (pikaohjelmilla molemmat 30min). Hyvin ne kuivausrummussa menee. Muutenkin käytän paljon noita pikaohjelmia ja kun koneissa on isot täyttömäärät (9 ja 10kg) niin ei siinä kauaa mene. 

Pikaohjelmat ovat 30-40 astetta, joten puuvilla ei niillä puhdistu. Ap:lla on varmaan kolme poikaa. Mudassa kieriskellään joka päivä niin kyllähän se rassaa. Tytöt ovat yleensä niin siistejä, etteivät tyttöjen äidit yleensä ymmärrä tätä.

Mulla on ollut kolme päiväkoti-ikäistä poikaa.. ikinä ole pessyt kuin sellaisen 8 konellista pyykkiä viikossa. Vaikka missä mudassa olisi pyöritty.

Vierailija
78/81 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla nyt vähän liian korkeat tavoitteet ruokakailun ja vaipattomuuden kanssa?

Ruokaillessa käytetään ruokalappua/esiliinaa. Vaippoja tarvitsevilla käytetään vaippoja, kunnes homma alkaa sujua. Ei meillä ole koskaan mitenkään erityisesti tullut pyykkiä lasten kanssa.

Vierailija
79/81 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näitä uusavunnottomia.......

Vierailija
80/81 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pese lapsen ulkovaatteita kovinkaan usein vaikka lapsi todellakin pyörii mudassa ja vaikka missä rapakossa ja ojanpohjalla leikkimässä. Enimmät hiekat ja liat kopistelen pois märkänä ja eteisessä meillä on rätti jolla pyyhin sitten kuivaneena vähän tarkemmin lahkeita ja polvet/pepun vaatteista. Ei ole mitään järkeä pestä esim toppavaatteita joka päivä. Kurakamppeet samoin, en pese joka päivä vaan enimmät liat kopistelen ja suihkuttelen vedellä ja kuivamaan eteiseen henkariin.

Joo, ei ole lapsi siisteissä ulkokamppeissa mutta mitä väliä, hän on leikkiväinen ja ulkona puuhaileva pikkuihminen, ei se kura maailmaa kaada. Kauppa/kyläreissuille meillä on erillinen siistimpi setti jota ei pidetä pihaleikeissä tms.

Kuivaksi opetteluun toistan jo jonkun muunkin kirjoittaman kommentin: jos tulee paljon vahinkoja lienee selvää että lapsi ei ole vielä valmis jättämään vaippaa pois eli reilusti nyt se vaippa takaisin ja katsotte asiaa jonkun ajan päästä uudelleen kunhan vaippa pystyy eka kuivana.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä