1,5 vuotiaan nukkuminen
meillä poika tosiaan 1,5vuotta.illalla syö iltapalan mutta maito on saatava sänkyyn myös kun nukkumaan ollaan menossa.ja kaiken lisäksi kun poika menee nukkumaan ja on juonut maidon hän ei yksin viihy huoneessaa.aina pitää jonkun olla viereisellä sängyllä makaamassa.sitten oika nukahtaa kun jonkin aikaa höpöttää ja laulelee.
yöllä poika saattaa joskus kiljahdella mutta hiljenee sitten itse.joskus tosin herää yöllä ja mikään ei rauhoita.ennen uin pääsee viereen.tiedän se on tosi paha virhe ottaa viereen.miten päästään yli siitä että yöheräämistä ei tule ja jos tuleekin niin saa rauhoitettua esim tutilla sillä olemme muuttamassa ja ajattelimme että poika nukkuisi omassa huoneessa.kiitos kaikille jotka viittivät vaan vastata.
Helppo sanoa - kyllä, mutta ei siihen muuta keinoa ole. Jos et halua jatkossa lapsen tulevan yöllä viereen - sitten otat käyttöön uuden tavan ja et ota viereen. Kyllä 1,5 v lapsi ymmärtää, kun hänelle vaikka rauhassa kerrot, että viereen ei enää pääse - nyt nukutaan omassa sängyssä. Totta kai lapsi asiaa protestoi - saattaa protestoida varsin äänekkäästikin, mutta ei lapsella protestoidessakaan mitään hätää ole.
Kun vain teet itse päätöksen, että nyt mennään jatkossa uudella tavalla ja pidät siitä kiinni. Päätöksen jälkeen et lipsu, vaikka lapsi yrittäisi mitä. Ole johdonmukainen niin olette uudessa tavassa ennen kuin huomaatkaan...
Mitä nopeammin tämän päätöksen teet - sen helpommalla pääset.
Tai sitten odotat sitä, että lapsi on tarpeeksi vanha halutakseen pysyä omassa sängyssä. Joku 2-vuotiaana joku 5-vuotiaana. Vielä " hankalampi" näitä tapoja on muuttaa todellisen uhmaikäisen 2-vuotiaan kanssa.
Heräilyt loppuvat - tai sitten eivät. Voi tulla kausia, että halutaan tarkistaa vanhempien olevan lähellä - esim. silloin, kun lapsi todella alkaa ymmärtää olevansa " minä itse" ... Vaikka muuten nukkuisikin. Ja ne hampaat ja muut mahdolliset säryt tms. aiheuttavat vielä heräilyä.
Meillä vanhempi on nyt 2 v 10 kk - ja pääsääntöisesti yöllä heräilee pissahätään - jos yleensä herää... Haluaa apua pissillä käydessä - varsinkin yöllä väsyneenä;