Aurinkopaneelit kusetusta
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011609614.html
Pitihän se arvata. Paneelit eivät ikinä maksa itseään takaisin ja pahimmillaan rikkovat katon tai aiheuttavat tulipalon.
Samat puupäät jotka ostelevat sähköautoja haksahtivat tähän banneellikusetukseen.
Kommentit (25)
paneelien hinnat tulee putoamaan lähiaikoina paljon kun tekniikka kehittyy. Sitten saadaan takaisinmaksuajat inhimillisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miten niin kusetusta? Nehän tuottavat sähköä. Mikä taas sen sähkön hinta on riippuu tietenkin paneelien hinnasta ja sääolosuhteista.
Hyötysuhde max 25% jos on aurinkoinen vuosi.
Tuo tarkoittaa sitä ett nyk 2000e/v sähkölaskut pienenee max 500e:lla. Hyvällä tuurilla 8000e paneelit kuoleentuu 16 vuodessa
On meillä tuotto paljon enemmän kuin 25% kulutuksesta. Noin 50% koko vuodelta, ja ylimääräisen voi myydä. Aurinkopaneelit ja sähköauto on paras yhdistelmä. Bensan hintaan verrattuna kuoletus lyhenee nopeasti.
Ja noin 10 vuoden päästä ostat siihen autoon uuden akuston, á 10.000 euroa -))?
Kuka pitää autoa kymmenen vuotta?
Mun sähköautossa on 7v takuu, eiköhän se viimeistään 5 vuoden nurkilla vaihdeta uuteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskutaidottoman tupauunon maaginen kolmikko:
- aurinkopaneelit
- sähköauto (tai useampi)
- maalämpö
Kaikki aiheuttavat pahimmillaan valtavat kulut ja ongelmat eivätkä ole todellakaan kannattavia sijoituksia.
Yhdessä ovat todellinen rahareikä ja murheenkryyni.
Edelleenkin nuo ovat tapauskohtaisia. Tiedän tapauksen ilmalämpöpumpullakin että tuli 18 000kwh/vuosi sähkön säästöä. Mulla n.3000 kwh
Jos 18 000kwh säästää vuodessa, täytyy kulutuksenkin olla melkoinen kun eihän tavallisessa 120m2 okt koko sähkölaskukaan ole kuin jotain 12 000kwh vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
paneelien hinnat tulee putoamaan lähiaikoina paljon kun tekniikka kehittyy. Sitten saadaan takaisinmaksuajat inhimillisiksi.
Miten uusien paneelien hinta vaikuttaa vanhojen paneelien ostajan takaisinmaksuaikoihin?
Edelleenkin nuo ovat tapauskohtaisia. Tiedän tapauksen ilmalämpöpumpullakin että tuli 18 000kwh/vuosi sähkön säästöä. Mulla n.3000 kwh