Kokemuksia munatorvien aukiolotutkimuksesta?
Kommentit (4)
Kävin tutkimuksessa noin vuosi sitten. Tutkimuksen teki gynekologi, ja sairaanhoitaja avusti. Kohdun täyttäminen nesteellä tuntui minusta kuukautisjomotukselta. Minua jomottaa tavallisesti kuukautisten aikaan aika vähän, joten tämä jomotus tuntui kyllä aika ikävältä. Vaikka mieluummin istuisinkin vaahtokylvyssä ;) , jomotus tai tuntemukset muuten eivät olleet kuitenkaan missään vaiheessa sietämättömiä. Toimenpide kesti mielestäni myös vain vähän aikaa.
Jälkeenpäin minua ei enää sattunut lainkaan. Myöskään jälkivuotoa ei ollut. En tiedä, mutta voisin järkeillä, että jos paikat ovat tukossa, kipuakin on enemmän. Minulla oli todennäköisesti toinen munanjohdin tukossa, varmaksi ei voinut tuota sanoa. Tulin muuten samasta kierrosta raskaaksi, mutta valitettavasti raskaus meni sitten myöhemmin kesken.
Voit varmasti kysyä esimerkiksi ajanvarauksesta, suosittelevatko ottamaan särkylääkettä etukäteen, tai varata sitä ainakin mukaan. Itse suosittelen ottamaan myös pikkuhousunsuojan, sillä sisäänpumpattu neste tulee luonnollisesti aikanaan uloskin...
Toivottavasti vastauksestani on sinulle edes hieman apua. Tsemppiä sinulle toimenpiteeseen!
Minni
Itse luin etukäteen juttuja netistä kuinka se sattuu aivan hirveästi ja kaveri käski ottamaan paljon särkylääkettä etukäteen. Itselläni ei tuntunut juuri millekään. Kohdunsuu oli erittäin hyvin auki, joka varmasti auttoi. Kun lääkäri alkoi pumppamaan kohtuun liuosta, luiskasti letku pois pakoiltaan tämän hyvän aukiolon takia. Saimme lääkärin kanssa nesteet naamallemme.
Papa-koe sattuu paljon enemmän. Älä pelkää ja yritä rentoutua. Äläkä lue kauhutarinoita netistä.
Itsekin jännitin sitä ihan turhaan, pelkäsin kovaa kipua, mutta ei se sattunut yhtään. Hammaslääkärillä käynti on paljon ikävämpää :)
viime kuussa Jorvissa. Jännitti aivan tuhottomasti, otin särkylääkettä ennen kun oli kehoitettu. Itse tutkimus ei nyt niin kamala ollut, laittoivat sellasen katetrin kohtuun ja täyttivät sen nesteellä. Koko ajan näin ultrassa mitä ne tekee, ja lääkäri oli tosi mukava ja kertoi mitä teki. Sitten ne tyhjensi sen katetrin ja vissiinkin ilmalla ohjasi nesteen munatorviin, ensin toiseen sitten toiseen.
Kun ne täyttivät sitä katetria, täytyy myöntää, että se tuntui aika epämielyttävältä ja pikkasen sattukin, muttei mitään ylitsepääsemätöntä kipua. Ja lääkäri käski heti sanoa, jos tuntuu liian kipeältä.
Mutta mulle kipu tuli vasta kun ajelin sairaalasta töihin. Ja aivan hirmusesti sattuikin! Mutta olin fiksu ja otin jo sairaalassa toisen särkylääkkeen, joten pahin oli hetkessä ohi :)
Mulla alko vuoto kaks päivää toimenpiteen jälkeen. (Eli kierron 15.päivä) Se kesti muutaman päivän, eikä lääkärikään oikeen osannut sanoa, voiko se olla kuukautisia vai vaan toimenpiteestä johtuvaa. En tiedä minäkään. Ihan tavallisilta kuukautisilta ei vaikuttanut, mutta en tiedä voiko jälkivuoto tollasessa tilanteessa kestää neljä päivää, ehkä.
Mutta älä turhaan jännitä (helpompi sanoa kun tehdä, tiedän), hyvin se menee!