Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Reippaat lapset eivät ole kokeneet turvattomuutta!

Vierailija
19.04.2007 |

Yleistäminen on tyhmää, mutta teempä sen silti.

Täällä paljon puhutaan 2-vuotiaiden ulkoilemisesta ja 12-vuotiaiden jättämisestä yksin kotiin yöksi. Usein selityksenä käytetään, että oppivatpahan reippaiksi.

Reippaat lapset ovat reippaita, koska he eivät ole kokeneet turvattomuutta. Heillä on perusturvallisuus ollut läsnä koko elämän ajan.

Älkää mammat pliiss työntäkö niitä lapsia sinne maailmaan ennen kuin ne on valmiita, kyllä sinne ehtii!

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu 2v 6kk poika, jonka reippaus on vielä jossain maailmalla matkalla meille. Esikoinen ja kuopus (4 ja 1v) ovat ihan eri luontoisia, ja heitä voi hyvällä omallatunnolla kutsua reippaiksi.

Lapset ovat kotihoidossa, olleet kokoajan ja mielestäni ihan turvallisessa ympäristössä ja elämässä. Eli kyllä se reippauskin on aika paljon luonnekysymys, vaikka ap muuten puhuikin asiaa siitä, ettei lapsen niskaan saisi kaataa liian isoa vastuuta liian varhain.

Vierailija
2/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat muuttuneet lihaviksi huonon itsetuntonsa sekä itseinhonsa myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asuu Ville 5 vuotta. Ollut kotihoidossa eskariin saakka. Arempaa, hiljaisempaa ja ujompaa lasta on vaikea hakea.

Mutta silti mä uskon, että jos lapsen antaa olla lapsi pitkään, perusturvallisuus kantaa aikuisenakin. Myös Villellä.

Kyllä se maailma ehtii murjoa vielä kovasti.

Vierailija
4/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän sitä sallitaankin lapsille kaikki tunteet, jeps

reippaat lapset eivät näytä tunteitaan, koska ne olettavat, että heiltä toivotaan reippautta, tilanteessa jos toisessakin

Vierailija
5/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän esim pienenä päiväkotiin meneminen automaattisesti tarkoita turvattomuutta?

Vierailija
6/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan kehunut lapsiani reippaiksi tai vaatinut heiltä reippautta. Koko käsite ahdistaa minua eikä itse asiassa auta vaikeissa tilanteissa yhtään mitään.

Ns. reipas käytös johtuu itseluottamuksesta, hyvästä perusturvallisuudesta ja melko paljon myös lapsen synnynnäisestä tempperamentista. " Reippaus" on yhtä naurettava vaatimus kuin vaikkapa " iloisuus" tai " puheliaisuus" .

Vierailija
7/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja heidän lapset ovat todella reippaita. Ne on ne lapset, jotka sitä taloa pyörittää, mutta onko heillä muuta mahdollisuutta? Heidän on oltava reippaita, kun ei se ruoka itsestään valmistu eikä vaatteet puhdistu :(

Vierailija
8/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilleni halusin toisenlaisen lapsuuden ja olen ollut pitkään kotona. Lapsillani on aivan erilainen rohkeus ja luottamus elämään kuin minulla missään iässä. Turvallisuuden tunteella on suuri merkitys.

Vierailija
9/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis vastustatko sä päivähoitoon viemistä vai reippaita lapsia?

Aika usein reippaita lapsia ovat kyllä juuri ne, jotka ovat olleet päivähoidossa ja tottuneet elämään ympärillään.

Ja todellakin, päivähoidossa olevalla lapsella on yleensä perusturvallisuuden tunne kohdillaan ja rakastava lapsistaan huolehtiva perhe ympärillään.

Ja usein ne kotona kasvaneet kultamussukat joiden äiti hyysää kokoajan ympärillä posmottaen perusturvallisuuden tärkeydestä, ovat ujoja ja vetäytyviä, niitä joiden hiekkaleluilla ei muut lapset saa ulkona leikkiä....

Minun kotona hoidetuista lapsista löytyy sekä niitä reippaita että ujoja. Onko toisten perusturva sitten huolehdittu paremmin ja oikein, vai oisko kyseessä vaan nuo luonne-erot???

Vierailija
10/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää mammat pliiss työntäkö niitä lapsia sinne maailmaan ennen kuin ne on valmiita, kyllä sinne ehtii!

Vierailija
11/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä perusturva on ollut aina kunnossa. He eivät ole koskaan olleet yksin ja heidän kanssaan on aina oltu paljon. Ovat nyt 5v ja 7v - ja huomiota herättävän avoimia, ystävällisiä ja kilttejä.

Pahaa pelkään tosin, että saavat vielä pahasti nokilleen kun koulun aloittavat.

Vierailija
12/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

missäkin iässä.

Vierailija
13/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä nykyajan vouhotusta et kaikkien lapsien PITÄÄ olla reippaita ja sosiaaisia. Sehän on luonne, joka määrää millainen ihminen olet.

Itse olen aina ollut sosiaalinen ja reipas luonne. Olen kotoisin kodista jossa moni olisi varmaan tehnyt jo itsarin... Toisin taas mun miehellä todella rakastava perhe ja hän on AINA ollut ujo ja sulkeutunut luonne.

Vierailija
14/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän monta eri temperamenttista lasta jotka kuitenkin kaikilla on hyvä itsetunto ja luottamus mahdollisuuksiinsa elämässä. Heillä on kaikilla ollut perusturvallisuus. Osa puheliaita ja osa hiljaisia.

Minulla taas alkoholistiperheen ja sijoitusperheen lapsena paljonkin opeteltua pakollista reippautta mutta ei mitään itseluottamusta tai uskoa tulevaisuuteen. Aina olen varma että huonosti tässäkin vielä käy.

Vierailija
15/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Äiti hoitaa kotona vai?

Vierailija
16/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minun kotona hoidetuista lapsista löytyy sekä niitä reippaita että ujoja. Onko toisten perusturva sitten huolehdittu paremmin ja oikein, vai oisko kyseessä vaan nuo luonne-erot???

Vierailija
17/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta he ovat kokeneet niin paljon turvattomuutta, että ovat alkaneet pelätä kaikkea ja ovat muuttuneet varautuneiksi, jännittyneiksi ja pelokkaiksi.

Kuten minä, joka olen " perusluonteeltani" rohkea, vähän yliaktiivinen, reipas ja sosiaalinen. Mutta lapsuudesta muistan vain sen pelon, että maailma on paha paikka, kohta tapahtuu jotain kamalaa ja se on vielä kaiken lisäksi MINUN syyni.

Aikuisuuteen asti ihmettelin, miksi en käyttäydy siten kuin haluaisin ja kärsin siitä, että vetäydyn, sulkeudun, jännitän ja pelkään.

Vierailija
18/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tapauksessani perusturvattomuus tuotti reippautta pakon edessä. Sisäisesti en tuntenut olevani reipas, mutta ulkoisesti vaikutin siltä niin kotona, koulussa kuin kadullakin.

Vierailija
19/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on synnynnäistä. Samoin arkuus, varovaisuus.

Meillä on oikea 2-v. rämäpää kotona. En usko että sitä on kasvatukselle aiheutettu: oli jo synnärillä kuin dynamiittipötkylä. Teki todella lujaa selväksi milloin on hyvä, milloin huono.

Pieni varovaisuuslisä teksisi kyllä varmaan hyvää hänelle.

En tiedä miksi se ' reippaus' olisi jotenkin niin ihailtava ominaisuus sinänsä.

Vierailija
20/42 |
19.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko vastata. Usein juuri suurta turvattomuutta kokeneet kaltoinkohdellut lapset ovat " reippaita" ts. eivät ujostele vieraita ihmisiä, koska ovat koko pienen elämänsä joutuneet sopeutumaan mitä erilaisempiin tilanteisiin ja olemaan vieraiden, esim. humalaisten ihmisten kanssa! Luonnekysymys myös pitkälti!T:ammattilainen