Työkaveri otti pikkujouluissa videokuvaa kännisistä työkavereista ja levittää niitä somessaan
Hänellä on monta sataa kaveria/seuraajaa, joille levittää noita kännivideoita omista työkavereistaan. En ole herkkis, mutta mielestäni joku yksityisyys olisi ehkä paikallaan kaikille. Ei niitä kännisiä karaoke-vetoja tai muita juttuja tarvitse levitellä eteenpäin.
Kommentit (69)
Nolaa itsensä kavereidensa edessä, koska kukaa normaali ihminen ei laita tuollaisia videoita someen. Tekee itselleen vaan hallaa.
Sama tyyppi saisi varmasti raivarit jos HÄNESTÄ otettuja videoita leviteltäisiin netissä. Nämä tyypit niin raivostuttavia.
Tuohan on varsin törkeää..
Itsellä eräs kollega kertoi yhteiselle kollegallemme että minulla on sama diagnoosi kuin hänellä.
Voitko kuvitella..
Vierailija kirjoitti:
Jos ne kuvat on otettu työpaikan tiloissa, niitä on laitonta julkaista. Jos ne on otettu julkisessa tilassa, niitä saa julkaista jos niissä ei ole kunnianloukkaukseen tai yksityisen tiedon levittämiseen viittaavaa materiaalia.
Näin siis lain mukaan.
Hyvät tavat on taas eri asia. Mielestäni aina pitäisi kysyä lupa kuvan/videon julkaisuun niissä esiintyviltä. Jos lupaa ei ole, silloin ei julkaista tai ainakin blurrataan kasvot.
Koska ihmisillä ei nykyään ole tapoja, kannattaa jo etukäteen sanoa ettei halua kuviaan/videoita joissa on, julkaistavan.
Monissa työpaikkojen pikkujouluissa se "julkinen" tilakin on varattu vain sen työpaikan käyttöön. Ovella lappu yksityistilaisuus. Ei työpaikan pikkujoulut ole mikään sometriimi.
Videon levittäminen toiselle on rikos ja siitä saa uhri korvauksia. Kannattaa kertoa siitä sille ketä se kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on laitonta.
Ensinnäkin siksi, jos pikkujouluja ei pidetty julkisella paikalla.
Toiseksi voit jakaa vain sellaisia kuvia, joiden osalta kuvassa olevilta tunnistettavilta henkilöiltä on saatu lupa julkaisemiseen.
Kolmanneksi henkilöstä ei saa julkaista kuvaa, mikäli kuva sisältää jotain, joka voi aiheuttaa vahinkoa ja kärsimystä uhrille, kuvan julkaiseminen voi olla rikos. Esimerkiksi päihtyneen ihmisen kuvan julkaiseminen saattaa aiheuttaa kärsimystä ja vahinkoa kuvatulle.
Julkisella paikallakaan ei saa kuvat jotain tiettyä henkilöä ilman lupaa.
Kyllä saa. Sinäkin saat kuvata ketä vain julkisella paikalla ilman lupaa. Kuvien julkaisussa on sitten joitain rajoitteita.
Annatta kunnolla palautetta työpaikalla, kun seuraavaan kerran näette.
Minusta oli yksi harvoin näkemäni tuttava ottanut kuvan ja jakanut sen yhteiselle kaverillemme minun tietämättä kun olimme kännissä illan vietossa.Sain tietää sitten tältä yhteiseltä kaverilta,että minusta oli otettu tämmönen kuva,kun ihan ykskaks lähetti sen mulle..Olin ihan raivona siitä,että mua kuvattiin ilman lupaa.
Tämä raivoraitis, juomattomuudellaan kehuskeleva muiden nolaaja on mielenkiintoinen ilmiö, itsellekin on tullut vastaan. Ehkä drinkki tai pari rentouttaisi niin ei tarvitsisi purkaa paineitaan muita kuvaamalla 🤔