Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käytännössä jätetään "omat" vanhukset hoitamatta kun pommitusta tulee 24/7?

Vierailija
21.11.2025 |

Mulla asuu varhais-alkoholidementoitunut, parkinsonia sairastava isä isossa omakotitalossa, äiti kerrostalossa mutta kotihoidon käynnit eivät enää riitä. Äidillä persoonallisuushäiriöitä ja masennus. Kumpikaan, ainakaan isä ei pärjää talven yli nykyisillä järjestelyillä, koska lämmittää kuulemma vain puulla ja se alkaa olla vaarallista.

En ole ollut kummankaan kanssa tekemisissä yli 30 vuoteen. Nämä aloituksen infot sain sisaruksilta ja vanhusten palveluohjaajalta tai sosionomilta, en muista mikä virallisesti. Meidät huostaanotettiin lapsina ja aikuistuttuaan sisarukset palasivat äidin ja isän luo, jäivät perheettömiksi ja elivät samaa päihteiden ja sekoilun täyteistä elämää kuin vanhemmat. Minä katkaisin välit, samassa meni välit myös sisaruksiin, koska he valitsivat vanhempieni puolen. Minut mustamaalattiin myös erittäin pahasti suvulle ja yhteisille tuttaville.

Sisarukseni eivät ole itsekään enää terveitä, eivätkä pysty auttamaan vanhempia enempää. Nyt he soittelevat minulle, että pitäisi sopia riidat. En tiedä mistä riidoista on kyse. Samoin vanhuspalvelu kehottaa unohtamaan menneet, josko yhteys palautuisi. Voisi jäädä arvokas muisto ja pitäisi aloittaa puhtaalta pöydältä. Isäni kuulemma itkee minua, tytärtään takaisin, voi luoja. Miksi haluaisin yhteyden vieraisiin hulluihin.

Voinko vain estää kaikki numerot ja olla reagoimatta kirjeisiin? Nimittäin pommitus ei tunnu loppuvan ja jopa ammattilaiset syyllistää ja vetoaa tunteisiin. "Kyllä omaiset ovat nämä asiat yleensä hoitaneet" valivali.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi estää, tätiäni on terapeuttikin neuvonut tuohon. Et ole velvollinen yhtään mihinkään. Yhteiskunta hoitakoot jos hoitaa. 

Vierailija
2/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisarukseni ehdottivat myös, että jollen pääse paikanpäälle auttamaan (välimatkaa tarkoituksella 400 km) voisin kustantaa vanhemmille mm. ystäväpalvelua kun ovat yksinäisiä. Ja isälle ylimääräistä kotiapua talon lämmittämiseen talven ajaksi. Tämä siksi, koska olen meistä ainoa työssä käyvä ja palkkaa saava. Minusta tuo on todella röyhkeä ehdotus, he itse valitsivat tukielämisen ja viinan aikoinaan kun minä lähdin opiskelemaan mukanani vain korvaton muki ja lusikka. Ei mitään tukea, ei mitään kannustusta. Ja nyt pitäisi maksaa joku hel vetin seuraneiti isälle. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat miettineet 30 vuotta sitten, mutta niin makaa kuin petaa. Blokkaa kaikki huoletta. 😊

Vierailija
4/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita numerot estoon

Vierailija
5/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, eli ei ole mitään laitonta estää kaikki soittelijat ja heittää kirjeet takan pesään. Paveluohjaaja tms. nimittäin vetoaa, että omaisten tulisi auttaa vanhuksia hoivakotipaikan hankinnassa, raha-asioissa ja virkistäytymisessä(!). Heiltä puuttuu selvästi kaava siihen, kun omainen ei autakaan. "Omaiset ovat kyllä nämä asiat hoitaneet" toistuu joka puhelussa.

Vierailija
6/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vastuu iäkkäistä ja sairaista vanhemmista ja sukulaisista ei kuulu lapsille. Tässä on sosiaali- ja terveysministeriön ohjeita iäkkäiden ihmisten palveluista ja etuuksista koskevasta lainsäädännöstä: https://stm.fi/lainsaadanto/iakkaat-ihmiset

Vierailija
7/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa vastuu iäkkäistä ja sairaista vanhemmista ja sukulaisista ei kuulu lapsille. Tässä on sosiaali- ja terveysministeriön ohjeita iäkkäiden ihmisten palveluista ja etuuksista koskevasta lainsäädännöstä: https://stm.fi/lainsaadanto/iakkaat-ihmiset

Kiitos, laitan tuon sähköpostilla ohjaajalle ja kiellän samalla, ettei minuun saa olla enää missään yhteydessä vanhempieni asioiden tiimoilta.

Vierailija
8/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista, eli ei ole mitään laitonta estää kaikki soittelijat ja heittää kirjeet takan pesään. Paveluohjaaja tms. nimittäin vetoaa, että omaisten tulisi auttaa vanhuksia hoivakotipaikan hankinnassa, raha-asioissa ja virkistäytymisessä(!). Heiltä puuttuu selvästi kaava siihen, kun omainen ei autakaan. "Omaiset ovat kyllä nämä asiat hoitaneet" toistuu joka puhelussa.

Kyllä he tietävät, mutta se vie viranomaisen aikaa ja päihdeongelmaiset ovat vittumaisia asiakkaita, joten tietenkin yrittävät saada omaiset hoitamaan ensisijaisesti. Mutta sehän ei ole sinun ongelmasi mitenkään. Minusta on hienoa, että sinulla on elämä kunnossa (varsinkin noista lähtökohdista), mutta et ole vanhemmillesi mitään velkaa. Viranomaiset kyllä hoitavat vanhempasi hautaan asti. 

Vierailija
9/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai niille olisi helpompaa sysätä vastuu sinulle ja jos välit ovat kunnossa vanhempien kanssa, kannattaa kyllä ottaakin vastuuta, koska asiat tulee hoidettua paremmin. Tällaisessa tilanteessa on kuitenkin ihan ok jättäytyä syrjään ja antaa heidän olla. Niinhän sinullekin on tehty. 

Vierailija
10/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa olen ollut. Enkä reagoinut. Estin numerot enkä välittänyt. Ehkä karua ja julmaa, mutta en ole velvollinen huolehtimaan heidän asioista. En millään tavalla!! 

Tsemppiä AP!!  

Vierailija
11/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

He yrittävät vierittää heidän työtaakkaa sinun harteille. Syy ei ole heissä vaan leikkauksissa ja päättäjissä

Vierailija
12/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai niille olisi helpompaa sysätä vastuu sinulle ja jos välit ovat kunnossa vanhempien kanssa, kannattaa kyllä ottaakin vastuuta, koska asiat tulee hoidettua paremmin. Tällaisessa tilanteessa on kuitenkin ihan ok jättäytyä syrjään ja antaa heidän olla. Niinhän sinullekin on tehty. 

Nimenomaan näin minullekin on tehty. Ennen huostaanottoja sossu maksoi meidän harrastukset, bussikortit, vaatteet, meillä kävi perhetyö, kodinhoitajat, kävimme yöhoidossa "lastenkodissa", isälle tarjottiin useamman kerran alkoholivieroitusta... Aivan hirvittävä määrä tukitoimia, en varmaan ollut halpa lapsi yhteiskunnalle. Mutta mikään tuki ei riittänyt ja _molemmille_ vanhemmille oli ihan ok antaa lapset pois. Olivat helpottuneita. Tästä en varmaan pääse koskaan yli, taistelisin itse omista lapsistani loppuun saakka ja sen jälkeenkin.

Kiitos taas vastanneille, olette kultaisia ja palsta näyttää jälleen paremmat kasvonsa.

Vierailija
13/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ap kasvanut ihmisenä yhtään elämäsi aikana. 

Vierailija
14/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että siellä tulee pommeja taivaalta :D

Vierailija
15/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meet kumminkin siitä talosta tappelemaan.   Moni nuori on helpottunut kun pääsee pois ryyppäämisen keskeltä ja jopa vaatii päästä pois .  Tuttu oli nuorisokodissa töissä ja sanoi nuorten olevan tyytyväisiä kun pääsivät pois.

Vierailija
16/16 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa tilanteessa olen ollut. Enkä reagoinut. Estin numerot enkä välittänyt. Ehkä karua ja julmaa, mutta en ole velvollinen huolehtimaan heidän asioista. En millään tavalla!! 

Tsemppiä AP!!  

Oikeastaan kaikista karuinta ja julminta on kohdella omaa lastaan huonosti. Vanhemmat ovat kuitenkin aikuisia ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi