Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyöräilykaupunki Oulussa aiotaan siirtää pyöräilijät autoteille ajamaan

Vierailija
20.11.2025 |

https://yle.fi/a/74-20191545

"Tavoitteena on, että tulevaisuudessa Oulussa pyöräillään autoliikenteen seassa pääväyliä lukuunottamatta."

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ihmiset käytännössä suostuvat tuohon. Kevyen liikenteen paikka on kevyen liikenteen väylällä.

Vierailija
2/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ihmiset käytännössä suostuvat tuohon. Kevyen liikenteen paikka on kevyen liikenteen väylällä.

Jalkakäytävä ei ole se väylä. Oulussa ollaan ilmeisesti vähän yksinkertaisia.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?

Vierailija
4/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti eivät kuitenkaan lähde tähän Helsingin vihreiden sekoiluun, jossa pyörätiellä kulkeminen on jatkuvaa arpapeliä... yksisuuntainen vai kaksisuuntainen, jalankulkijoiden kanssa yhdistetty vai kaistalla jaettu... erillinen pyörätie vai punaisella kadunreunaan maalattu... Ja nämä vaihtelevat lyhyelläkin matkalla monta kertaa...

Vierailija
5/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.

Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)

Vierailija
6/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ääliömäinen ajatus. Oulussa on nimenomaan siksi niin hyvä pyöräillä, kun ei tarvitse ajaa autoteillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?

 

Kyse ei ole kevyen liikenteen väylistä, vaan jalkakäytävistä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Oulussa on ollut  tapana, että aikuisetkin pyöräilevät jalkakäytävällä. 

Vierailija
8/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.

Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)

"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."

Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ihmiset käytännössä suostuvat tuohon. Kevyen liikenteen paikka on kevyen liikenteen väylällä.

Tyypit ajavat jalkakäytävillä ja ajavat todella lujaa. 

Vierailija
10/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?

Ei.

Jalkakäytävillä ajavat halutaan ajoradalle. Keskustassa on katuja, joilla yleisesti pyöräillään jalkakäytävällä, kun pyörätietä ei ole. Esim. Isokatu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.

Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)

"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."

Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.

Oulussa on kyllä varsin kattava pyörätieverkosto. Tämä koskee nyt muutamaa katua keskustassa.

Vierailija
12/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.

Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)

"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."

Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.

 

Sinulla on käsitteet sekaisin. Kevyen liikenteen väylällä saa pyöräillä. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (paitsi alle 12v). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin.

Pyöräteihin tänä ei vaikuta, vaan pelkästään noihin keskustan katuihin, joiden varrelka on oelkät jalkakäytävä. (Keskustassa on toki myös pyöräteitä)

"Niin, tarkoitus on saada jalkakäytävillä pyöräilevät ajoradalle, mihin he kuuluisivatkin."

Miksi ei tehdä pyöräteitä? Helsingin lähiössäkin tuntuu lähinnä vi**uilulta, kun tien molemmilla puolislla on kyllä hyvä leveä kevyenliikenteenväylä, mutta ihan kiusallaan kumpaakaan ei ole voitu merkitä pyörätieksi.

 

Sinulla on käsitteet sekaisin. Kevyen liikenteen väylällä saa pyöräillä. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (paitsi alle 12v). 

Ei ole, tarkoitin, että olisi ihan hyvä väylä, eikä ole mitään syytä, etteikö toisen puoli olisi voitu laittaa pyörätieksi, mutta ei vaan ole. Täälläkin sitten joutuu ajamaan sellaisten teiden reunaa, joka on täynnä pysäköityjä autoja, sieltä sitten varot pysäköityjen autojen rivin ja liikkuvien autojen rivin välissä, että avaako joku oven pyöräsi eteesi tai syöksähtääkö sieltä muuten suoraan eteesi tai päällesi.

Vierailija
14/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?

 

Kyse ei ole kevyen liikenteen väylistä, vaan jalkakäytävistä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Oulussa on ollut  tapana, että aikuisetkin pyöräilevät jalkakäytävällä. 

Tähän mennessä ne jalkakäytävät ovat pääosin olleet kyltitettyinä yhdistetyiksi pyöräteiksi ja jalkakäytäviksi, mikä on tehnyt niiden käytöstä pakollista pyöräilijöille. Jatkossa nuo kyltit poistetaan, jolloin pyöräilijoiden on ajettava ajoradalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voitaisi rakentaa erillisiä pyöräteitä kuten vaikka Alankomaissa? 

Vierailija
16/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?

Kevytväylät ovat syyllisiä koko pyöräily-jalankulkukaaokseen. Pyöräilijät "ovat ymmärtäneet", että kaikki jalkakäytävät ovat ns. kevyen liikenteen väyliä, koska joissakin paikossa jalkakäytävä ja pyörätie on yhdistetty tai laitettu vierekkäin. Ei ennen noita perkeleen väyliä juuri kukaan pyöräillyt jalkakäytävillä.

Vierailija
17/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkialla muualla Suomessa on kevytväylät mutta Oulussa ei näköjään enää jatkossa. Kysymys on, että mitä niille tähän mennessä rakennetuille kevytväylille tapahtuu? Puretaanko ne?

 

Kyse ei ole kevyen liikenteen väylistä, vaan jalkakäytävistä. Jalkakäytävällä saa pyöräillä vain alle 12-vuotias. Oulussa on ollut  tapana, että aikuisetkin pyöräilevät jalkakäytävällä. 

Samaa tapahtuu kaikissa kaupungeissa enemmän tai vähemmän.

Vierailija
18/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voitaisi rakentaa erillisiä pyöräteitä kuten vaikka Alankomaissa? 

Asuin joskus Oulussa ja siellä on todella paljon pyöräteitä. Ydinkeskustassa en kuitenkaan pyörällä ajanut. 

Vierailija
19/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköpyörällä auton vauhtia ajavat sukkahousupellet kuuluvatkin ajoradalle. Kun ei osata ajaa muita kulkijoita huomioiden niin tapelkoot elintilasta autojen kanssa. 

Vierailija
20/24 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jätit aloituksesta pois: "Oulussa on perinteisesti pyöräilty lainvastaisesti jalkakäytävillä."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi