Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te haukkutte ettei nykynuoriso osaa X tai Y mutta osaatteko itse tehdä videoita filttereineen ja erikoiseffekteineen instaan ja tiktokkiin?

Vierailija
19.11.2025 |

Paljon tärkeämpää kuin viisarikellon lukeminen.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi osata? 

Vierailija
2/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan.

Terv: "mamma" 63v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä videon, muokata kuvia ja käyttää Instagramia, helppoa kuin heinänteko jos haluaisin tuottaa someen spämmiä. N58

Vierailija
4/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta enpäminä videoita katsokaan.

Vierailija
5/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö itse mitä kameran f-luku kertoo? Tai B

T m68

Vierailija
6/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä instaa enkä tiktokkia ja ihan hyvin olen pärjännyt ilmankin. Kellosta katson aikaa useamman kerran päivässä.

Vierailija
7/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on hienoa. Mutta se mikä ratkaisee, on että noilla pystyy itsensä elättämään. Pelkkä selkääntaputus ei tuo leipää pöytään eikä maksa lainanlyhennyksiä.

Vierailija
8/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öööhhh.

Ihan jokainen, joka hankkii siihen apin ja leikkii sillä pari päivää. Osaa tehdä ne videot.

Me värkätään työssä jo oman elämän aikana yli sadan eri uuden ohjelmiston kanssa.

Joka työpaikassa erilainen työaika kirjaus. Joka työpaikassa eri järjestelmät.

Yhdellä alalla jota teen saattaa olla 5 eri kiinteistön ohjausjärjestelmää. Ja hupsis. Joku juttu talossa silti irti siitä ja säädettävä manuaalisesti.

Joka työssä omat tietotekniset jutut. 

Mikä hassuinta, viimeksi kun olin aikuisopiskelijana amitsussa. Lässytettiin 10 vuotta sitten vanhentunutta digitaitoa. Ja värkättiin powerpointteja ja wordeja.

Annoin aika isosti palautetta. Tärkeintä olisi oppia oman alan digivimpaimet.

Haloo.

Vierailija
9/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä tuosta on ap ja onko tuottoisaakin hommaa? Aika yksipuolista kylläkin on jos ei yhtään mitään muuta osaa. Ei ole ikinä nähnyt ruuvimeisseliä, vasaraa ja ruuveja/nauloja ym. eikä osaa edes ruokaa laittaa. En arvosta mitään tiktokkeja ja videoiden tekemisiä, voivat olla sivuhommia eli harrastus.

Vierailija
10/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa, mutta ei minun tarvitsekaan osata.

Vierailija
11/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tyhmä, jos ei osaa lukea kelloa. Videoita nyt osaa muokata ihan kaikki.

Vierailija
12/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo.

Vierailija
13/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne nuoret mitään osaa editoida. Ladataan äppi jossa on kaikki ohjelmoitu valmiiksi ja parilla klikkauksella äppi leikkaa ja lisää efektit ym. 

Vierailija
14/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten pitäisi piirtää paperille molekyylitason prosesseja, joista selviäisi sairauksia ja niihin lääkkeitä.

Vierailija
15/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä sai ihmetellä kun tyttärenpoika 8v puhelimella kuvasi meidän kissaa ja Huis! Tuosta vaan oli video Youtubessa! Ei siihen kyllä kaikki vanhemmat pysty vaikka kuinka yrittäisivät. Ne lapset on katsos niitä diginatiiveja.

Vierailija
16/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan monenlaista tehdä vaik oon jo lähes 50 v. Teen videoita yms molempiin. Moni nuori ei edes osaa sitä vai? Oliko kyse nuorista jotka ei osaa vai vanhoista?

Toki osaan paljo muutaki.. Tehdä ruokaa ymz. 

Vierailija
17/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei videoiden tekeminen ole vaikeaa. Sovelluksilla saa tehtyä vaikka mitä hienoja juttuja vaikka osaamista ei olisi ongelmaa.

Kellotaulu olisi silti hyvä osata, että osasaisi ihan itse nähdä paljonko kello on. Mutta eihän se tietenkään nuorten vika ole, että opetussuunnitelma on paskottu. Lapset ja nuoret oppivat vain sen mitä heille opetetaan.

Vierailija
18/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, niissähän on kaikki ajateltu valmiiksi, sen kun vaan klikkailet ja valmista tulee. Toista se oli ennen kun piti osata oikein ohjelmistojakin käyttää. Oi niitä aikoja kun ihmiset osasivat olla luovia ja teknisiä yhtä aikaa. 

Vierailija
19/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa, koska en ole opetellut. Jos opettelisin, osaisin, mutta en nää tuota hyödyllisenä taitona, joten opettelen jotain muuta, josta on hyötyä.

Vierailija
20/59 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne nuoret mitään osaa editoida. Ladataan äppi jossa on kaikki ohjelmoitu valmiiksi ja parilla klikkauksella äppi leikkaa ja lisää efektit ym. 

Juuri niin ja luulevat ihan osaavansa jotain kun klikkaavat äppejä. Näin pitkälle on menty että klikkaaminen on jo osaamista nykyään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi