No niin it-nörtit, ratkaiskaapa tämä: puhelimen hotspot toimii toisessa läppärissä mutta toisessa ei
Eli puhelimen hotspot ei ole rikki. Ei myöskään ole tämä läppäri johon ei suostu yhdistämään koska läppäri saa hyvin yhteyden eri puhelimen hotspotiin.
Missä vika? Moniilidata on luonnollisesti päällä puhelimessa, koska eihän se puhelin muuten saisi yhteyttä tähän toiseen koneeseenkaan. Tämä kone johon ei suostu yhdistämään ei anna syytä miksi ei. Ilmoittaa vain, että Verkkoon ei saada yhteyttä. Kuitenkin vieressä oleva eri läppäri saa tähän puhelimeen&verkkoon oikein hyvin yhteyden, kuten tämä kone taas toisten puhelimien hotspoteihin.
Ongelma alkoi kun palautin puhelimeni tehdasasetukset. Nyt ei suostu enää yhdistämään minun läppäriin avaamaan.. puolison puhelimesta jaan tällä hetkellä netin omaan läppäriin, että saan tätä avausta kirjoitettua :D Puoliso testasi, että hän saa minun alkuperäisiin asetuksiin palautetusta puhelimesta oikein toimivan netin taas omaan työläppäriin :D
Nyt ongelma tulee siinä kun puoliso lähtee töihin niin minulla lähtee netti, mutta tarvitsen kuitenkin netin omaankin läppäriini, että saan hoitaa omia opintoja..
Kuka keksii missä vika ja mitä voin tehdä?
Noin viidesti kokeilin käynnistää oman läppärin ja kännykän uudelleen, ei mitään tapahdu. Palautin jo toistamiseen tehdas asetukset puhelimeenkin jos ensimmäisessä asetusten palautuksissa tapahtui jokin bugi joka toisella kertaa ei tapahtuisi, mutta tälläkään ei ollut vaikutusta...
Molempien minun ja puolisoni puhelimet ovat Nokioita, hällä HPn läppäri ja minulla Acerin jos näillä mitään väliä. Eli puolison nokian puhelimen hotspot jakaa netin sekä hänen että minun läppäriin, ja minun nokia enää hänen HPn koneeseen..
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palomuurin asetukset tai sitten DHCP siellä puhelimessa.
Googlasin tuon DHCPn ja netti kertoi näin: "DHCP puhelimessa tarkoittaa, että puhelimesi saa automaattisesti IP-osoitteen verkosta, jotta se voi kommunikoida muiden laitteiden ja internetin kanssa" Eli eikö tuon perusteella jos tuo ei toimisi puhelimessa niin myöskään puolison läppäri ei saisi yhteyttä minun nokiaani? Nyt kuitenkin saa. Ap
Kännyn toimiessa hotspottina, perustaa se oman Wi-Fi:n jossa se jakaa yksityiset IP-osoitteet ja kääntää (NAT) ne sinne julkiseen eli puhelimen ulospäin olevaan IP-osoitteeseen. Eli se puhelin toimii DHCP-palvelimena. Kun läppä on kiinni (jos on kiinni) siinä puhelimen verkossa, niin katso komennolla ifcongig tai ipconfig mikä on sinun IP-osoite läpässä. Komennolla arp -a annettuna läpältä pitäisi näky
ifconfig
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hotspot jako 5Ghz taajudella mutta läppäri ei tue kun 2.4Ghz taajuuksia? Kannattaa päivittää läppärin wifiohjaimen (Intel, Qualcomm, Broadcom tai MediaTek) ajurit
Molemmat Nokiat ovat 4G, minun ja puolisoni. Minun läppäri saa tällä hetkellä hyvin yhteyden puolison puhelimen hotspotiin jossa olen tälläkin hetkellä. Ap
4G on eri asia kun wlanin taajuus (2.4Ghz tai 5Ghz)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko hotspot jako 5Ghz taajudella mutta läppäri ei tue kun 2.4Ghz taajuuksia? Kannattaa päivittää läppärin wifiohjaimen (Intel, Qualcomm, Broadcom tai MediaTek) ajurit
Molemmat Nokiat ovat 4G, minun ja puolisoni. Minun läppäri saa tällä hetkellä hyvin yhteyden puolison puhelimen hotspotiin jossa olen tälläkin hetkellä. Ap
Ehdotettu vastaus on todennäköisemmin oikea. Tuolla onko sinun puhelinliittymäsi 4G ei ole mitään tekemistä hotspotin taajuusasetuksen kanssa. Muuta sieltä hotspot jaosta oikea taajuus käyttöön wifiä varten.
Tämän takia en itse voisi työskennellä it-tuessa. Menisi ihan hermot, kun porukka ei ymmärrä selkeästi kerrottua ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Yhdistä puhelin usb johdolla läppäriin ja käytä nettiä sen avulla, toimiiko?
No näin toimii. Nyt olen usb yhteydellä oman puhelimen netissä läppärillä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotettu vastaus on todennäköisemmin oikea. Tuolla onko sinun puhelinliittymäsi 4G ei ole mitään tekemistä hotspotin taajuusasetuksen kanssa. Muuta sieltä hotspot jaosta oikea taajuus käyttöön wifiä varten.
Tämän takia en itse voisi työskennellä it-tuessa. Menisi ihan hermot, kun porukka ei ymmärrä selkeästi kerrottua ratkaisua.
Molemmilla Nokioissa sama taajuus, sitä ei edes saa puhelimen asetuksista muutettua, se taajuus näkyy siinä mutta ilman että sitä saa avattua tai muutettua.
Jep se on hyvä tietää mihin pystyy ja mihinkä ei, jos ei ole aspaksi niin sitten ei ole. Ihmisillä on niin erilaisia osaamisalueita riippuen mitä osaamista/tietotaitoa ovat kehittäneet. Minä tietotekniikan puolelta siirtyisin takaisin 1800-luvulle..
Ap
Kiitos kaikille vastanneille. Minä menen toistaiseksi nyt tällä usbinetillä ja katson jossain vaiheessa jos lähipiiristä joku it-velho osaisi sanoa tilanteeseen muuta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla Nokioissa sama taajuus, sitä ei edes saa puhelimen asetuksista muutettua, se taajuus näkyy siinä mutta ilman että sitä saa avattua tai muutettua.
Jep se on hyvä tietää mihin pystyy ja mihinkä ei, jos ei ole aspaksi niin sitten ei ole. Ihmisillä on niin erilaisia osaamisalueita riippuen mitä osaamista/tietotaitoa ovat kehittäneet. Minä tietotekniikan puolelta siirtyisin takaisin 1800-luvulle..
Ap
Sua ohjeistettiin tsekkaamaan tietokoneelta se wifi-taajuus ja jos se on eri kuin puhelimella, niin päivittää tietokoneelle wifi-ajurit.
Mutta kokeile myös sieltä tietokoneelta "unohtaa" se puhelimesi hotspot wifi-verkoista ja hae se uudestaan. Jos siinä puhelimen tehdasasetusten palautuksessa vaihtui se hotspotin salasana, ja tietokoneesi muistaa sen vanhan.
Puhelimesta salasana nollaantui
Mee laittaa sinne uus salasana
Kokeile usb tetheringiä. Eli puhelin toimii langallisesti mokkulana. Se asetus, jos puhelimessa on se ominaisuus, löytyy yleensä siitä hotspot asetusten valikosta ja aktivoituu kun ensin kytket puhelimen läppäriin.
Tietokoneessa voit ajaa wlanin troubleshooterin jonka kautta voit esim käynnistää wifipalikan uudelleen. Se yleensä korjaa ongelman, tai sitten koneen restart.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri ikäiset läppärit varmaan, eli vanhempi ei toimi ja uudempi toimii. Puhelimesta pitäisi muutella varmaan hotspotin asetuksia tai jotain että se tukee vanhempiakin yhteyksiä.
Ennen kun palautin tehdas asetukset luuriin niin jakoi kuitenkin moitteettomasti netin myös minun läppäriin.. Ap
Koita nollata siitä läppäristä myös ne hotspot yhteyden asetukset tai jotain? Eli deletoi vanha ja luo uusi.
Tai hommaa usb-johto ja jaa se yhteys sitä kautta, jos kännykässäsi siis on usb liitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4G on eri asia kun wlanin taajuus (2.4Ghz tai 5Ghz)
Noissa joissain langattomissa taajuuksissa on se ongelma, että nykyään samoilla taajusalueilla on niin paljon laitteita että nuo alkaa häiritä toisiaan jossain tapauksissa. Mikrouunit, bluetoothit, langattomat hiiret, näppikset ja paljon muuta. Ja wlanit siihen vielä päälle. Täälläkin näkyy pahimmillaan joku 8 naapurien wlania, yleensä vähemmän, siihen päälle bluetoothit puhelimissa ja kuulokkeissa ja telkkareissa yms. Ja kaikki ne langattomat laitteet mitkä ei nöissa näy mutta on samoilla taajuusalueilla.
Onko hotspotilla sama nimi kuin ennen resetointia? Vaihda nimi joksikin muuksi ja koita uudelleen.
Yhdistä puhelin läppäriin usb-piuhalla ja jaa netti sitä kautta.