Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 44 vuotias liian vanha opiskelemaan

Vierailija
18.11.2025 |

Amk tai yliopistotutkintoa?

Vain asiallisia vastauksia ja mielipiteitä. Kiitos!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei kun hanskat tiskiin vaan, ei kannata enää mitään tehdä elämässä, keskimäärin vain n. 40 vuotta enää jäljellä.

Vierailija
2/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole liian myöhäistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noinkin epävarma itsestään ja riippuvainen muiden validoinneista kuin ap, niin kannattaa antaa olla suosiolla.

Vierailija
4/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole liian vanha. Jos opiskelet esim. 2-4 vuotta, sinulla on vielä yli 20 vuotta tehokasta työaikaa ennen eläkeikää.

Vierailija
5/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaapa ap itsellesi: Miksi olisi liian vanha?

Vierailija
6/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sinun harkittavissa onko se sen arvoista.

Vierailija
7/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on yliopistossa nelivitonen opiskelukaveri.

Itse olen 50 ja haaveilen YAMK-tutkinnosta.

Vierailija
8/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa taas vauva.fi palstalla olevien älykkyysosamäärän ja tilannetajun. Et vissiin osaa lukea tai sisäistä lukemaasi?

Vierailija
9/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Itse murehdin, kun menin kolmekymppisenä yliopistoon, että olen liian vanha. Samaan aikaan kanssani aloitti viiskymppinen mies. No, nyt olen viiskymppinen itse ja mietin , mitä sitä voisi nyt opiskella. Ei välttis tutkintoa, mutta avoimessa kenties jotain.

Eikös joskus ollut lehtijuttu naisesta, joka lähti lääkäriksi opiskelemaan nelikymppisenä?

Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan. 

Vierailija
10/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on noinkin epävarma itsestään ja riippuvainen muiden validoinneista kuin ap, niin kannattaa antaa olla suosiolla.

Oletko nyt itsestäsi ylpeä?!

Vierailija
11/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeikää nostetaan koko ajan, joten valmistumisen jälkeen ehtii hyvin vielä tehdä töitä 20 vuotta. 

Vierailija
12/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävarmat ihmiset ovat ärsyttäviä.

Vierailija
13/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yliopiston opettaja. Kursseilla on jatkuvastti ikäisiäsi ja vanhempiakin ihmisiä. Itse pidän varttumeemmista opiskelijoista, koska he ovat ahkerampia ja tavoitteellisempia kuin nuoret, joita kiinnostaa ihan muut asiat.

Vierailija
14/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeikää nostetaan koko ajan, joten valmistumisen jälkeen ehtii hyvin vielä tehdä töitä 20 vuotta. 

Tai olla työttömänä, koska töitä ei ole.

Vierailija
15/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ehtii tehdä 30 vuotta. Kyllä eläkeikä tulee nousemaan yli 70 vuoteen.

Vierailija
16/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä jollain ylpeydellä on?

Pointti on se, että opiskelu vaatii vakaata tahtoa ja harkintaa, Vauva-palstalta kysyminen on kaikkea muuta kuin niitä.

Jos tänään kääntyy pää yhteen suuntaan, niin huomenna se kääntyy toiseen suuntaan. Jotkut asiat pitää vain osata haluta itse.

-Eri

Vierailija
17/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka ei alan töitä tekisi koskaan, opiskelu kannattaa aina jos on taloudellisesti mahdollista. Koska se on hauskaa. Lisäksi keski-ikäisenä paljon helpompaa kuin nuorena, ainakin jos on tutkintoja jo alla, koska osaa jo opiskella ja pohjatiedot on niin suuret.

Vierailija
18/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Itse murehdin, kun menin kolmekymppisenä yliopistoon, että olen liian vanha. Samaan aikaan kanssani aloitti viiskymppinen mies. No, nyt olen viiskymppinen itse ja mietin , mitä sitä voisi nyt opiskella. Ei välttis tutkintoa, mutta avoimessa kenties jotain.

Eikös joskus ollut lehtijuttu naisesta, joka lähti lääkäriksi opiskelemaan nelikymppisenä?

Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan. 

No rahanansaitsemismielessä tutkinnolla se aika loppuu joskus. Muutenhan voi itseään sivistää ja jatkokouluttautua. Nopeat lisäkvalifikaatiot ovat tehokkaita, kun työkokemusta hyväksi käyttäen voi edetä.

Olen itsekin kouluttautunut lisää aina tilanteen salliessa. Mutta en näe 55v. vastavalmistunutta lääkäriä yhteiskunnalle kannattavana. Tuollainen harvinainen opiskelupaikka pitäisi antaa nuorelle.

Vierailija
19/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän pikkusisko kävi lukion vasta viisikymppisenä.

Koskaan ei ole liian vanha opiskelemaan, paitsi jos miettii puhtaasti hyötynäkökulmasta. 

Jos nyt saisin taloudellisen riippumattomuuden eli esim. voittaisin muutaman miljoonan lotossa, lähtisin ehdottomasti opiskelemaan jotain, töihin en enää hakisi ehkä koskaan.

Vierailija
20/24 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Itse opiskelin 45v ja kannatti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan