Oma asunto vuokralle ja itse toiseen kämppään vuokralle? Kokemuksia?
Kommentit (10)
Verottaja tykkää. Maksat vuokratulosta veroa. Et voi vähentää verotuksessa itse maksamaasi vuokraa.
Verosysteemi suosii rankasti omistusasumista.
Järkeö on, kun oma asunto sijaitsee alueella, jossa vuokra-asunnoilla on kysyntää, tarvitset määräajaksi asunnon alueelta, josta asunnon ostaminen ei ole taloudellisesti järkevää. Esimerkiksi tuttuni laittoi vuokralle oman velattoman rt-kaksionsa, josta saa vähän yli 400€/kk käteen. Vuokrasi määräaikaisen työsuhteen ajaksi pieneltä paikkakunnalta kt-yksiön, vuokra+vesi+sähkö+sauna+autopaikka+kotivakuutus yhteensä n. 395€/kk eli joka kuukausi jää säästöön muutama euro. Ja kyseessä on äitiysloman sijaisuus eli tuskin työt jatkuu sijaisuuden päätyttyä, mutta sen verran pitkä sijaisuus kuitenkin, että ansiosidonnaisen työmäärä ehtii toisen, kotipaikkakunnalla olleen, sijaisuuden kanssa täyttyä täyteen.
Tein juuri näin, kun muutin toiseen kaupunkiin. En pysty saamillani vuokratuloilla ihan kattamaan kämpän lainanlyhennyksiä, mutta melkein kuitenkin. Ajattelen siitä niin, että se on vähän sama kuin sijoittaisi rahat tai pistäisi säästöön.
Ihan hyvä idea esim. perheelliselle, sillä lapset asuvat tietyn ajan kotona ja sen jälkeen lentävät pesästä.
Eikä tule sen kalliimmaksi, koska nyt saa edullisia vuokra-asuntoja haluamaltaan asuinalueelta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ettei, jos vuokraveron jälkeen jäät voitolle.
Miksi pitäisi jäädä voitolle? Monelle esim kodin asumismukavuus, sijainti jne. menee rahan edelle.
Ihan hyvä sijoitus. Asunto nyt ei ole tuottava, mutta sijoitus on vakaa ja turvallinen, toisin kuin esim. pörssiosakkeet.
Järkevä idea, jos ei ole varaa useamman asunnon ostoon.
Pidät rahat asunnossa ja saat vielä muutaman prosentin tuoton, myöhemmin myyt tai muutat takaisin asumaan.
Näin itse tein, muutin toiselle paikkakunnalle vuokralle työn perässä ja todennäköisesti palaan vielä asuntoon asumaan. Pidän asuntosijoitusta kuitenkin vakaampaa kuin pörssiosakkeita tai rahastoja.
Vierailija kirjoitti:
Verottaja tykkää. Maksat vuokratulosta veroa. Et voi vähentää verotuksessa itse maksamaasi vuokraa.
Verosysteemi suosii rankasti omistusasumista.
Mutta pääomatulosta voi vähentää remonttikulut töineen j a tarvikkeineen. Minulla oli terassin teko ja astianpesukonne vaihto yht. 3500e. Verotettava pääomatulo 0e siltä vuodelta.
Mikä ettei, jos vuokraveron jälkeen jäät voitolle.