Kokemuksia englannin opiskelusta aikuisiällä?
Onko täällä jollain kokemusta englannin kielen taidon parantamisesta aikuisiällä? Miten/missä olette lähteneet kielitaitoa kehittämään?
Oma tilanteeni on sellainen, että ymmärrän kirjoitettua ja puhuttuakin englantia ihan hyvin, mutta itse en osaa tuottaa kunnolla mitään. Kynnys kielen käyttämiseen ja varsinkin puhumiseen on kasvanut todella suureksi. Lapsena olin todella ujo ja arka, enkä oikein ikinä ole puhumista harjoitellut. Huonon kielitaidon takia moni työpaikka ja potentiaalinen ihmissuhde menee ohi.
Olen miettinyt englannin opintoja iltalukiossa, mutta ennen sitä pitäisi saada perustaidot paremmalle tasolle. Mistä aloittaa? Puolisolle tulee luettua jonkin verran ääneen englanninkielistä kirjallisuutta, mikä treenaa hyvin ääntämistä, muttei kuitenkaan jostain syystä siirrä sanoja tai fraaseja "selkärankaan", jotta kieltä osaisi sitten tositilanteessa käyttää.
Lisään vielä, että tarvitsisin siis harjoitusta erityisesti kieliopin ja sanaston oppimiseen sekä puheen ja tekstin tuottamiseen.