Miksi alkoholismista/liika käytöstä syytetään henkilöä itseään?
Täysin raitis ihminen alkoi juomaan päivittäin, koska ei kestänyt tilannetta, kun puoliso tuhosi heidän elämänsä teoillaan. Onko vika juovassa vai puolisossa?
Kommentit (28)
Olin 8 vuotta yhdessä miehen kanssa, joka sairastui alkoholismiin. Aiemmin pidin asiaa hyvin mustavalkoisena (oma vika, kuka pakottaa juomaan), mutta harva tulee alkoholistiksi kerrasta, sairaus vaatii vuosien kehittymisen. Kyllä, lähdin lopulta miehen juomisen vuoksi mutta päälimmäinen tunne oli suru, ei katkeruus tai syyttely.
Mielen sairaudet, joita kaikki addiktiot ovat, ovat hyvin monimutkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ketä siitä.pitäisi syyttää? Ihan itse jokainen juoppo viinan kitaansa kaataa.
Tuo logiikka ontuu pahasti sillä samoin voisi sanoa että mitä sitä huumekauppiaita syyttää, kun jokainen käyttää huumeita vapaaehtoisesti.
Onpa palstalaiset hyvin mustavalkoisia kommenttien perusteella. Harva ihminen alkaa juomaan ilman syytä. Jokin tapahtuma ja/tai elämän tilanne aiheuttaa sen juomisen. Ihminen ei löydä muuta keinoa selvitä, alkoholi lievittää sitä tuskaa hetkellisesti, vaikkei mitään poistakaan tai paranna. Tietenkin ihminen kaataa itse juoman suuhunsa, mutta se syy mikä hänet niin saa tekemään, ei ole ap:n kertoman tapahtuman jälkeen hänen oma syynsä. Se on seuraus toisen ihmisen toiminnasta. Niin kuin varmasti suurimmassa osassa alkoholismiin ajautuneista. En käsitä miten siitä syyllistetään ja halveksitaan sitä ihmistä, joka kärsii muiden ihmisten pahuudesta. Se syy on aina sen pahantekijän ei koskaan uhrin. Se pitäisi olla normaalilla ymmärryksellä varustetulle ihmiselle päivän selvä asia. Mutta ilmeisesti sellaisia ei juuri täällä palstalla ole, kommenttien perusteella. Vastaus kysymykseen on siis puolison syy.
Kuka valitsi alkoholin selviytymiskeinoksi? On muuten vaikea uskoa, että aiemmin täysraitis olisi tähän ratkaisuun päätynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä siitä.pitäisi syyttää? Ihan itse jokainen juoppo viinan kitaansa kaataa.
Tuo logiikka ontuu pahasti sillä samoin voisi sanoa että mitä sitä huumekauppiaita syyttää, kun jokainen käyttää huumeita vapaaehtoisesti.
Juuri noin! Tai jos tulet pahoinpidellyksi, se on uhrin oma syy, hän oli vapaaehtoisesti paikalla, oma syy siis.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistin mielestä vika on aina toisessa.
Olen raitis alkoholisti enkä ole koskaan syyttänyt ketään juomisestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistin mielestä vika on aina toisessa.
Olen raitis alkoholisti enkä ole koskaan syyttänyt ketään juomisestani.
Miksi aloit juomaan aikoinaan? Huviksesi?
Eikun puolison.