Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaile Joulu, joka on ollut elämäsi tähän astisista jouluista kaikkein onnellisin? Entä onnettomin?

Vierailija
16.11.2025 |

Joulusta keskusteleminen on mukavaa ajanvietettä, mukavaa tunnelmointia. :-)

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettominta en osaa valita lapsuuden jouluista. Väkivaltaisessa kodissa jouluisin oli vanhemmilla vuoden suurimmat riidat päällä. 

Onnellisin joulu oli varmaan eka yhteinen joulu mieheni kanssa kahdestaan omassa kodissa. Mietin että voiko tällaistakin olla, joulua ei tarvitse pelätä. 

Vierailija
22/26 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnettominta en osaa valita lapsuuden jouluista. Väkivaltaisessa kodissa jouluisin oli vanhemmilla vuoden suurimmat riidat päällä. 

Onnellisin joulu oli varmaan eka yhteinen joulu mieheni kanssa kahdestaan omassa kodissa. Mietin että voiko tällaistakin olla, joulua ei tarvitse pelätä. 

Minulla taas ensimmäinen joulu poissa kotoa meni miehen takia täysin pieleen. Olin vielä pitkälti raskaana. Sen jälkeen on ollut ok jouluja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki lapsuuden joulut, ei niitä osa järjestykseen laittaa. Yhtä onnellinen olin lapsena kun koko perhe mummolassa joulunvietossa tai sitten vähän vanhempana lapsena perheen kanssa kanarialla jouluna. 

Onnellista ja ihanaa aikaa ollut myös omien lasten kanssa joulut. 

En muista onnetonta joulua. 

Vierailija
24/26 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikki lapsuuden joulut, ei niitä osa järjestykseen laittaa. Yhtä onnellinen olin lapsena kun koko perhe mummolassa joulunvietossa tai sitten vähän vanhempana lapsena perheen kanssa kanarialla jouluna. 

Onnellista ja ihanaa aikaa ollut myös omien lasten kanssa joulut. 

En muista onnetonta joulua. 

Meillä ei alkoholi ole ikinä kuulunut jouluun, eikä se kuulu vieläkään jos vaimon kanssa vietetään ihan kahdestaan joulu. 

En ymmärrä miksi ihmiset pilaavat joulun kännisekoilullaan. Vuodessa on 50 muuta viikonloppua öristä menee. Varsinkin siis jos on lapsia. 

Vierailija
25/26 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellisin joulu on eräs joulu lapsuudestani. Sain mukavia lahjoja, söimme hyvää jouluruokaa ja tunnelma oli rento. Kun muut olivat menneet jo nukkumaan, itse vielä valvoin, söin suklaata ja kuuntelin lahjaksi saamaa cd-levyä. Kun biisit loppuivat, käänsin radiokanavien puolelle ja sieltä kuului Heinillä härkien kaukalon. Kuuntelin laulua ja tuli tosi jouluinen olo. Toivoin että joulu kestäisi ikuisesti. Olin tuolloin 10-11 vuotta. 

Onnettomin joulu taas oli noin parikymppisenä kun olin parisuhteessa alkoholistin kanssa. Idioottimiehen juomisen takia rahat oli loppu, eikä ollut rahaa laittaa mitään joulujuttuja omaan kotiin, saati sitten matkustaa lapsuuden kotiin viettämään joulua. Ei joulukoristeita, ei jouluruokaa, ei lahjojen vaihtoa. Jouluaatto oli kuin mikä tahansa tavallinen päivä. Tällaiset hetket kasvattivat vihaani miestäni kohtaan, mutta kesti vielä vuosia, ennen kuin sain rohkeutta lähteä tuosta suhteesta. 

Vierailija
26/26 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut onnetonta joulua. Onnellisin oli "yllätysjoulu", jonka mieheni järjesti koko perheelle. Mies + minä + 2 lasta. Noin kuukausi ennen joulua tuli vaan kaikille lista asioista, jotka tuli pakata mukaan ja käsky olla pakkaukset valmiina, aamupala syötynä ja vaatteet päällä aamulla 22. päivä klo:7.30. Silloin tuli miehen tilaama taksi hakemaan kentälle, kentällä mies suostui kertomaan, minne mennään ja lennettiin Sveitsiin.

Perillä sitten mies haki tiskiltä vuokra-auton ja lähdimme sillä eteenpäin. Vielä tässäkään vaiheessa mies ei suostunut kertomaan lopullista määräänpäätä, vaan käski katsella maisemia. No, lopulta päästiin erääseen hotelliin perille ja siellä sitten viettiin joulu ja uusi vuosi. Laskettelua, hyvää ruokaa, rentoutumista, juhlimista. Kaikkea, mitä voi toivoa. 

Minulla on ollut suunnilleen vastaava. Tosin sillä erolla, että olimme  Suomessa, meillä ei ollut silloin lapsia ja olin matkan ajan silmät sidottuna. Todellinen yllätys! Pidin siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi