Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiennytkään, että Wilma Melasniemi osaa venäjää

Vierailija
16.11.2025 |

Puhuu tässä Ylen venäjän kielen opetusvideolla hyvin venäjää. Tämä video on varmaankin ysärin lopusta, sillä Wilma näyttää parikymppiseltä ja käytössä on markat.

Hän näyttelee tuota tarjoilijaa tuossa videossa, suunnilleen puolessa välissä sivustoa, jos skrollaatte alaspäin

https://yle.fi/a/20-145894

Kommentit (117)

Vierailija
81/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kommunisti kuitenkin on sutenööri ja ihmiskauppaa harjoittava synnin tekijä. Varaskin. Muiden vaatteet. Kengät. Saattaa varastaa viherkasvit asunnostasi tai kellot. Radiot. Joten joku synti siinä ideassa on. Varastaminen tekee kaikista köyhiä kai sen ymmärrätte. 

Vierailija
82/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen juutalainen äärikommari huuteli bussissa miten kapitalistit sitä tätä tota . Kaikki oli ihan äimän käkenä et mitä. Koululaisia bussissa . 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stalinistit vei kirkkoihin niitä johtajiensa suurennettu ja kuvia ccccp .  Ovat niin maallisia ettei heille aukea taivas koskaan. 

Vierailija
84/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläinen Kontulassa . Varastetut farkut kengät kassit kello ja takki. Kommunisti Pietarista . 

Vierailija
85/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommari teatteri niissä ei juuri näe mitään huumoria vähääkään.  Mooseksen ajan siinailla hönkii.

Näkispäs kommari teatteria, jossa naureskeltais isä aurinkoiselle ja NL:n seniileille pääsihteereille ja tuotantosuunnitelmien jääräpäisistä omapäisistä massiivisista ylityksistä, 

Vierailija
86/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTube poliisi TV taskuvarkaat Espalla .   Näitä te ette vainoa . 

Vierailija
87/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se puhuu kun kävi Venäläisen koulun

Syystä että?

Koska Helsingissä voi valita koulun. Ja tuo oli jopa muotia hänen lapsuudessaan.

Muotia ja muotia. Ei ollut koskaan muotia oikeistolaisissa perheissä.

Kyllä kasarilla jo meno Venäjällä oli sellaista, että puusilmäisinkin kommari näki että siinä ei ole yhtään mitään ihailtavaa.

Venäläinen koulu oli muotia, kuten ylipäätään kielikoulut.

Ahaa. Voisiko olla mitenkään mahdollista, että sinä et vain tiedä, mikä silloin oli muotia? Tai että se oli muotia vain vasuripiireissä, ja muissa porukoissa oli muut trendit?

Ei voisi. olen elänyt ko ajan Helsingissä.

Vierailija
88/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitinsä Kristiina oli varsinainen palavasilmäinen kommunisti, taistolainen. Tietenkin he opiskelivat venäjänkielen kuin se olisi heidän äidinkieli tai tulisi olemaan. Tuohon aikaan alalla oli enemmän sääntö kuin poikkeus tuo vasemmistolaisuus ja radikalismi, neukku ihannointi. Eivät ole saaneet vieläkään mitalia Putinilta. Eivät kyllä mitään muutakaan ole saaneet aikaan. 

Kerta toisensa jälkeen hämmästyn, miten tyhmiä kommunistit ovatkaan. Siis jo teorian tasolla aivan uskomattoman typerä ideologia, mutta käytännössä vieläkin tätä pahempi, kuten kymmenet miljoonat kommunismin uhrit voivat todistaa. 

Vierailija
89/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että puhuu hyvin venäjää kunnet itse osaa. Outo olet.

Anteeksi, osaan kyllä venäjää. Olen tulkki.

Vierailija
90/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjän kieltä opiskeltiin vielä vuosituhannen vaihteessa. Venäjä maana oli tuolloin hyvin erilainen. Siellä matkailtiin. Käytiin viikonloppureissulla katsomassa Eremitaasia, Talvipalatsia, Iisakin kirkkoa. Risteiltiin Helsingistä. Yöjunalla oli mahdollista matkustaa Moskovaan sen nähtävyyksiä katsomaan.

Venäjä oli merkittävä kauppakumppani. Koneita, laitteita, paperia, elintarvikkeita. Työelämässä oli hyötyä kielitaidosta ja kulttuurintuntemuksesta. Neuvotteluissa. Tilauksissa, asiakaspalvelussa. Logistiikassa. Rekan kuljettajista lähtien.

Itsekin opiskelin, hyödynsin kielitaitoani ja matkailin.

Ihmisten muisti on lyhyt.

Vierailija
91/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stalinistit vei kirkkoihin niitä johtajiensa suurennettu ja kuvia ccccp .  Ovat niin maallisia ettei heille aukea taivas koskaan. 

Höpö höpö. 

Vierailija
92/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harva 70-luvun vassarin lapsi on itse kiinnostunut politiikasta. Esim näyttelijöistä vaikkapa Edelmann, Kinnunen, Saarela jne ovat kaikki hyvin punaisista perheistä, mutta he eivät ole itse kiinnostuneet politiikasta. Samoin Saision tytär ja vaikka ketkä. Kaikki on hyvin epäpoliittisia. Mielestäni Melasniemikään ei ole poliittinen, eikä ainakaan veljensä joka on Ultra Brassa kitaristina. Joten ehkä se vanhempien hössötys lapsuudessa on aiheuttanut sen että ei jaksa sitä itse aikuisena.

Vierailija
93/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten vaikea kieli. Olen opiskellut 7 kieltä ja tuo on ylivoimaisesti vaikein. 

Vierailija
94/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä että?

Vassarivanhemmat, kumpikin mukana KOM-teatterissa.

Ja sitten vielä väitetään ettei vassarit ole ryssänmielisiä.

Älä sekoita 70-lukua ja nykypäivää.

Ei koira karvoistaan pääse.

Vierailija
95/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pragmaattisesti ajatellen venäjää pitäisi nimenomaan lukea Suomessa suhteessa paljon, koska NL ja Venäjä on ikiaikainen naapurimme ja kauppakumppanimme. 

Tämä.

Venäjä tulee ikuisesti ja ainiaan olemaan rajanaapurimme. Emme pääse siitä faktasta IKINÄ eroon. Joten kannattais olla väleissä vaan.

Onhan tuo Putinin venäjä ajanut itsensä ulos maailmanmarkkinoilta p#2kapuheillaan vuosikymmeniksi. Ei kannata sen kanssa tehdä kauppaa vaan vahvistaa itärajan puolustusta. Naapurina pysyy, mutta kuten on itse ilmaissut Suomi on venäjän vihollinen ja fasistinen maa. Niin siellä lapsia koulussa opetetaan.

Vierailija
96/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syystä että?

Vassarivanhemmat, kumpikin mukana KOM-teatterissa.

Ja sitten vielä väitetään ettei vassarit ole ryssänmielisiä.

Älä sekoita 70-lukua ja nykypäivää.

Ei koira karvoistaan pääse.

Sinä et pääse harhaisista pakkomielteistäsi.

Vierailija
97/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva 70-luvun vassarin lapsi on itse kiinnostunut politiikasta. Esim näyttelijöistä vaikkapa Edelmann, Kinnunen, Saarela jne ovat kaikki hyvin punaisista perheistä, mutta he eivät ole itse kiinnostuneet politiikasta. Samoin Saision tytär ja vaikka ketkä. Kaikki on hyvin epäpoliittisia. Mielestäni Melasniemikään ei ole poliittinen, eikä ainakaan veljensä joka on Ultra Brassa kitaristina. Joten ehkä se vanhempien hössötys lapsuudessa on aiheuttanut sen että ei jaksa sitä itse aikuisena.

Sama menee myös toisinpäin. Hyvin moni äärikonservatiivisessa ja/tai uskonnollisessa perheessä kasvanut hakee välimatkaa siihen aikuistuessaan eikä ole erityisen kiinnostunut aiheesta.

Vanhempien kannattaisi muistaa, että liika on liikaa. Lapset on fiksumpia kuin aikuiset puusilmät tajuaakaan. 

Vierailija
98/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjänkieliset ihmiset tulevat olemaan rajanaapureitamme. Oli naapurivaltion nimi Murmanskin kuningaskunta,  Pohjois-Venäjän tasavalta, tai mikä vaan.

Vierailija
99/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taistolaispiireissä lapsena henganneena voin kertoa, että meininki oli huomattavasti rennompaa kuin luulette. Ehkä niitä fanaattisiakin löytyi, mutta itse en törmännyt. Kukaan ei mua yrittänyt aivopestä mihinkään. Kirkossakin kävin koulun kanssa ihan niin kuin muutkin. 

Vierailija
100/117 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat olivat/ovat kommareita, tietysti perheessä on osattu venäjää.

Eli meinaat, että he laittavat lapsensa kouluun, jossa opiskellaan alakoulusta lähtien siis venäjää?

Eihän tällaisia kouluja kai montaa edes ole, vai miten oli kasarilla, kun Wilma on alakoulun aloittanut?

Moni 70-luvulla syntynyt vasemmalle suuntautuneen kulttuuriperheen lapsi on laitettu suomlais-venäläiseen kouluun, jollainen taitaa löytyä Helsingistä tänäkin päivänä, Anni Sinnemäki, Elsa Saisio mm. Jussi Chydeniuksesta en ole varma.

Ei ollut Anni siellä. Tiedän, kun Anni oli meidän koulussa. Venäjää opiskeltiin kyllä meilläkin. Se oli kasarilla ihan normaalia. 

Wikipedian mukaan aloittanut koulun venäläisessä koulussa, mutta vaihtanut myöhemmin toiseen.