Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vanhempi kieltää kotona asuvalta 18-vuotiaalta muualla yöpymisen?

Vierailija
16.11.2025 |

Eli ei saa viettää öitä tai viikonloppuja vaikka seurustelukumppanin luona sillä perusteella että vanhemmat elättävät edelleen kun käy vielä lukiota?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on tasan kaksivaihtoehtoa: 1) hyväksyt täysi-ikäisen toiminnan tai 2) heität hänen kamansa ulko-oven ulkopuolelle, pyydät oman kämppäsi avaimet takaisin (suosittelen kyllä lukkojen uudelleen sarjoitusta) ja kerrot että voi näin täysi-ikäisenä hankkia itse sen kämpän.

Jäi kirjoittamatta että olen tämän nuoren täti ja huolissani tilanteesta, hän on minulle avautunut siitä monta kertaa miten vaikeita vanhemmat ovat. Ottaisin hänet mielelläni luokseni asumaan, mutta välimatkaa on niin paljon ettei se ole oikein mahdollista.

Voit auttaa nuorta löytämään oman asunnon, hän tuskin tietää mitä kaikkia tukia on saatavissa tai että hän olisi tilanteensa takia etusijalla opiskelijakämppään tai nuorisoasuntoihin.

Tämä Suomessa on vikana. Yhteiskunta kustantaa 18-vuotiaan turhan omilleen muuton. 

Tähän menee turhaan rahaa, jollei ole esim opiskelut syynä omilleen muuttoon. 

Vierailija
22/24 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on tasan kaksivaihtoehtoa: 1) hyväksyt täysi-ikäisen toiminnan tai 2) heität hänen kamansa ulko-oven ulkopuolelle, pyydät oman kämppäsi avaimet takaisin (suosittelen kyllä lukkojen uudelleen sarjoitusta) ja kerrot että voi näin täysi-ikäisenä hankkia itse sen kämpän.

Paitsi että ihmistä ei voi heittää kadulle noin vain omasta kodistaan.

Miksei voisi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi vaikka sopia, että käy lukion loppuun ja sitten saa päättää itse, missä yöpyy. Kohtahan hän varmaan jo valmistuukin. 

18 v raja on keinotekoinen. Se on ollut Suomessa ennen korkeampi ja saisi olla edelleen. Tuon ikäinen on kuitenkin teini vielä. 

(Itselläni on ollut poikaystävä 16-vuotiaasta. Asui 160 km päässä, niin yövyin heillä hänen lapsuudenkodissaan, mutta eri huoneessa. Samoin tehtiin hänen ollessaan meillä. 19-vuotiaana vaihdoin poikaystävää ja uusikin asui lapsuudenkodissaan. Asui lähellä eikä yövytty yhdessä. Seuraavatkin asuivat vielä vanhemmillaan. 24-vuotiaana tapasin nykyisen mieheni, joka oli ensimmäinen, joka asui itsekseen opiskelijasäätiön asunnossa.)

Onko se poikaystävä vanha.

Koska muka täysi-ikäisyys on ollut korkeampi? Lähteet?

Vierailija
24/24 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi vaikka sopia, että käy lukion loppuun ja sitten saa päättää itse, missä yöpyy. Kohtahan hän varmaan jo valmistuukin. 

18 v raja on keinotekoinen. Se on ollut Suomessa ennen korkeampi ja saisi olla edelleen. Tuon ikäinen on kuitenkin teini vielä. 

(Itselläni on ollut poikaystävä 16-vuotiaasta. Asui 160 km päässä, niin yövyin heillä hänen lapsuudenkodissaan, mutta eri huoneessa. Samoin tehtiin hänen ollessaan meillä. 19-vuotiaana vaihdoin poikaystävää ja uusikin asui lapsuudenkodissaan. Asui lähellä eikä yövytty yhdessä. Seuraavatkin asuivat vielä vanhemmillaan. 24-vuotiaana tapasin nykyisen mieheni, joka oli ensimmäinen, joka asui itsekseen opiskelijasäätiön asunnossa.)

Onko se poikaystävä vanha.

Koska muka täysi-ikäisyys on ollut korkeampi? Lähteet?

Suomessa täysi-ikäisyyden raja on nykyään 18 vuotta.

Ikäraja oli 15 vuotta vuoteen 1721 saakka, jolloin se nostettiin 21 vuoteen.[1] Täysi-ikäisyyden rajana oli vuosisatojen ajan 21 vuotta, kunnes 1.7.1969 alkaen jo 20-vuotiaat tulivat täysi-ikäisiksi.[2] Toisaalta tätä ikää nuorempana vanhempien, holhoojan tai presidentin luvalla avioliiton solmineet katsottiin myös täysi-ikäisiksi.[3]

Heinäkuun 1. päivästä 1976 alkaen ikäraja on ollut 18 vuotta.[4][2] Säännös 18 vuoden ikärajasta sisältyy nykyään muun muassa lakiin holhoustoimesta,[4][5] äänioikeuden osalta vaalilakiin,[6] ja avioliiton osalta avioliittolakiin.[7]

Kopioin laiskasti Wikipediasta, sori siitä. Joka tapauksessa 18 on hyvä ikäraja ja sen jälkeen saa päättää itse yökyläilyistään, ei siitä mitään kompromisseja tarvitse tehdä.

-Eri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi