Voiko vanhempi kieltää kotona asuvalta 18-vuotiaalta muualla yöpymisen?
Eli ei saa viettää öitä tai viikonloppuja vaikka seurustelukumppanin luona sillä perusteella että vanhemmat elättävät edelleen kun käy vielä lukiota?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on tasan kaksivaihtoehtoa: 1) hyväksyt täysi-ikäisen toiminnan tai 2) heität hänen kamansa ulko-oven ulkopuolelle, pyydät oman kämppäsi avaimet takaisin (suosittelen kyllä lukkojen uudelleen sarjoitusta) ja kerrot että voi näin täysi-ikäisenä hankkia itse sen kämpän.
Paitsi että ihmistä ei voi heittää kadulle noin vain omasta kodistaan.
Miksei voisi?
Vierailija kirjoitti:
Voisi vaikka sopia, että käy lukion loppuun ja sitten saa päättää itse, missä yöpyy. Kohtahan hän varmaan jo valmistuukin.
18 v raja on keinotekoinen. Se on ollut Suomessa ennen korkeampi ja saisi olla edelleen. Tuon ikäinen on kuitenkin teini vielä.
(Itselläni on ollut poikaystävä 16-vuotiaasta. Asui 160 km päässä, niin yövyin heillä hänen lapsuudenkodissaan, mutta eri huoneessa. Samoin tehtiin hänen ollessaan meillä. 19-vuotiaana vaihdoin poikaystävää ja uusikin asui lapsuudenkodissaan. Asui lähellä eikä yövytty yhdessä. Seuraavatkin asuivat vielä vanhemmillaan. 24-vuotiaana tapasin nykyisen mieheni, joka oli ensimmäinen, joka asui itsekseen opiskelijasäätiön asunnossa.)
Onko se poikaystävä vanha.
Koska muka täysi-ikäisyys on ollut korkeampi? Lähteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi vaikka sopia, että käy lukion loppuun ja sitten saa päättää itse, missä yöpyy. Kohtahan hän varmaan jo valmistuukin.
18 v raja on keinotekoinen. Se on ollut Suomessa ennen korkeampi ja saisi olla edelleen. Tuon ikäinen on kuitenkin teini vielä.
(Itselläni on ollut poikaystävä 16-vuotiaasta. Asui 160 km päässä, niin yövyin heillä hänen lapsuudenkodissaan, mutta eri huoneessa. Samoin tehtiin hänen ollessaan meillä. 19-vuotiaana vaihdoin poikaystävää ja uusikin asui lapsuudenkodissaan. Asui lähellä eikä yövytty yhdessä. Seuraavatkin asuivat vielä vanhemmillaan. 24-vuotiaana tapasin nykyisen mieheni, joka oli ensimmäinen, joka asui itsekseen opiskelijasäätiön asunnossa.)
Onko se poikaystävä vanha.
Koska muka täysi-ikäisyys on ollut korkeampi? Lähteet?
Suomessa täysi-ikäisyyden raja on nykyään 18 vuotta.
Ikäraja oli 15 vuotta vuoteen 1721 saakka, jolloin se nostettiin 21 vuoteen.[1] Täysi-ikäisyyden rajana oli vuosisatojen ajan 21 vuotta, kunnes 1.7.1969 alkaen jo 20-vuotiaat tulivat täysi-ikäisiksi.[2] Toisaalta tätä ikää nuorempana vanhempien, holhoojan tai presidentin luvalla avioliiton solmineet katsottiin myös täysi-ikäisiksi.[3]
Heinäkuun 1. päivästä 1976 alkaen ikäraja on ollut 18 vuotta.[4][2] Säännös 18 vuoden ikärajasta sisältyy nykyään muun muassa lakiin holhoustoimesta,[4][5] äänioikeuden osalta vaalilakiin,[6] ja avioliiton osalta avioliittolakiin.[7]
Kopioin laiskasti Wikipediasta, sori siitä. Joka tapauksessa 18 on hyvä ikäraja ja sen jälkeen saa päättää itse yökyläilyistään, ei siitä mitään kompromisseja tarvitse tehdä.
-Eri
Tämä Suomessa on vikana. Yhteiskunta kustantaa 18-vuotiaan turhan omilleen muuton.
Tähän menee turhaan rahaa, jollei ole esim opiskelut syynä omilleen muuttoon.