Voiko vanhempi kieltää kotona asuvalta 18-vuotiaalta muualla yöpymisen?
Eli ei saa viettää öitä tai viikonloppuja vaikka seurustelukumppanin luona sillä perusteella että vanhemmat elättävät edelleen kun käy vielä lukiota?
Kommentit (24)
Tällä palstalla vaan yllättyy kerta toisensa jälkeen siitä, miten pellossa ihmiset elävät. Ja miten vintalleen muksuja kasvatetaan. Moni muuttaa pois kotoa, jopa eripuolelle Suomea jo 16-vuotiaina!! Ja he kyllä pärjäävät!!
18 vuotias on täysi-ikäinen. Vanhempien käytös vaikuttaa lähinnä kiristyksestä. Tuntevatko he seurustelukumppanin? Onko hän kunnollinen ja luotettava myös vanhempien mielestä? Asiasta pitäisi käydä rauhallinen keskustelu ilman, että kukaan suuttuu tai kiihtyy.
Vierailija kirjoitti:
18 vuotias on täysi-ikäinen. Vanhempien käytös vaikuttaa lähinnä kiristyksestä. Tuntevatko he seurustelukumppanin? Onko hän kunnollinen ja luotettava myös vanhempien mielestä? Asiasta pitäisi käydä rauhallinen keskustelu ilman, että kukaan suuttuu tai kiihtyy.
Tietävät kuka seurustelukumppani on ja ovat tavanneet silloin tällöin, mutta eivät halua tutustua. Ovat myös uhanneet soittaa poliisin hakemaan nuoren kun hän ilmoittaa että jää yöksi ja tulee seuraavana päivänä kotiin. Sen haluaisin kyllä nähdä kun yrittävät saada poliisin hakemaan aikuista pois paikasta missä hän on vapaaehtoisesti....
Sulla on tasan kaksivaihtoehtoa: 1) hyväksyt täysi-ikäisen toiminnan tai 2) heität hänen kamansa ulko-oven ulkopuolelle, pyydät oman kämppäsi avaimet takaisin (suosittelen kyllä lukkojen uudelleen sarjoitusta) ja kerrot että voi näin täysi-ikäisenä hankkia itse sen kämpän.
18-vuotias on täysi-ikäinen, joten jos hänelle ei passaa talon säännöt, hän voi ihan vapaasti muuttaa talosta pois.
Itse kuitenkin pitäisin parempana sopua ja sitä, että vanhempi tajuaa lapsensa varttuneen jo juridiseen aikuisikään. Turha pomottelu vain häätää tämän pois ja rikkoo välit.
Itselläni oli erittäin kontrolloivat ja vaativat vanhemmat, joiden tekemisistä toivun edelleen, mutta olen jo antanut heille osan anteeksikin, koska vihassa on vaikea elää.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on tasan kaksivaihtoehtoa: 1) hyväksyt täysi-ikäisen toiminnan tai 2) heität hänen kamansa ulko-oven ulkopuolelle, pyydät oman kämppäsi avaimet takaisin (suosittelen kyllä lukkojen uudelleen sarjoitusta) ja kerrot että voi näin täysi-ikäisenä hankkia itse sen kämpän.
Tuo on käytännössä laiton häätö. Jos ei yhdessä asuminen enää onnistu, viisas vanhempi auttaa lapsen hankkimaan itselleen asunnon ja auttaapa vielä muutossakin. Lastenhan on tarkoitus itsenäistyä ja alkaa elää omaa elämää, eikä se ole helppoa jos on kasvanut äärimmäisen kontrollin alaisena.
Vierailija kirjoitti:
Jäi kirjoittamatta että olen tämän nuoren täti ja huolissani tilanteesta, hän on minulle avautunut siitä monta kertaa miten vaikeita vanhemmat ovat. Ottaisin hänet mielelläni luokseni asumaan, mutta välimatkaa on niin paljon ettei se ole oikein mahdollista.
No ei tietenkään voi täysi-ikäiseltä kieltää mitään.
Mikään ei estä. Eri juttu miten käytännössä toimii. Voit kieltää WC käynnit ja muunkin.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että ihmistä ei voi heittää kadulle noin vain omasta kodistaan.
Tietenkin voi olla yötä kaverin luona.
Aina voi yrittää kieltää. Jos saisit lääkärin julistamaan sen pakkohoitoon ja pääsisit sen edunvalvojaksi niin silloin lapsi nukkuu kotona tai itkee ja nukkuu kotona.
Vamhemmat kuulostavat umpihulluilta. M45
Kyllä tuommoista voi tehdä, mutta esimerkiksi siskoni ei tainnut tuollaisen komentelun jälkeen käydä noin vuoteen vanhempien luona.
Siellä hän oli poikaystävänsä asunnossa.
Asia myöhemmin sovittiin, mutta ei se mennyt lainkaan, kuten vanhempani halusivat. Ihan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi kirjoittamatta että olen tämän nuoren täti ja huolissani tilanteesta, hän on minulle avautunut siitä monta kertaa miten vaikeita vanhemmat ovat. Ottaisin hänet mielelläni luokseni asumaan, mutta välimatkaa on niin paljon ettei se ole oikein mahdollista.
Voit auttaa nuorta löytämään oman asunnon, hän tuskin tietää mitä kaikkia tukia on saatavissa tai että hän olisi tilanteensa takia etusijalla opiskelijakämppään tai nuorisoasuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit auttaa nuorta löytämään oman asunnon, hän tuskin tietää mitä kaikkia tukia on saatavissa tai että hän olisi tilanteensa takia etusijalla opiskelijakämppään tai nuorisoasuntoihin.
Täytyykin selvittää tätä.
Voisi vaikka sopia, että käy lukion loppuun ja sitten saa päättää itse, missä yöpyy. Kohtahan hän varmaan jo valmistuukin.
18 v raja on keinotekoinen. Se on ollut Suomessa ennen korkeampi ja saisi olla edelleen. Tuon ikäinen on kuitenkin teini vielä.
(Itselläni on ollut poikaystävä 16-vuotiaasta. Asui 160 km päässä, niin yövyin heillä hänen lapsuudenkodissaan, mutta eri huoneessa. Samoin tehtiin hänen ollessaan meillä. 19-vuotiaana vaihdoin poikaystävää ja uusikin asui lapsuudenkodissaan. Asui lähellä eikä yövytty yhdessä. Seuraavatkin asuivat vielä vanhemmillaan. 24-vuotiaana tapasin nykyisen mieheni, joka oli ensimmäinen, joka asui itsekseen opiskelijasäätiön asunnossa.)
Onko se poikaystävä vanha.
Miksei, jos vanhemmat ovat ääliöitä.
Mietippä sitä, kun vanhempi kieltää kotona asumisen lapsen 18 vuotta täyttäessä.
No aika erikoiselta kuulostaa. Onko yöpymispaikka jotenkin arveluttava?