Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Forex tenttaa matkavaluutan vaihtamisen yhteydessä yksityiskohtaisia matkasuunnitelmia?

Vierailija
16.11.2025 |

Myyjä kyselee ummet ja lammet siitä mihin olen aikeissa mennä, jos vaihdan vaikka 1000 euroa dollareiksi. Jopa Tsekin korunoista ja Puolan zlotyista on tullut kyselyitä että mihin kaupunkeihin meinaan mennä ja mitä meinaan rahoillani tehdä jne.? Ymmärrän että haluavat kai palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin mutta suoraan sanoen koen nuo kyselyt jokseenkin tungetteleviksi. Vastaavasti jos vaihdan vaikka tonnin Puolassa zlotyiksi, niin vaihto tapahtuu ihan ilman mitään ihmettelyitä. Mistä tämä käytäntö johtuu ja tykkääkö tästä touhusta oikeasti joku?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin käydä automaatilla nostamassa käteistä. Olen mielelläni epäilyttävä.

Vierailija
42/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin köyhälle tonni on näköjään järkyttävän suuri summa.

Minulla on aika varmasti huomattavasti suuremmat tulot kuin sinulla, eikä tulisi mieleenikään kantaa mukana 50€ enempää käteistä.

Voitko kertoa että miksi helvetissä haluat maksaa kaikki viittäkymppiä isommat ostoksesi korteilla ja jättää kaikki ostoksesi ties mihin rekistereihin ilman että sinulle maksetaan asiasta mitään korvausta?

Siksi että a) käteinen on riski, sen voi varastaa tai kadottaa eikä sitä saa mitenkään takaisin b) kortti on toiminut minulla aina jo vuosikaudet. Näitä ihmeellisiä poikkeustilanteits en ole koskaan kokenut. Vain kotona on pieni hätävara c) vihaan kolikoita ja niiden käyttöö d) mitään rekisteriä ei ole olemassakaan, pankkia ei kiinnosta tuon taivaallista mun ostokset f) luottokorttifirmalla on vahva kuluttajansuoja, jos ostan jotain isompaa g) en pukeudu foliohattuun h) käytän jopa Facebookia, pahinta mahdollista urkintaa, kuten myös monet korttimaksuista ulisevat foliohatut jotka kirjoittelevat sanoja salaliittoteorioita omalla nimellään siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU:n säännökset rahanpesun estämiseksi.

Tätä nämä käteisuunot ihmettelevät vielä seuraavatkin kymmenen vuotta. Aina tulee yllätyksenä, kun käteinen herättää epäilyksiä.

Itse en kyllä käytä korttia ikinä ulkomailla. Enkä markkinoilla ja turuil ja toreilla myyjillä aina edes nähnyt lukijaa. Monasti olisi ostot jäänyt tekemättä.

Asut varmasti maalla? Helsingin kauppatorilla jokainen myyjä hyväksyy kortin, koska ne tajuavat että yhä harvempi kantaa käteistä. Mobilepayn myös huolii moni. Ei ole mikään ostos jäänyt ostamatta 15v ajan vaikka en kanna käteistä ikinä.

Mulla olis jäänyt useampi omakotitalo maksamatta, koska julkinen kaupanvahvistaja ei jostain syystä hyväksy kortti maksua tai laskua.

Vierailija
44/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Forexin kilpailijat on harvassa. Monissa muissa maissa saa vaihdettua valuuttaa joka kadunkulmassa. Suomessa on Forex melkein ainoa vaihtoehto ja kurssit järjettömän kalliit ja asiakas kohdataan kuin pahinkin rikollinen.

Vierailija
45/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Forexin kilpailijat on harvassa. Monissa muissa maissa saa vaihdettua valuuttaa joka kadunkulmassa. Suomessa on Forex melkein ainoa vaihtoehto ja kurssit järjettömän kalliit ja asiakas kohdataan kuin pahinkin rikollinen.

Nimenomaan. Siksi on aika ääliömäistä vaihtaa iso summa rahaa Suomessa. 

Vierailija
46/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä nämä käteisuunot ihmettelevät vielä seuraavatkin kymmenen vuotta. Aina tulee yllätyksenä, kun käteinen herättää epäilyksiä.

Taidat olla aika nuori, kun tuollaisia ajatuksia herää.

Vierailija
47/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia tällaisia paikkoja sitten ylipäätään edes on olemassa, jos kyseessä on aina lähtökohtaisesti pelkkä rahanpesu jos siellä asioi?

Ei normaali ihminen vaihda 1000€ käteistä valuuttaa ilman rikostaustaa. Älytön vaihtokurssi noissa vaihtopisteissä muutenkin. Paikan päällä halvempaa nostaa automaatista tarpeen mukaan, niin on taskuvarkailtakin paremmin turvassa.

Oletko jotenkin tyhmä noine ennakkoluuloinesi?

Vierailija
48/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40 ja nähnyt nuorena sivullisena päihdemaailman. Siellä käteinen vaihtuu sujuvasti kaikenlaiseen. Ymmärrän hyvin, miksi isot käteissummat herättävät epäilyksiä.

Vierailija
49/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia tällaisia paikkoja sitten ylipäätään edes on olemassa, jos kyseessä on aina lähtökohtaisesti pelkkä rahanpesu jos siellä asioi?

Ei normaali ihminen vaihda 1000€ käteistä valuuttaa ilman rikostaustaa. Älytön vaihtokurssi noissa vaihtopisteissä muutenkin. Paikan päällä halvempaa nostaa automaatista tarpeen mukaan, niin on taskuvarkailtakin paremmin turvassa.

Paikan päällä on paras vaihtaa. Egyptissäkin oli lentokentällä vaihtopiste, jossa 

1€= 10 EGP

1 USD= 10 EGP

1 GBP= 10 EGP

Suomessa olisivat pöljät antaneet noista about 50 EGP eli ihan törkeästi liikaa.

T. Travelleri

Mahdatkohan sinä käsittää mitä kirjoitat? Jos saan Egyptissä eurolla 10 sikäläistä puntaa ja Suomessa samalla eurolla saisin 50 puntaa, niin kuka pöhkö ei vaihtaisi valuuttaa Suomessa?

Vierailija
50/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 40 ja nähnyt nuorena sivullisena päihdemaailman. Siellä käteinen vaihtuu sujuvasti kaikenlaiseen. Ymmärrän hyvin, miksi isot käteissummat herättävät epäilyksiä.

Minä en ole pyörinyt päihdemaailmassa, joten minulla ei tuollaisia epäilyksiä herää. Ei kiinnosta vi tun nistit. Antaisivat niiden kuolla pois.

Vierailija
51/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole pyörinyt päihdemaailmassa, joten minulla ei tuollaisia epäilyksiä herää. Ei kiinnosta vi tun nistit. Antaisivat niiden kuolla pois.

En ole huomannut, että käteistä käyttäisi muut kuin nistit ja heikosti koulutetut ihmiset/duunarit. Olen itse korkeakoulutettu enkä ole kohtuu hyvin tienaavassa tuttavapiirissä tavannut yhden ensimmäistä käteisen käyttäjää. Asenteestasi päätellen olet juurikin se duunarikuplassa elävä elämänkoululainen, ehkä saat palkkasikin pimeänä kuten rakennusalalla on tapana?

Vierailija
52/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkasuunnitelma? Lennetään Varsovaan ja ihmetellään nähtävyyksiä, asutaan hotellissa koko aika. Jätän kertomatta että käydään parissa toisessakin kaupungissa ja yövytään kaverilla yö tai kaksi. Yhdellä reissulla käytiin myös Saksassa eikä tätäkään kerrottu. Valuutanvaihtopuste ei ole rajaviranomainen 🙄

Ihmetyttää aina noissa telkkarin rajavalvontaohjelmissa että ihmiset ei yhtään vaivaudu suunnittelemaan lomaansa tai peitetarinaansa uskottavaksi. Ei tarvitse miettiä minuuttiohjelmaa mutta hyvä olla jonkinlainen ajatus missä käy tai voisi käydä. 

Vierailija
53/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta virtaa huomattavia määriä rahaa Dohan kautta Somaliaan.

Vierailija
54/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko huomioon, että paikan päällä automaatista nostaessa voi mennä komissio eli nostopalkkio? En nyt jaksa kaivaa pankin sivuilta tarkemmin, miten paljin.

Vierailija
55/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali?  Tuohan on ihan perus käteiskassa parin viikon USA:n matkaa varten. Siellä pitää olla käteistä mielellään pieninä seteleinä jo ihan pelkkää tippailua varten. Joka paikassa tipataan etenkin Vegasin kaltaisissa paikoissa: oven avaus, checkin tiski, tarjoilija, taksikuski jne.

Vierailija
56/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin tuossa tilanteessa smalltalkiksi ja/tai aspa on reissannut samalla suunnalla itsekin.

Vierailija
57/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko huomioon, että paikan päällä automaatista nostaessa voi mennä komissio eli nostopalkkio? En nyt jaksa kaivaa pankin sivuilta tarkemmin, miten paljin.

Nostopalkkio: Konttoreissa ja/tai automaateilla tehdyt valuuttamääräiset käteisnostot ETA-maissa sekä niiden ulkopuolella

2,00 € + 3 %.  Esimerkiksi näin Nordean debit-visalla nostettaessa automaateista, kun joku muu valuutta kuin eurot. 3 prosentin nostopalkkio tonnista on 30 euroa plus tuo nostokohtainen 2 euroa päälle. Jos nostat kymmenen kertaa automaatista reissun aikana, se on 20 euroa ylimääräistä, yhteensä jo 50 e. Kannattaa laskea, vaihtaako kotona vai nostaako automaateista perillä, jos mieli käyttää käteistä. Tietysti voi maksaa käteiskortilla lähimaksuna tai luottokortilla mutta aina ei välttämättä toimi.

Vierailija
58/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää käteistä niin käteiskulttuuri pysyy hengissä. Japanissakin osataan. Kyllä mekin osaamme!

Vierailija
59/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aattelin mennä ostaan pari ihmiskaupanuhria, laittomia aseita ja kilon heroonia Latviasta. Olikos sulla muuta?

Vierailija
60/62 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpsis, olet ihan tavallinen lökäpöksy joka lepopäivän ratoksi keksi kommentin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä