Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Forex tenttaa matkavaluutan vaihtamisen yhteydessä yksityiskohtaisia matkasuunnitelmia?

Vierailija
16.11.2025 |

Myyjä kyselee ummet ja lammet siitä mihin olen aikeissa mennä, jos vaihdan vaikka 1000 euroa dollareiksi. Jopa Tsekin korunoista ja Puolan zlotyista on tullut kyselyitä että mihin kaupunkeihin meinaan mennä ja mitä meinaan rahoillani tehdä jne.? Ymmärrän että haluavat kai palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin mutta suoraan sanoen koen nuo kyselyt jokseenkin tungetteleviksi. Vastaavasti jos vaihdan vaikka tonnin Puolassa zlotyiksi, niin vaihto tapahtuu ihan ilman mitään ihmettelyitä. Mistä tämä käytäntö johtuu ja tykkääkö tästä touhusta oikeasti joku?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU:n säännökset rahanpesun estämiseksi.

Minkä takia tällaisia paikkoja sitten ylipäätään edes on olemassa, jos kyseessä on aina lähtökohtaisesti pelkkä rahanpesu jos siellä asioi?

Ei normaali ihminen vaihda 1000€ käteistä valuuttaa ilman rikostaustaa. Älytön vaihtokurssi noissa vaihtopisteissä muutenkin. Paikan päällä halvempaa nostaa automaatista tarpeen mukaan, niin on taskuvarkailtakin paremmin turvassa.

Sinä ja muutkaan ette vissiin ota huomioon sitä, että teknisiä ongelmia voi ilmaantua tai kortti voidaan varastaa. Varsinkin kaukana kotoa on hyvä olla siltä varalta käteistä jemmassa.

Näkee kyllä, että suomalaiset ovat lampaita ja alkavat aina määkiä sitä, mitä satua heille syötetään ylhäältä pä

En kanna mukana korttia, vaan puhelinta ja älykelloa, joissa molemmissa lähimaksu. Kortti on jemmassa samalla tavalla kuin passi, eli aivan hätätapauksessa kannan mukana. Ei ole ollut ongelmaa juuri missään Euroopan maassa, ei edes Ukrainassa.

Vierailija
22/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kyyläminen on jo levinnyt rahanvaihtopisteisiin asti? Milloin kaupan kassalla aletaan kyselemään mistä tämän rahan olet oikein saanut?

Kyllä mallioppilaan pitää olla mallioppilas että inha mafioso saadaan satimeen...

Kaupan kassat eivät välttämättä hyväksy edes isoja seteleitä. Kaikki putiikit ja ravintolat eivät Pohjoismaissa edes hyväksy käteismaksua. En minäkään ottaisi vastaan seteleitä, kun ei ole mitään keinoa yksityismyyjänä tarkastaa setelin aitoutta. Ootko miettinyt, miten helposti sulle isketään vaihtorahana väärä seteli näissä oikeissa mafiavaltioissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos matka on vaikka Eritreaan, Somaliaan, Naurulle, Falklandille tai Samoaan? On varmaan helvetin kiva olla siellä ilman käteistä jos kortti syystä tai toisesta ei toimi tai varastetaan ja käteiset eurot eivät kelpaa mihinkään. Dollarikäteinen on paras konsti selvitä yllättävistä tilanteista matkoilla, jotka suuntautuvat johonkin muuallekin kuin EU-alueelle. Eikä pitäisi olla mitenkään poikkeuksellista jos sitä käteistä tarvitaan useampia tonneja vaikka useamman henkilön matkaa varten.

Vierailija
24/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia tällaisia paikkoja sitten ylipäätään edes on olemassa, jos kyseessä on aina lähtökohtaisesti pelkkä rahanpesu jos siellä asioi?

Ei normaali ihminen vaihda 1000€ käteistä valuuttaa ilman rikostaustaa. Älytön vaihtokurssi noissa vaihtopisteissä muutenkin. Paikan päällä halvempaa nostaa automaatista tarpeen mukaan, niin on taskuvarkailtakin paremmin turvassa.

Paikan päällä on paras vaihtaa. Egyptissäkin oli lentokentällä vaihtopiste, jossa 

1€= 10 EGP

1 USD= 10 EGP

1 GBP= 10 EGP

Suomessa olisivat pöljät antaneet noista about 50 EGP eli ihan törkeästi liikaa.

T. Travelleri

Vierailija
25/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kyyläminen on jo levinnyt rahanvaihtopisteisiin asti? Milloin kaupan kassalla aletaan kyselemään mistä tämän rahan olet oikein saanut?

Kyllä mallioppilaan pitää olla mallioppilas että inha mafioso saadaan satimeen...

Kaupan kassat eivät välttämättä hyväksy edes isoja seteleitä. Kaikki putiikit ja ravintolat eivät Pohjoismaissa edes hyväksy käteismaksua. En minäkään ottaisi vastaan seteleitä, kun ei ole mitään keinoa yksityismyyjänä tarkastaa setelin aitoutta. Ootko miettinyt, miten helposti sulle isketään vaihtorahana väärä seteli näissä oikeissa mafiavaltioissa?

Mä olen ihmetellyt monessa paikassa tätä

"Emme vastaanota yli 50/100/200€ seteleitä"

Mitä jos ostokset maksaa vaikka 300€, pitääkö sulla olla se kakskymppisinä?

Vierailija
26/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ostokset maksaa vaikka 300€, pitääkö sulla olla se kakskymppisinä?

Ei, vaan maksat ostokset sillä helkutin kortilla jolla nostat ne käteisetkin!

Vierailija
27/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä nämä käteisuunot ihmettelevät vielä seuraavatkin kymmenen vuotta. Aina tulee yllätyksenä, kun käteinen herättää epäilyksiä.

Itse en kyllä käytä korttia ikinä ulkomailla. Enkä markkinoilla ja turuil ja toreilla myyjillä aina edes nähnyt lukijaa. Monasti olisi ostot jäänyt tekemättä.

Vierailija
28/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos matka on vaikka Eritreaan, Somaliaan, Naurulle, Falklandille tai Samoaan? On varmaan helvetin kiva olla siellä ilman käteistä jos kortti syystä tai toisesta ei toimi tai varastetaan ja käteiset eurot eivät kelpaa mihinkään. Dollarikäteinen on paras konsti selvitä yllättävistä tilanteista matkoilla, jotka suuntautuvat johonkin muuallekin kuin EU-alueelle. Eikä pitäisi olla mitenkään poikkeuksellista jos sitä käteistä tarvitaan useampia tonneja vaikka useamman henkilön matkaa varten.

Pärjäsin Laosissa ja Vietnamissa aivan mainiosti ilman rahan vaihtamista. Oli ne eurot hätävarana kyllä, mutta niitä ei koskaan tarvinnut kun käteisautomaatilla oli paras vaihtokurssi aina.

Vierailija
29/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä nämä käteisuunot ihmettelevät vielä seuraavatkin kymmenen vuotta. Aina tulee yllätyksenä, kun käteinen herättää epäilyksiä.

Itse en kyllä käytä korttia ikinä ulkomailla. Enkä markkinoilla ja turuil ja toreilla myyjillä aina edes nähnyt lukijaa. Monasti olisi ostot jäänyt tekemättä.

Asut varmasti maalla? Helsingin kauppatorilla jokainen myyjä hyväksyy kortin, koska ne tajuavat että yhä harvempi kantaa käteistä. Mobilepayn myös huolii moni. Ei ole mikään ostos jäänyt ostamatta 15v ajan vaikka en kanna käteistä ikinä.

Vierailija
30/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin kyselyihin ainoa oikea vastaus on se, että olen menossa maahan ostamaan persettä. Ja jos tallettaa jotain ja kysytään mistä rahat, niin vastaus on, että myin persettä.

Itse olen palaillut käteisen käyttöön siksi, että en halua tällaista yhteiskuntaa, jossa joka sentin seuranta ja kyttäys ulotetaan joka paikkaan. Tämä on ihan täyttä isoveli valvoo menoa eikä sitä kannata tukea.

Vierailija
31/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asut varmasti maalla? Helsingin kauppatorilla jokainen myyjä hyväksyy kortin, koska ne tajuavat että yhä harvempi kantaa käteistä. Mobilepayn myös huolii moni. Ei ole mikään ostos jäänyt ostamatta 15v ajan vaikka en kanna käteistä ikinä.

Sairaaksi on maailma mennyt

Vierailija
32/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmä pitää olla, että vaihtaa käteistä valuutanvaihtopisteessä? Halvemmalla pääsee käyttämällä korttia, joka toimii esim. Puolassa aivan kaikkialla.

Nyt on pakko ohiksena sanoa, ettei kyse ole tyhmyydestä. Reissaan paljon ja aina tulee vastaan tilanteita Euroopankin alueella, jolloin ei kortti käy. Vain tyhmä lähtee reissuun ilman paikallista valuuttaa, sitä on hyvä olla niitäbtilanteita varten, jolloin kortti ei käy.

Vierailija
33/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka tyhmä pitää olla, että vaihtaa käteistä valuutanvaihtopisteessä? Halvemmalla pääsee käyttämällä korttia, joka toimii esim. Puolassa aivan kaikkialla.

Ei aivan kaikissa paikoissa voi maksaa kortilla, käyty on 

Vierailija
34/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, parissa-kolmessakymmenessä maassa on tullut käytyä eikä koskaan ole lyöty vaihtorahana käteen sellaista setelia, joka ei olisi seuraavassa paikassa maksuvälineenä käynyt, niin ei tuota tapahdu muualla kuin sinunkaltaisen taukin fantasioissa helposti.

Vierailija
35/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollekin köyhälle tonni on näköjään järkyttävän suuri summa.

Minulla on aika varmasti huomattavasti suuremmat tulot kuin sinulla, eikä tulisi mieleenikään kantaa mukana 50€ enempää käteistä.

Voitko kertoa että miksi helvetissä haluat maksaa kaikki viittäkymppiä isommat ostoksesi korteilla ja jättää kaikki ostoksesi ties mihin rekistereihin ilman että sinulle maksetaan asiasta mitään korvausta?

Vierailija
36/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ostokset maksaa vaikka 300€, pitääkö sulla olla

Tai sitten menet vaan kilpailijalle, jolle raha kelpaa. Näin minä itse ainakin teen.

Vierailija
37/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko ohiksena sanoa, ettei kyse ole tyhmyydestä. Reissaan paljon ja aina tulee vastaan tilanteita Euroopankin alueella, jolloin ei kortti käy. Vain tyhmä lähtee reissuun ilman paikallista valuuttaa, sitä on hyvä olla niitäbtilanteita varten, jolloin kortti ei käy.

Minäkin reissaan paljon, mutta vain todellisiin kehitysmaihin nostan käteistä. 

Vierailija
38/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteistä käyttää ilman ongelmia Saksa, Espanja ja Italia.  Ei siellä kiinnosta pennin vertaa jos joku nostaa, tallettaa tai vaihtaa sitä.

Tää EU-säädösten vahtaaminen on yksinomaan Suomen ongelma. Mallioppilas, joka noudattaa kaikkea prikulleen.

Jo lähes koko Itä-Eurooppa ja erityisesti Pohjoismaat käyttävät sujuvasti lähimaksua.

Tuosta loppuun kulutetusta EU-itkuvirrestä päätellen sun on pakko olla maalainen.

Olin syksyllä reissussa Italia-Itävalta

Kävin Romaniassa ja Puolassa. Käteistä tarvittiin 

Vierailija
39/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ostokset maksaa vaikka 300€, pitääkö sulla olla

Ei ole korttia, on käteistä. Täysin laillinen maksuväline Suomessa. Koska vastaanottavat pieniä seteleitä, vastaanottavat siis käteistä. 

Miksi siis pitää maksaa isotkin ostokset pikkurahoilla?

Vierailija
40/58 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turistipaikoissa käy varmasti kortti tai muu lähimaksu, mutta monissa pienissä paikoissa ei ole lähimaksumahdollisuutta, koska se korttipääte ja sen ylläpito maksavat. Tästä syystä itse pidän aina hiukan paikallista valuuttaa mukana, ilman sitä olisi jäänyt moni paikallinen koju, tori tai kahvila kokematta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä