Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihan tuhoon tuomittu idea yrittää työttömänä saada töitä ulkomailta?

Vierailija
15.11.2025 |

Lähinnä mietin millä sen muuton kustantaa, jos paikan saa. Kela sentään maksaa jos Suomen sisällä muuttaa hyvän syyn perässä. Mitään säästöjä ei ole, kun suoraan yliopistosta valmistuin työttömäksi. Olen hakenut vuoden töitä ympäri Suomen ilman tulosta. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä miksi et hae töitä ulkomailta Suomesta käsin ja muuta sitten kun tiedät missä työpaikka on. Onhan se mahdollista toisinkin päin jos vähän säästää ensin, mutta millä meinasit pärjätä jos sulla on asunto tietyssä paikassa ulkomailla, Suomen työkkärin raha loppuu ja ei ole löytynyt työtä 3kk sisään?

Monesti työnantaja auttaa asuntoasiassa Suomesta tulevaa. Nykyään voi olla mukana Eures-haussa ja työhaastatteluja tehdään myös etänä. Työtön saa olla EU-alueella hakemassa töitä, kunhan tulee kutsun käydessä Suomeen työhaastatteluun ja hakee niitä neljää suomalaista työpaikkaa kuussa. 

Itseasiassa jos on työmarkkinatuella ei saa mennä toiseen maahan hakemaan töitä, tulli laittaa seurantaan ja tekee viranomaisyhteistyötä. Työttömät laitetaan tullissa samaan seurantalistalle kuin ehdonalaiset vangit. Se haastattelukutsu koskee työvoimatoimiston haastattelua, jonka tekee kun saa vihiä työnhausta ulkomailla. Eli kun olet päässyt toiseen maahan voi tulla parin päivän varoitusajalla saapumismääräys työvoimatoimiston kuulusteluun. Lentolippu maksaa satoja euroja lyhyellä ajalla.

Vierailija
42/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että jos suomalainen haluaa hakea toisesta maasta töitä pitää olla valmis menettämään minikorvauksen ja alkaa tyhjän päältä. Jos on valmiina työpaikka voi ostaa vaikka auton jossa yöpyy. Niin vaikeaa se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä miksi et hae töitä ulkomailta Suomesta käsin ja muuta sitten kun tiedät missä työpaikka on. Onhan se mahdollista toisinkin päin jos vähän säästää ensin, mutta millä meinasit pärjätä jos sulla on asunto tietyssä paikassa ulkomailla, Suomen työkkärin raha loppuu ja ei ole löytynyt työtä 3kk sisään?

No en tietenkään meinannut muuttaa ennen työpaikkaa, mutta onhan se muutto tehtävä ennen ensimmäistä palkkaa. 

Mikä ihmeen muutto? Pakkaat vaatteet ja kengät ym. kahteen matkalaukkuun jos löydät ulkomailta työpaikan. Siellä sitten vuokraat ekaksi kalustetun huoneen/yksiön kunnes jaloillesi pääset ja rahaa on tilillä etsiä asuntokin. Näin minäkin lähdin ja hyvin meni. Olen edelleen samalla reissulla. Mihin maahan on aikomus lähteä ja kuinka vakaa on kielitaito? 

Vierailija
44/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse muutin aikoinaan Hollantiin töihin ihan vain lentämällä sinne. Työpaikka tarjosi muuttorahan ja halvan asunnon alkuun

Luvat hankkineella lentäjällä voi edelleen olla hyvät työmahdollisuudet verrattuna muihin korkeakoulutettuihin.

Vierailija
45/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä tuolla koulutuksella voi tehdä? Onko se tutkinto edes sovellettavissa muihin maihin, vai hakisitko ns hanttihommia? 

Vierailija
46/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti työnantaja auttaa asuntoasiassa Suomesta tulevaa. Nykyään voi olla mukana Eures-haussa ja työhaastatteluja tehdään myös etänä. Työtön saa olla EU-alueella hakemassa töitä, kunhan tulee kutsun käydessä Suomeen työhaastatteluun ja hakee niitä neljää suomalaista työpaikkaa kuussa. 

Itseasiassa jos on työmarkkinatuella ei saa mennä toiseen maahan hakemaan töitä, tulli laittaa seurantaan ja tekee viranomaisyhteistyötä. Työttömät laitetaan tullissa samaan seurantalistalle kuin ehdonalaiset vangit. Se haastattelukutsu koskee työvoimatoimiston haastattelua, jonka tekee kun saa vihiä työnhausta ulkomailla. Eli kun olet päässyt toiseen maahan voi tulla parin päivän varoitusajalla saapumismääräys työvoimatoimiston kuulusteluun. Lentolippu maksaa satoja euroja lyhyellä ajalla.

Ohhoh! Itse olen ainakin ilmoittanut omalle työvoimatoimiston yhteyshenkilölle, että olen ulkomailla, niin ollaan pidetty normaalisti puhelintapaamisia silloin kun on ollut aihetta ja pitänyt päivittää työnhakusuunnitelmaa. Tosin olen ulkomailla ollessakin hakenut töitä myös Suomesta, enkä ole ilmoittautunut ulkomailla työnhakijaksi. Työpaikat haetaan kuitenkin netissä, niin mitä väliä sillä on, missä maassa olet, kun teet hakemuksen. 

Vierailija
47/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tietenkään meinannut muuttaa ennen työpaikkaa, mutta onhan se muutto tehtävä ennen ensimmäistä palkkaa. 

Mikä ihmeen muutto? Pakkaat vaatteet ja kengät ym. kahteen matkalaukkuun jos löydät ulkomailta työpaikan. Siellä sitten vuokraat ekaksi kalustetun huoneen/yksiön kunnes jaloillesi pääset ja rahaa on tilillä etsiä asuntokin. Näin minäkin lähdin ja hyvin meni. Olen edelleen samalla reissulla. Mihin maahan on aikomus lähteä ja kuinka vakaa on kielitaito? 

<

Meinaatko että lentolippu ja vuokravakuudet on ilmaisia? Lisäksi tulee paljon pieniä kuluja, kuten leimattu englanninkielinen väestörekisteriote, prepaid paikallinen puhelinnumero, mahdolliset takuumaksut sähköyhtiölle yms yms. Lisäksi ulkomaalaisena on kaikessa yksityisten palvelujen varassa, eli esim ei voi saada vuokratuettua asuntoa yms. 

Käytännössä rahaa pitää kyllä olla vähintään muutama tonni jotta saa edes minimipakolliset asiat hoidettua. 

Vierailija
48/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo koskee vain työttömyyskorvausta saavia työnhakijoita. Vastavalmistuneet ovat usein työmarkkinatuella ja heillä on eri säännöt. Työmarkkinatukea ei makseta työnhakuun ulkomailta. Mutta työmarkkinatuen saa kyllä, jos muuten vain oleskelee tilapäisesti ulkomailla, esimerkiksi lomalla, ja jatkaa edelleen työnhakua Suomessa ja on valmis tulemaan Suomeen tarvittaessa jos saa työhaastattelukutsun. 

Vierailija
49/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus työnantaja maksaa muuton ja järjestää vielä asunnonkin. Joskus taas asunnon saa työnantajalta vain ensimmäisiksi viikoiksi ja sen jälkeen pitää hankkia itse. Hoitajille ja opettajille on kysyntää pohjoismaissa ja Lähi-Idässä. En tunne hallintotieteiden alaa, mutta ainakin erilaisia puhelinpalvelutöitä on aika hyvin mm. Espanjassa ja Kaakkois-Aasiassa, muutakin kuin suoramarkkinointia, esim. käyttäjätukea ja asiakaspalvelua. Dubaissa ja USA:ssa on hyvä palkka. Euroopassa Luxemburgissa ja Alankomaissa tienaa hyvin, Tanskakin on parempi kuin Norja, jota Suomessa usein hehkutetaan. 

Minulle työnantaja maksoi lennot, mutta asuminen on pitänyt järjestää itse. Möin Suomesta kaiken mitä pystyi ja muutin pelkän matkalaukun kanssa. Olen nyt jo kolmatta kertaa töissä ulkomailla. 

On tosiaan muitakin ammatteja kuin hoitaja ja kaupanalalla muita kuin puhelinmyynti, sama kuin vertaisit hoitajaa sairaalasiivoojaan. Et tiedä mitään työnhausta. Usassa pitää olla sikäläinen työlupa jota ei nyt vaan saa kukaan.

Okei, olen nyt siis kolmatta kertaa töissä ulkomailla, ja USA:n työlupakin vielä voimassa, mutta en vaan tiedä mitään työnhausta. Tämä selvä. Mutta sanon vaan vielä tähän, että kun ensimmäisestä työpaikasta kyse, niin ei kannata ylenkatsoa mitään töitä. Puhelinpalvelutyö tekee CV:ssä paljon paremman vaikutuksen kuin työttömänä oleminen, ja se jos mikä kasvattaa vaativien tilanteiden selvittämistä ja vuorovaikutustaitoja, joita tarvitaan monissa muissakin tehtävissä. Pitemmän päälle myös palkan ostovoima on tärkeämpi kuin vain ansaitun palkan suuruus. 

Vierailija
50/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskon mies kävi etsimässä töitä Portugalista ja muistaakseni sai työttömyyspäivärahaa 3kk. Tämä tapahtui vuonna nakki ja muusi, ei löytynyt töitä. Saakohan vielä jotakin tukea vai onko menneen talven lumia?

Vastavalmistunut tuskin saa työnhakureissua varten tukea, koska sitä saa vain työttömyyskorvauksella mutta ei työmarkkinatuella.

Tilapäisesti voi kyllä silti oleskella ulkomailla. Kukapa sitä vahtii, ja tuskin kiellettyäkään on, jos käy lomansa aikana myös työhaastattelussa, kunhan pitää työnhaun voimassa Suomessa ja pystyy tarvittaessa palaamaan. Kela pitää rajana yleensä 6 kuukautta. 

Vierailija
51/51 |
16.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastavalmistuneena hakisin töitä muista pohjoismaista jostain syrjäseudulta, joilla on usein jonkun verran neuvotteluvaraa versus suurkaupungit joissa kilpailua on enemmän. Omalla alallani on hyvin tavallista että työnantaja tukee vähintään asunnon etsimistä ja onpa kavereille muuttojakin tuettu (kohdemaana pohjois-Norja). Vähintäänkin voi siis asiasta työnantajalta hakuvaiheessa kysyä.