Onko ihan tuhoon tuomittu idea yrittää työttömänä saada töitä ulkomailta?
Lähinnä mietin millä sen muuton kustantaa, jos paikan saa. Kela sentään maksaa jos Suomen sisällä muuttaa hyvän syyn perässä. Mitään säästöjä ei ole, kun suoraan yliopistosta valmistuin työttömäksi. Olen hakenut vuoden töitä ympäri Suomen ilman tulosta.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ota vastaan ihan mikä tahansa duuni, säästä niin paljon kuin pystyt ja hae samalla töitä ulkomailta. Kun sitten tärppää, alivuokraa nykyinen asuntosi muutamaksi kuukaudeksi ainakin koeajan pituudeksi. Muuta ulkomaille yhden matkalaukun kanssa, vuokraa kalustettu asunto tai huone kimppakämpästä alkuun. Sitten kun ole asettunut voit hankkia paremman kämpän ja luopua Suomen kodista ja ehkä muuttaa osan tavaroista uuteen asuinmaahan jos olet niitä kaivannut.
Luuletko ettei suomessa puoli miljoonaa työtöntä ottaisi minkä vaan duunin. Toinen hölmöys, vuokraasunnoista on mieletön ylitarjonta.
Norja tai Ruotsi, selvittäisin niitä aluksi.
Olin norjassa töissä ja sain helposti raksatöitä sieltä. Tietty rahaa pitää olla että sinne voi mennä etsimään töitä ja haastatteluun. Olin serkun kanssa joka oli ollut siellä ennen ja se kysyi minua mukaan koska töitä saisi heti. Olin pari vuotta. Omat tavarani vein veljeni asuntoon ja varastoon.
Hae sieltä maasta töitä mikä kulttuuriltaan käy sinulle. Kun saata työpaikan vuokraa asunto ja muuta sinne. Yleensä asunnon saanti on vaikeaa. Suomessa saa massiivisen ylirakentamisen takia ja kelan takia helposti asunnon muttei ole töitä.
Vierailija kirjoitti:
Norja tai Ruotsi, selvittäisin niitä aluksi.
Suomalainen nainen ei ikinä sopeudu ruotsiin.
Miksi rahasysteemi pitää aina sitoa pelkkään työpanokseen ja työllisyyteen. Senkus painat rahaa. Tai tietokoneelle ykkösiä ja nollia. Eikä tule paniikkia saada ulkomailta takas porukkaa. Ja tärkeille aloille löytyy.
Pitää olla omaa rahaa muutama tonni. Maahanmuuttotuet ja työvoiman vapaa liikkuminen koskee vain halpatyövoimaa ja muslimeita. Olet omillasi. Kokeiltu parikin kertaa eri maissa.
Mietin samaa, mutta olen puolisoni omaishoitaja, joten on vielä hankalampaa. Tohtorin paperit toki löytyy.
Tottakai kannattaa.
Tarkista ensin voitko lähteä työttömyyskorvauksen kanssa työnhakuun noihin Pohjoismaihin.
Töitä siellä voi hakea toki jo nyt. Todennäköisyys saada työ on korkeampi jos jo asut maassa.
Mieti haluatko kaupunkiin vai maalle. Etsi nettisivut joista ko. Maassa käytetään työpaikkojen ilmoitukseen.
Osaathan hyvin ruotsia? Selvitä ajoissa maahanmuuttosäännöt ja paperiasiat.
Voit matkustaa ja asua halvalla (työkkärin tuella) ja työnhakuun tarvitset vain läppärin ja netin.
Sinne vaan reissuun ja/tai hakemaan. Onnea!
Ite ainakin sain tasan samassa tilanteessa. Kokopäivätyö matalapalkka-alalla jos vaan oot valmis tätä tekemään.
Ei, vaan se on oikein hyvä idea. Monissa muissa Euroopan maissa työttömyys on vain 3-4%, joten tarvetta osaavalle työvoimalle on. Lehdissä on ollut useitakin juttuja viime aikoina henkilöistä, jotka eivät millään työllistyneet Suomessa, mutta Tanskasta, Norjasta, Saksasta ja Sveitsistä löysivät heti töitä.
Ruotsin taloudella nyt menee toiseksi surkeiten heti Suomen jälkeen ja palkkatasokin yhtä kehno kuin täällä, joten jos lähdet, lähde jonnekin parempaan maahan.
Itse muutin aikoinaan Hollantiin töihin ihan vain lentämällä sinne. Työpaikka tarjosi muuttorahan ja halvan asunnon alkuun
Joskus työnantaja maksaa muuton ja järjestää vielä asunnonkin. Joskus taas asunnon saa työnantajalta vain ensimmäisiksi viikoiksi ja sen jälkeen pitää hankkia itse. Hoitajille ja opettajille on kysyntää pohjoismaissa ja Lähi-Idässä. En tunne hallintotieteiden alaa, mutta ainakin erilaisia puhelinpalvelutöitä on aika hyvin mm. Espanjassa ja Kaakkois-Aasiassa, muutakin kuin suoramarkkinointia, esim. käyttäjätukea ja asiakaspalvelua. Dubaissa ja USA:ssa on hyvä palkka. Euroopassa Luxemburgissa ja Alankomaissa tienaa hyvin, Tanskakin on parempi kuin Norja, jota Suomessa usein hehkutetaan.
Minulle työnantaja maksoi lennot, mutta asuminen on pitänyt järjestää itse. Möin Suomesta kaiken mitä pystyi ja muutin pelkän matkalaukun kanssa. Olen nyt jo kolmatta kertaa töissä ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä miksi et hae töitä ulkomailta Suomesta käsin ja muuta sitten kun tiedät missä työpaikka on. Onhan se mahdollista toisinkin päin jos vähän säästää ensin, mutta millä meinasit pärjätä jos sulla on asunto tietyssä paikassa ulkomailla, Suomen työkkärin raha loppuu ja ei ole löytynyt työtä 3kk sisään?
Monesti työnantaja auttaa asuntoasiassa Suomesta tulevaa. Nykyään voi olla mukana Eures-haussa ja työhaastatteluja tehdään myös etänä. Työtön saa olla EU-alueella hakemassa töitä, kunhan tulee kutsun käydessä Suomeen työhaastatteluun ja hakee niitä neljää suomalaista työpaikkaa kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus työnantaja maksaa muuton ja järjestää vielä asunnonkin. Joskus taas asunnon saa työnantajalta vain ensimmäisiksi viikoiksi ja sen jälkeen pitää hankkia itse. Hoitajille ja opettajille on kysyntää pohjoismaissa ja Lähi-Idässä. En tunne hallintotieteiden alaa, mutta ainakin erilaisia puhelinpalvelutöitä on aika hyvin mm. Espanjassa ja Kaakkois-Aasiassa, muutakin kuin suoramarkkinointia, esim. käyttäjätukea ja asiakaspalvelua. Dubaissa ja USA:ssa on hyvä palkka. Euroopassa Luxemburgissa ja Alankomaissa tienaa hyvin, Tanskakin on parempi kuin Norja, jota Suomessa usein hehkutetaan.
Minulle työnantaja maksoi lennot, mutta asuminen on pitänyt järjestää itse. Möin Suomesta kaiken mitä pystyi ja muutin pelkän matkalaukun kanssa. Olen nyt jo kolmatta kertaa töissä ulkomailla.
Norjassa on paljon parempi palkkataso kuin Tanskassa. Molemmat maat ovat Suomea kalliimpia hintatasoltaan. Tanska ei ole halpa. Norjan kieli on helpompi oppia ruotsin pohjalta kuin tanska. Espanjan puhelinmyyntityöt kannattaa unohtaa.
Sinne ulkomaille pitäisi muuttaa ensin, ja sitten hommata se työ. Muuten on aika vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
On tosiaan muitakin ammatteja kuin hoitaja ja kaupanalalla muita kuin puhelinmyynti, sama kuin vertaisit hoitajaa sairaalasiivoojaan. Et tiedä mitään työnhausta. Usassa pitää olla sikäläinen työlupa jota ei nyt vaan saa kukaan.
Joskus työnantaja maksaa muuton.