Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuki yksinhuoltaja

Vierailija
15.11.2025 |

Mietin toimeentulotukea, työtön, työmarkkinatuella, vuokralla  elävä yh joutuu sitä väkisin hakemaan niin pitkään kuin on työtön. Miksi? Onko muita ihmisryhmiä jotka saavat työmarkkinatukea ja joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen ja elämään sillä vuosia? 

Tämä tilanne masentaa. Olemme eläneet ty tuella jo 3 vuotta.  Lapselle pitäisi tass saada uudet toppahousut edellisen vuiden ovat.pienet. Viime tuesta ostin kengät. Poika on 12 v eikä suostu enää pitämään mitä vain vaatteita haluaisi valita ne kaupasta mutta ei olevaraa. Hopelta olemme saaneet parina vuonna takin nyt sinne ei ssa aikoja. Kirppiksiä kierrän mutta ei ole varaa aina bussilippuun. 

En tiedä enää ulospääsyä tästä. Olen istunut koko viikon ja tänäänkin  vain kotona en jaksa edes kävelylle lähteä. Rahaa on 20 e ja lapsilisä on seuraava tulo 24.11. 

Tiedän että kulutamme veronmaksajien rahaa mutta en vaan saa töitä. En haluaisi hakea toimeentulotukea mutta pakko se on muuten jäisi rahaa vuokran jälkeen vaan 300 e kk meille kahdelle. 

Miten tälläisen kuin minä pitäisi selvitä jos tt tuki on tarkoitettu tilapäiseksi tueksi? Millä pitäisi elää? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki yh:t ovat veronmaksajien elätettäviä loispummeja

Oisko faktaa tälle? Ja kysdäri: Mitä ovatkaan ne etävanhemman, jotka sluibaavat elareista?

Vierailija
22/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli saat työmarkkinatuen 580 e kk, asumistuen n 400 e kk lapsilisän ja elatustuen jotka ovat min 400 e kk eli n 1400 e kk ja maksat siitä vuokraa vaikka 800 e kk. Teille jäisi 600 e kk kahdelle joten olet oikeutettu toimeentulotukeen. 

En minäkään ansiosidonnaisella saanut toimeentulotukea.

T: ap

Työttömyysetuus on korkeampi kuin tuo, jos työkkäri ei ole sitä leikannut epäaktiivisuutesi takia. Lapsilisä korotuksineen on yhärille 168.18e yhdestä lapsesta ja  Kelan elatustuen minimi ei tosiaan ole lähellekään 400e yhdestä lapsesta vaan 198,13€, elatusapu (maksaa lapsen toinen vanhempi jos elossa ja maksukykyinen) on täysin neuvoteltavissa. Edes Helsingissä ei saa asua kaksi henkilöä 800e/kk vuokralla ilman että Kela kehottaa muuttamaan halvempaan, asumistukea saisit siihen e

Minä vastasin tälle joka kertoi ettei saa tt tukea vaikka on yh, vuokralla ja saa työmarkkinatukea. En tiedä hänen saamiaan tukia. 

Meillä on on vuokra 850 e kk pojan kanssa ja isänsä maksaa elatustukea 240 e kk lapsilisä korotuksella on 190 e kk ja nettona työmarkkinatuki on n 640 e kk. Asumistuki on n 400 e kk. Ei tultaisi toimeen ilman toimeentulotukea. 

T; ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää tilastoa kuinka moni työtön yh joutuu hakemaan tt tukea vuosikausia vaukka se on tarkoitettu tilapäiseen tilanteeseen.

Työmarkkinatuki on yhdelle tuki, lapsilisä ja elatustuki eivät riitä lapsen menoihin. Joten ainoa ratkaisu on tt tuki. Miksi? Voisiko työttömän lapsilisä olla suurempi? Vai mikä olisi ratkaisu? 

En minä ainakaan ole toimeentulotukea edes saanut vaikka samat setit kuin Ap:lla. Työttömyystuki+asumistuki menee nipinnapin sen vähimmäismäärän yli, eikä sillä saa yhtään sääliä vaikka sillä pitäisi elättää kaksi ihmistä joista toinen lapsi joka luonnollisesti ei voi tuoda tuloja yhteiseen talouteen, mutta aiheuttaa senkin edestä kuluja esim. kasvamalla vaatteista ulos 1/2-1 vuodessa. Uskallan väittää että Ap:n tilanteeseen liittyy jokin erityispiirre, vältt

Minä en saanut toimeentulotukea koska lapsilla oli rahastossa rahaa 2000e. Ne olisi pitänyt eka käyttää. Mutta isä ja isovanhemmat eivät suostuneet siihen. Olivat ne rahat siis antaneet lapsille. No tultiin kuitenkin toimeen 2 vuotta vain työkkäri, elarit ja lapsilisä. Jotenkin ihan hullua miten joku ei tule sitten toimeen vielä toimeentulotuen lisäillä. Itse olisin saanut tukea laskurin mukaan 800€/kk.

Vierailija
24/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. En voi tilanteelle mitään muuta kuin tappamalla itseni kuten lähivuosina teenkin. Anteeksi että olemme olemassa.  Ex mieskään ei halunnut minun kanssani olla eikä tapaa poikaa.

Tiedän kyllä nämä ihmisten asenteet. En olisi lasta halunnut jis olisin tiennyt että mies haluaa erota.

Vierailija
25/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että masentaa. Ihan tutkimusten mukaan, on vaikea pysyä positiivisena rahahuolien keskellä. Yritä silti. Käy edes pistäytymässä ulkona joka päivä.

En tiedä, missä asutte, mutta onko teillä ruokajakoja? Tai onko hävikkikasviksia s-marketissa aamuisin? Paikallisessa leipomossa eilisen päivän leipää? Onko seurakunnille aamiaisia tai lounaita, joissa sinä voisit käydä, vaikka et mahdollisesti olisikaan kiinnostunut kirkosta. 

Onko kirjastolla ilmaista lukupiiriä yms, missä voisit ilmaiseksi tavata ihmisiä?

Onko teillä seurakunnalla/järjestöillä joululahjakeräystä? 

Tai onko seurakunnalla vaatepalvelua?

Vierailija
26/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla saa aina kuulla olevansa varakas.

Olin aiemmin päiväkotiapulainen ja sain nettina rahaa 1800 e kk. Silloin sain elatustuen ja lapsilisän palkan päälle joten rahaa jäi paljon enemmän.

Vierailija
27/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla saa aina kuulla olevansa varakas.

Olin aiemmin päiväkotiapulainen ja sain nettina rahaa 1800 e kk. Silloin sain elatustuen ja lapsilisän palkan päälle joten rahaa jäi paljon enemmän.

Niinhän täällä saa kuulla.

Vierailija
28/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaamisesi ei riitä työllistymiseen, pitäisiköhän sinun opiskella itsellesi toinen ammatti?

Nythän ei ole töitä kenellekään. Tuskin minä niitä saisin vailka olisi koulutus. Olen jo 48 v. 

No sun mielikuvituslapsi on jo täysi-ikäinen.

Oket vanha pappa jo.

Vierailija
29/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa -5/5

Vierailija
30/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osaamisesi ei riitä työllistymiseen, pitäisiköhän sinun opiskella itsellesi toinen ammatti?

Nythän ei ole töitä kenellekään. Tuskin minä niitä saisin vailka olisi koulutus. Olen jo 48 v. 

Oket vanha pappa jo.

Mitä sä hourailet? Jos 48-vuotiaalla on 12-vuotias lapsi, niin hän on saanut lapsen 36-vuotiaana. Ihan tavallisessa iässä nykyään.

Ja pappa? Miten ajattelet, että ap on ruotsinkielinen isä?

Vierailija
31/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko faktaa tälle? Ja kysdäri: Mitä ovatkaan ne etävanhemman, jotka sluibaavat elareista?

luuserit etsivät aina syytä toisista. katso peiliin ja mene töihin.

Vierailija
32/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. En voi tilanteelle mitään muuta kuin tappamalla itseni kuten lähivuosina teenkin. Anteeksi että olemme olemassa.  Ex mieskään ei halunnut minun kanssani olla eikä tapaa poikaa.

Tiedän kyllä nämä ihmisten asenteet. En olisi lasta halunnut jis olisin tiennyt että mies haluaa erota.

tiesit varmasti jo etukäteen, ettei kukaan halua kanssasi pitkään olla

Vierailija
33/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa lasten tekeminen on sellaista uhkapeliä että kannattaa harkita ennen kuin siihen alkaa. Suosittelen tekemättä jättämistä. 

Vierailija
34/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin! Tai menot tulojen mukaan 

Vierailija
35/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oket vanha pappa jo.

Mitä sä hourailet? Jos 48-vuotiaalla on 12-vuotias lapsi, niin hän on saanut lapsen 36-vuotiaana. Ihan tavallisessa iässä nykyään.

......

Mees ny pappa ottamaan iltalääkkeesi

Vierailija
36/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtuu meille jotka eivät löydä töitä koskaan ja joutuvat elämään toimeentulotuella? 

Roskia me ollaan mutta ei ole ratkaisua kuin se lopullinen. 

Vierailija
37/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

👎👎👎👎👎👎

Vierailija
38/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oket vanha pappa jo.

......

Mees ny pappa ottamaan iltalääkkeesi

En ymmärrä mitä ihmettä selität. Täällä liikkuu kyllä outoa porukkaa noin sekaisin en sentään ole.

Vierailija
39/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtuu meille jotka eivät löydä töitä koskaan ja joutuvat elämään toimeentulotuella? 

Roskia me ollaan mutta ei ole ratkaisua kuin se lopullinen. 

Hyvä homma!

Vierailija
40/45 |
15.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa kokeilla hakea. Kysy ohjeet Kelasta liitteistä mitä tarvitsee, muistan ainakin 2 edellisen kuun tiliotteet, sähkölaskusta kaikkien sivujen kuvat, vuokra , reseptilääkkeet ja muutakin, soita niin hyvin neuvovat.