Jos kaikki olisivat etätöissä?
Leikkimielinen mielikuvitusasetelma:
Ruoka-palvelut lakkaisivat toimituksineen (vaikuttaa myös tukkuun ja kuljetuksiin).
Siivouspalvelut lakkaisivat sekä tarvikkeiden ja aineiden myynti ja toimitus.
Suurimmassa osassa kiinteistöjä ei jatkuisi mikään muu toiminta, joten loppuisi kiinteistönhoito pihatöineen, hissinhuolteineen, putkitöineen jne.
Erittäin monelta loppuisi tarve autolle, joten autojen myynti voisi jopa rohmahtaa.
Julkisen liikenteen tarve vähenisi varmaan 90%.
Polttoaineen myynti vähenisi merkittävästi ja muitakin kuin Teboil suljettaisiin.
Listaa voisi jatkaa loputtumoiin mutta eikö noilla toimilla syntyisi jo miljoona erittäin matalan koulutustason työtöntä ja näiden töiden tilalle ei syntyisi muuta työtä, niiden tarve vain katoaisi?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatteletteko yhtään sitä, että aika monissa töissä tarvitaan myös spontaania muiden ihmisten kohtaamista, jotta syntyy uusia ideoita?
Minä kohtaan ihmisiä etätyössäkin päivittäin suunnitellen ja ideoiden, myös saksalaisia ja virolaisia joita en pysty tapaamaan helsingin konttorilla.
EK tuntuu puhuvan kliseisesti aina "lähdevesiautomaatilla tapahtuvista kohtaamisista". Sellaisen olen nähnyt toimistolla viimeksi yli 20 vuotta sitten. Itse asiassa niitä on Helmi&Heikki -sarjakuvan toimistolla. Ja siinä sarjassa myös johtaja potkii työntekijöitä koko ajan fyysisesti takapuoleen. Eli tämä on se EK:n haavemaailma konttirityöstä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Sairaalat suljettaisiin. Jokainen hoitakoot itsensä kotona.
- Kouluja ei olisi enää. Jokainen opettakoot pentunsa itse
- Ei myöskään yliopistoja, wikipedia kertoo kaiken minkä tarvitsee tietää
- Ei konsertteja, teatteria, elokuvia, urheilukilpailuja. Vain vanhoja ohjelmia pyösisi TV:ssä
- Työpaikkoja joissa tarvitsee osata mitään häviää
Opettaa voi etänä ja opiskella voi etänä. Ei tästä ole montaa vuotta kuin se oli ihan nornipäivää, ja sinä olet jo autuaasti unohtanut sen? Tuo on itseasiassa ihan nykypäivää edelleen monella alalla ja koulutuksessa. Konserttejakin voi pitää etänä. Onko ihmiset oikeasti näin tyhmiä vai vaivaako suakin pahimman laatuinen dementia?
Kyllä tuo etäopetus on maailman huonoin juttu.
Etkö todella muista mielenterveysongelmia COVID:n aikana, ja miten silloin aloittaneet opiskelijat eivät ollenkaan ryhmäytyneet. Viitsitkin jättää ottamatta kantaa tuollaiseen asiaan.
Ja edelleen kärsitään tuon COVID:n aikana aloittaneiden opiskelijoiden mt-ongelmista ja samoin nuorempien epäsosiaalisuudesta, kun oli taukoa koulusta.
Se, että joku on "nykypäivää", ei välttämättä tee siitä hyvää juttua.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että uudet työntekijät ovat aika yksin, kun eivät voi helposti vetää kokeneempia hihasta...
Meillä uudet työntekijät pistävät slackissa viestiä jos joku asia on epäselvä ja jos ei viestillä selviä, avataan puhe- tai kuvayhteys.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvää, että kaikki eivät voi olla etätöissä. Mutta osassa töitä se mahdollista ja ihan järkevää. Ja tuottavin ratkaisu. Sitä en käsitä, onko se joltain lähityötä tekevältä pois jos joku muu tekee etänä työtä. Minusta on mukavaa, että ruuhkat eivät ole ihan niin pahoja ja että toimistolla ei ole ihan täyttä.
Ja kyllä etätyötä voi valvoa useallakin tavalla, jos se koetaan tarpeelliseksi. Tosin itselleni olisi tärkeintä että tulosta syntyy. Kyllä vaikkapa omalla alallani tehty työ on täysin mitattavissa ja sitä on meillä verrattu lähityönä tehtyyn työhön, eikä tuottavuuden laskusta ole mitään viitettä.
Niinpä. Tuloksellisuuden pitäisi olla ainoa mittari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se selvää, että kaikki eivät voi olla etätöissä. Mutta osassa töitä se mahdollista ja ihan järkevää. Ja tuottavin ratkaisu. Sitä en käsitä, onko se joltain lähityötä tekevältä pois jos joku muu tekee etänä työtä. Minusta on mukavaa, että ruuhkat eivät ole ihan niin pahoja ja että toimistolla ei ole ihan täyttä.
Ja kyllä etätyötä voi valvoa useallakin tavalla, jos se koetaan tarpeelliseksi. Tosin itselleni olisi tärkeintä että tulosta syntyy. Kyllä vaikkapa omalla alallani tehty työ on täysin mitattavissa ja sitä on meillä verrattu lähityönä tehtyyn työhön, eikä tuottavuuden laskusta ole mitään viitettä.
Niinpä. Tuloksellisuuden pitäisi olla ainoa mittari.
Ei se kvartaalituloksellisuus ole ainoa mittari.
Siirtyy myös hiljaista tietoa paikan päällä, mikä on huomattavasti vaikeampaa siirtää etänä. Tämä tuloksellisuus näkyy vasta pitkällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että uudet työntekijät ovat aika yksin, kun eivät voi helposti vetää kokeneempia hihasta...
Meillä uudet työntekijät pistävät slackissa viestiä jos joku asia on epäselvä ja jos ei viestillä selviä, avataan puhe- tai kuvayhteys.
Kauhean vaikealta kuulostaa. Kyllä joskus olisi kiva ihan vaan kävellä työpisteelle ja saada siinä ohjeistusta enemmänkin kuin vain se yksittäiseen kysymykseen vastaaminen.
Kyllä ihmiseltä ihmiselle tapahtuva mentorointi kuuluu myös työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Öö kaikki etätöissä.
Me kuolisimme kaikki.
Kuka tuo ruokaa kauppaan? Kuka kuljettaa sen? Robotit?
Kuka tekee ohitusleikkauksen? Kuka vie lääkkeet apteekkiin?
Kuka asentaa sähköt? Kuinka rakennetaan talo tai katuja?
Kuka vie jätteet ja kuka käsittelee ne?
Tietenkään kaikkia töitä ei voi tehdä etänä, tämän luulisi olevan kaikille selvää. Sen ei kuitenkaan pitäisi olla este sille, etteikö sellaisia työtehtäviä jotka voi tehdä etänä saisi tehdä etänä.
Jos kaikki kävisivät lähityössä joukkoliikennevälineet ajaisivat täysinä pysäkkien ohi, kalustoa tulisi lisätä ja liput ksllistuisivat, ruuhkissa kestäisi tunteja. Parkkipaikkoja ei olisi tarpeekdi ja nekin kallistuisivat. Ainakin isoimmissa kaupungeissa. Tuolloin viimeistään vihreä siirtymä-lässytys voitaisiin kokonaan lopettaa.
Kaikille etätyöläisille ei ole toimitiloja ja jos toimitiloja hankitaan, se tietää työnantajille kustannuksia. Tämä pahimmillaan aiheuttaa sen, että työt tehdään entistä pienemmällä porukalla. Jostain se kate on revittävä.
Etätyössä avokonttorissa hälinä ja keskeytykset laskevat työtehoa. Väsytään herkemmin kun kuormittavuus sekä keskeytyksey näkyvät työn jäljessä pahimmillaan virheinä.
Eiköhän tämä etätyölässytys voitaisi jo lopettaa. Minä en edellenkään lähipäivinäkään aio juoruta puolta tuntia kahvitauoilla, en ole kenekään seuraneiti, minä teen ahkerasti töitä. Siksi työsuoritukseeni luotetaan etätyössäkin eikä ole moitteen sanaa.
-Aiheeseen kyllästynyt-
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että uudet työntekijät ovat aika yksin, kun eivät voi helposti vetää kokeneempia hihasta, kun nämä katsovat oikeudekseen tehdä etätöitä eivätkä välitä uusien työntekijöiden tarpeesta perehdytykseen, joka jatkuu vielä sen 3 vk jälkeenkin.
Eli uudet työntekijät ovat todella heikoilla, kun etäilijät eivät ole toimistolla.
Etäilevän työntekijän saa kiinni esim teamsilla. Etätöissäkin on perehdytys velvoite, ainakin omassa työssäni. Olen itse rohkaissut perehtyjiä olemaan yhteydessä ja näin on toimittu. Mielelläni perehdytän myös etätöissä. Etätyö on TYÖTÄ, ihan sitä samaa työtä kuin lähityökin.
Tuntuu, että lähityöntekijät eivät ymmärrä, mitä etätyössä tehdään. EtäTYÖSSÄ tehdään TÖITÄ. Toivottavasti tämä selvensi asiaa.
On muutakin elämää kuin työt, esim kaikenlaiset vapaa-ajan harrastukset. Tarvitaan liikuntahalleja, konserttisaleja yms. Vaikka jotkut haluaisivatkin tehdä työnsä vain etänä, harva haluaa kuitenkaan koko elämää elää neljän seinän sisällä. Ja sittenpä kuljetaankin autolla, käytetään palveluita tarvitaan sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatteletteko yhtään sitä, että aika monissa töissä tarvitaan myös spontaania muiden ihmisten kohtaamista, jotta syntyy uusia ideoita?
Se ei etätöissä onnistu.
Vai oletteko niin duunarihenkisiä, että vain kiinnostaa tehdä, mitä sanotaan, eikä ideoida ja kehittää?
Uusia ideoita ja kehittämistä tehdään jossain muualla kuin työntekijäportaassa, ainakin näissä hierarkkisissa virastoissa. Kelassa käsitellään etuushakemuksia ja tulos on se, kuinka monta etuuspäätöstä saat päivässä tehtyä. Piste. Päätösten määrä tuskin lisääntyy sillä, että matkustetaan toimistotiloihin niitä naputtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhean vaikealta kuulostaa. Kyllä joskus olisi kiva ihan vaan kävellä työpisteelle ja saada siinä ohjeistusta enemmänkin kuin vain se yksittäiseen kysymykseen vastaaminen.
Kyllä ihmiseltä ihmiselle tapahtuva mentorointi kuuluu myös työelämään.
Juuri näin. Etätöissä olo ei mitenkään korvaa sitä spontaania keskustelua, mitä uusi työntekijä voi kokenaan kanssa harrastaa. Ja kaikki tietotaito, mitä siinä siirtyy.
Etäilijät ajattelevat hyvin kapeakatseisesti vain juuri siinä hetkessä tehtävää työsuoritetta, mikä saattaakin sujua etänä tehokkaammin (esim itsellänikin), mutta jättävät tyystin huomiotta olevansa osa työyhteisöä, jossa ideioita siirretään toisille, keskustellaan ja annetaan palautetta. Ja toisinaan harjoitellaan myös esiintymistä.
Kummallinen keskustelu. On selvää, että kaikkia töitä ei voi koskaan tehdä etänä kaiken aikaa. Mutta suurta osaa voi ja kannattaakin.
Olen huomannut, että uudet työntekijät ovat aika yksin, kun eivät voi helposti vetää kokeneempia hihasta, kun nämä katsovat oikeudekseen tehdä etätöitä eivätkä välitä uusien työntekijöiden tarpeesta perehdytykseen, joka jatkuu vielä sen 3 vk jälkeenkin.
Eli uudet työntekijät ovat todella heikoilla, kun etäilijät eivät ole toimistolla.