Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perunkirjoituksia tarjoaa lakitoimistot ja sitten monet, jotka eivät ole lakimiehiä. Onko näissä suurikin ero?

Vierailija
14.11.2025 |

?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirja on niin helppo tehdä itse ns. perustapauksessa, että varmaankin nämä itseoppineet tekevät vain niitä. Mikäli vainajan sukulaissuhteet on monimutkaiset tai jotain "hankalaa" omaisuutta niin lakimies on oikea osoite. Minä olen tehnyt itse perukirjoja enkä maksanut ulkopuolisille. On ihan simppeli asiakirja.

Vierailija
2/6 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aion tehdä faijan kuolinpesän perunkirjoituksen, kun olen ainoa perillinen tai "perillinen".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma pankki tekee myös noita, on helppo jos on vainajan tili ym  ja oma samassa pankissa. 

Vierailija
4/6 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perukirja on niin helppo tehdä itse ns. perustapauksessa, että varmaankin nämä itseoppineet tekevät vain niitä. Mikäli vainajan sukulaissuhteet on monimutkaiset tai jotain "hankalaa" omaisuutta niin lakimies on oikea osoite. Minä olen tehnyt itse perukirjoja enkä maksanut ulkopuolisille. On ihan simppeli asiakirja.

Tarkastaako joku oikeasti noita? Tarkoitan, että jos heittelee hihasta autojen ja asuntojen ja mökkien arvot ja kirjoittelee tilitiedot sinnepäin, niin voiko siinä käydä jotain?

Vierailija
5/6 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kuolinpesästä ja osakkaista, on asioita joihin vaaditaan oikeudellista ymmärrystä, sitä voi olla maallikollakin.

Vierailija
6/6 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkastaako joku oikeasti noita? Tarkoitan, että jos heittelee hihasta autojen ja asuntojen ja mökkien arvot ja kirjoittelee tilitiedot sinnepäin, niin voiko siinä käydä jotain?

Meillä verottaja korotti perukirjaan merkityn maa- ja metsäomaisuuden arvoa selvästi (yhteensä 100 000 eurolla) perukirjaan merkitystä, ja määräsi perintöverot korotettujen arvioiden mukaan. Saimme kuitenkin liiat verot takaisin, kun teimme valituksen ja liitimme siihen asiantuntija-arviot arvoista.

Tilitietojen osalta ei kannata yrittää mitään vilunkia, koska ette saa rahoja pankista ilman perukirjaa, ja siinä vaiheessa pankki kyllä helposti huomaa, jos tilitiedot eivät täsmää.