Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoan uudelleen lämmittäminen

Vierailija
14.11.2025 |

Jos vaikka ruoan lämmittää uudelleen vaikka kaksi tai kolme kertaa, niin onko se vaarallista. Olen kuullut, että voi tulla myrkytysoireota, jos ruoan lämmittää useamman kerran. Minulle ei itselle ole tullut mitään oireita koskaan, kun olen syönyt muutaman kerran uudestaan lämmitettyä ruokaa.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan nyt vaikka aikaa ilman sähköä kun ruokaa on säilytetty jopa lämpimässä ja puuliedellä lämmitetty uudelleen ja elossa ollaan selvitty.

Vierailija
2/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona noin voi tehdä. Suomessa on hyvin tarkat hygieniaohjeet ruuan suhteen ja ne on tehty ravintoloita ajatellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan älykäs ei koko satsia uudelleen lämmitä vaan kerta-annoksen omalla lautasellaan.

Vierailija
4/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudelleen lämmitys ei ole varsinaisesti ongelmallista, vaan lämmityksen jälkeinen jäähdyttäminen. Ei kai kukaan näin mikroaaltouunien aikakaudella lämmitä koko ruoka annosta moneen kertaan ja jäähdytä taas, kun voi lämmittää vain oman annoksensa mikrossa?

Vierailija
5/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan älykäs ei koko satsia uudelleen lämmitä vaan kerta-annoksen omalla lautasellaan.

Sitä ei kysytty.

Vierailija
6/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei kysytty.

Vastasin silti, koska kysymyksesi oli idioottimainen.

Vierailija
7/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on riski, mutta kotonaan jokainen voi tietysti ottaa sen riskin.

Vierailija
8/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos syö yksin sen koko ruoka-annoksen. Mutta ei muiden puolesta. 

Vierailija
9/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ole vaarallista. Kyllä ruokaa yleensä voi hyvinkin muutaman päivän säilyttää jääkaapissa, ja lämmittää uudestaan. En minä ainakaan sinkkuna viitsi joka päivä yhtä annosta lämmintä ruokaa väkertää, teen 2-4 annosta ja syön mikrotettuna sitten seuraavina päivinä.

Vierailija
10/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kattilassa parempi kiehuvaksi, mikrolla jää helposti epätasaiseksi, olennaista että koko satsi on sen 100 astetta läpikotaisin, ei kaikkea haitallista tuhoa mutta jos ei satu olemaan botuliinia niin ei ole ongelma perusterveelle. 

Itse en lämmitä mikrossa muuta kuin pakastettua. 

Vierailija
11/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheissä aika usein otetaan tämä varsin olematon riski koko perheen puolesta. Martatkin suorastaan neuvoo tähteiden säilyttämiseen ja uudelleenkäyttöön, tuskin on järin vaarallista. Kunhan vaan jäähdyttää sen ruoan valmistuksen jälkeen nopeasti, ettei pöpöt ehdi lisääntyä liikaa.

Vierailija
12/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään ole vaarallista. Kyllä ruokaa yleensä voi hyvinkin muutaman päivän säilyttää jääkaapissa, ja lämmittää uudestaan. En minä ainakaan sinkkuna viitsi joka päivä yhtä annosta lämmintä ruokaa väkertää, teen 2-4 annosta ja syön mikrotettuna sitten seuraavina päivinä.

Ap kysyi kahdesta tai kolmesta lämmityskerrasta. Sinä lämmität kerran.

Vierailija
13/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatellaan nyt vaikka aikaa ilman sähköä kun ruokaa on säilytetty jopa lämpimässä ja puuliedellä lämmitetty uudelleen ja elossa ollaan selvitty.

Silloin oli kylmäkellarit.

Vierailija
14/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kattilassa parempi kiehuvaksi, mikrolla jää helposti epätasaiseksi, olennaista että koko satsi on sen 100 astetta läpikotaisin, ei kaikkea haitallista tuhoa mutta jos ei satu olemaan botuliinia niin ei ole ongelma perusterveelle. 

Itse en lämmitä mikrossa muuta kuin pakastettua. 

Mä en edes ikinä lämmitä mikrossa kuumaksi asti, vaan vain vähän lämpimäksi. Ja saatanpa syödä ihan kylmääkin ruokaa jääkaapista, mikä on tehty päivä-pari sitten. Esim. tänään söin eilista tonnikalasalaattia. Ihan lämmittämättä.

Vierailija
15/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä olisi hyvä ottaa huomioon että vaikka havaittavia oireita ei tulisikaan niin jatkuvasti altistettuna kuormittaa elimistöä tietysti jos vaikka sattuisi olemaan juuri silloin jotain tärkeämpääkin huollettavaa elimistössä vaikka flunssanpoikanen. 

Vierailija
16/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheissä aika usein otetaan tämä varsin olematon riski koko perheen puolesta. Martatkin suorastaan neuvoo tähteiden säilyttämiseen ja uudelleenkäyttöön, tuskin on järin vaarallista. Kunhan vaan jäähdyttää sen ruoan valmistuksen jälkeen nopeasti, ettei pöpöt ehdi lisääntyä liikaa.

Linkitäpä sitten se Marttojen neuvo, missä kypsennetään, jäähdytetään, lämmitetään, jäähdytetään ja vielä kerran lämmitetään.

Vierailija
17/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain törppö lämmittää koko satsin monta kertaa.

Vierailija
18/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus jopa 3 kertaa, jos teen vaikka 4 annoksen lasagnen. Tai joulun aikaan laatikoita, sinne ne menee uuniin monena päivänä uudestaan.

Vierailija
19/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus jopa 3 kertaa, jos teen vaikka 4 annoksen lasagnen. Tai joulun aikaan laatikoita, sinne ne menee uuniin monena päivänä uudestaan.

Uuni onkin siihen hyvä tai airfryer. Vaan miksi pitää koko satsi laittaa jos siirtää pienempään vuokaan ja kuorruttaa juustolla niin ei näy kokkareet. 

Vierailija
20/36 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko on laittaa koko satsi aina uuniin. Minä siirrän osan laatikoista pienempään astiaan ja lämmitän siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän