Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Musiikkitoimittaja ja radiojuontaja Taneli Rantala vieraili AMA-kyselytuokiossa 14.11. klo 15-16!

14.11.2025 |

AMA-kyselytuokio järjestettiinn perjantaina 14.11. kello 15-16!

Sen aikana vastaillaan sekä ennakkokysymyksiin että livenä tulleisiin kysymyksiin!

Aiheenamme on musiikki ja radiotyöskentely.

Vieraamme Taneli Rantalan esittely omin sanoin:

"Taneli Rantala on musiikkitoimittaja, Radio Rockin juontaja ja kitaristi, joka hallitsee erityisen hyvin raskaamman musiikin historian ja nykyhetken. Tämä radio-ohjelmissaan Rokkipoliisi Rantalana tunnettu hahmo pui usein sähäkästi musiikkimaailman uutisia ja viljelee anekdootteja, jotka ansaitsevat tulla kuulluksi."

Mikä on AMA? 👀

AMA (Ask Me Anything; kysy minulta mitä vain) on konsepti, jossa vaihtuva vieras tai vieraat vastaavat käyttäjien kysymyksiin avoimesti ja rennosti. Aiheet voivat vaihdella laidasta laitaan arjesta asiantuntijuuteen, kokemuksista näkemyksiin. Kyselytuokiot järjestetään Vauva.fi:n aihe vapaa-keskustelupalstalla.

Kolme vinkkiä onnistuneeseen kyselytuokioon:

-Vieras on paikalla vastailemassa 14.11. klo 15-16, joten saavuthan paikalle ajoissa!

- Kysy rohkeasti asiantuntijalta, mutta pysy aiheessa.

- Voit myös vain seurata keskustelua, vastaukset näkyvät vihreällä sivustolla. Keskustelu jää myös kyselytuokion jälkeen luettavaksi. 

Kiitos hyvistä ennakkokysymyksistä! Ensimmäiset kysymykset poimimme täältä:

https://www.vauva.fi/keskustelu/6286413/musiikkitoimittaja-ja-radiojuon…

Saa kysyä! 

AMA

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rock kuollut?

22/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset ohjeet teillä on omien mielipiteiden esille tuomiseen ja politiikkaan/uskontoon yms. liittyvien aiheiden käsittelyyn? 

Pitääkö olla neutraali vai saako ottaa kantaa?

Saa ja pitääkin tuoda omaa personaa ja omia mielipiteitä esiin ja se mun mielestä myös kuuluu kanavalla. Tarkoitus on kuitenkin lähtökohtaisesti olla omapäinen ja hauska, mutta kuitenkin hyvien puolella. Neutraalius on sinänsä myös jees, mutta lähtökohtaisesti se on tylsempää kuin se että on jotain mieltä asioista. Useimmiten jos ja kun olen jotain mieltä jostakin, yritän tuoda edes sivulauseen verran myös toisenlaista näkökulmaa mukaan, koska tiedostan kyllä hyvin että en ole kaikessa oikeassa ja että harva asia on mustavalkoinen.

Joskus radiojuontajat saattaa myös hieman liioitella/kärjistää omia todellisia mielipiteitään ihan vaan aiheuttaakseen keskustelua 8--) 

AMA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitatko/teetkö itse musiikkia? Oletko soittanut bändissä? Laulatko / soitatko jotakin instrumenttia?

Jos, niin onko siitä ollut hyötyä työssäsi?

Vierailija
24/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko olevasi enemmän toimittaja vai juontaja? Kummasta tehtävästä pidät enemmän? Vai kulkevatko ne käsi kädessä?

25/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaiset valmiudet musiikkitieteen maisterin koulutus antoi nykyiseen työhösi?

Aika lailla just niitä juttuja, jota yliopistosta pitäiskin ottaa mukaansa: kyky etsiä tietoa, yhdistellä asioita toisiinsa ja suhtautua lukemaansa kriittisesti. Musatieteen parhaita puolia on myös se, että se koulutus ihan kokonaisuudessaan haastaa sun omia musiikkikäsityksiä ja todennäkösesti paljastaa ne aika jumiutuneiksi. Niin kävi myös mulle, joten vois sanoa että musiikillinen tajuntua laajentu räjähdysmäisesti. 

Itse juontamiseen toi koulutus ei kyllä antanu minkäänlaisia valmiuksia. Sen mä opettelin työharjottelussa ja tekemällä. 

AMA

26/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Beatles vai Rollarit?

Jos nyt on pakko valita niin Rollarit. Ei kuulu kumpikaan henkilökohtasiin suosikkeihin, mut ehdottomasti legendoja molemmat. 

AMA

Vierailija
27/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musiikkimaailma on mielestäsi muuttunut?

Vierailija
28/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat sillä, että "musiikillinen tajunta laajentui räjähdysmäisesti"?

29/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko rock kuollut?

Rock on kyllä kuollu jo ainakin 666 kertaa, mut ei kertaakaan kunnolla. Ehkä rock on sellanen torakka, että se välillä piiloutuu ja häviää valtavirrasta mut aina sit kuitenkin tulee esiin sen seuraavan rämpyttäjän kanssa. Tässä kun on viime aikoina esimerkiks YoungBludin touhuja katellu niin ei näytä siltä, että rock olis millään lailla kuollu. Ehkä vaan luonut taas nahkansa. 

AMA

Vierailija
30/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä thrash metalin neljästä suuresta on lähinnä sydäntäsi?

Vierailija
31/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et olisi nykyisessä ammatissasi, missä ammatissa työskentelisit?

Vierailija
32/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMA_käyttäjä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pomo valkkaa ne levyt, etkä sinä?

Koska musiikkipäällikkö tietää vielä enemmän kanavan profiilista, kuuntelijoista ja ennen kaikkea musasta kuin minä. :D Se on omassa lajissaan ihan superpro! 

Äh, älkää profiloiko. Tunteella vaan ja lisää saatananpalvontaa. 

Kiitos vastauksesta ja kivaa talvea! Mustaa joulua 😈

33/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitatko/teetkö itse musiikkia? Oletko soittanut bändissä? Laulatko / soitatko jotakin instrumenttia?

Jos, niin onko siitä ollut hyötyä työssäsi?

Ihan pennusta asti. Alotin aikanaan rummuilla ja sittemmin siirryin basson kautta kitaraan. Kymmenisen vuotta vierähti erilaisissa hevi- ja bilebändeissä (mm. aikoinaan muutaman vuoden soitin bassoa Shiraz Lanessa) ja nykyään soitan Johanna von Hertzenin bändissä, joka muuten julkas just tänään toisen levynsä.

On tosta soittamisesta ollu ihan älyttömästi hyötyä, koska kaikenlaisia hevibiisejä opetellessa on päässy syvemmälle sisälle siihen itse musaan kun mitä vaan kuuntelemalla. Tietysti kaikkeen musa-alan hommaan soittotaitoa ei tarvii eikä se oo mikään vaatimus, mut kyl se on plussaa että tajuaa/tietää miten se kakku on valmistettu eikä vaan että se maistuu hyvältä. Tai pahalta.

AMA

Vierailija
34/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päädyit yhteistyöhön Vauva.fi -sivuston kanssa?

Vierailija
35/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistoon.

36/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetko olevasi enemmän toimittaja vai juontaja? Kummasta tehtävästä pidät enemmän? Vai kulkevatko ne käsi kädessä?

Ei niitä ainakaan nykyisessä duunissa voi ihan täysin erottaa toisistaan, mutta ainakin kaikki radioon liittyvä duuni on enemmän juontamista kun toimittamista. Ehkä sellasta... toimituksellista tai toimitettua juontamista? Mä oon kyl kirjottanu myös erilaisiin musalehtiin sillon tällön (ja itse asiassa pidän itteäni yhä enemmän kirjottajana ku puhujana), joten sekin kyllä tulee yhä vahvasti mukana.

Juontamisen lisäks kyl teen Rockille kaikenlaisia muitakin sisältöjä (esimerkiksi Rockin vuosi -85 Suplassa on ollu viimesin projekti), jotka on kyl sit huomattavasti enemmän toimittamista ku vaan juontamista. 

AMA

Vierailija
37/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko Radio Rock soittaa Kalevauva.fi -yhtyeen musiikkia? Täällä on toivottu kovasti.

Vierailija
38/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistoon.

??

39/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkokysymys: "Kuinka todennäköisenä pidät sitä, että 10 vuoden kuluttua radiotoimittajan työn on korvannut tekoäly?"

Viime vuosina niin AI-uutistenlukijoita kuin juontajiakin on testailtu vähän kanavalla kuin kanavalla. En usko että ihmisten tekemää liveradiota korvataan kokonaan tekoälyllä ainakaan seuraavan 10 vuoden aikana, mutta osia työstä saattaa kyllä siirtyä tekoälylle. Vaikka radion pääpointti onkin musiikki, myös ihmisjuontajat ovat tärkeä osa radiota. Ainakin toistaiseksi ne AI-äänimallinnukset kuulostaa myös vielä sen verran hassuilta, että tuskin niitä jaksaa kukaan määräänsä enempää kuunnella.

AMA

Vierailija
40/77 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sun suhde jäähallirokkiin? Soiko Suomessa lätkämatseissa hyvä musiikki?

P.S. Missä on takavuosien tsekkipiiska?

Ketju on lukittu.