Kengät kevääksi ja kesäksi 2,5-vuotiaalle
Tyttärellemme pitäisi hankkia kevääksi ja kesäksi kenkiä ja nyt ovat hyvät neuvot tarpeen. En tiedä, onko aiheesta keskusteltu jo aiemmin, mutta en äkkiseltään ainakaan löytänyt ko. aihetta.
Eli mitä kenkiä kannattaa hankkia? Tyttö käy päiväkodissa eli kevääksi/kesäksi tarvitaan kunnon ulkoilukengät, mutta millaiset ovat hyvät, lenkkarit vai jotkut muut? Pitäisikö vielä olla tukeva varsi vai käykö tavallinen lenkkari?
Tytön jalka on nyt kokoa 22-23. Ovatko markettien lenkkarit hyviä, vai pitääkö suunnistaa suoraan kenkäkauppaan? Olisi kiva kuulla myös kommentteja eri merkeistä, myös edullisista.
Entäpä sandaalit, pitääkö niissä olla tukeva, umpinainen nilkkaosa vai käykö tavallinen? Ja mitä muita kenkiä kannattaa ostaa? Kannattaako ostaa käytettyjä kenkiä?
Toivottavasti joku jaksaa vastata!
Kommentit (3)
Hänelle on hankittu laadukkaat Viking Wash lenkkarit tarroilla pihaleikkeihin ja paremmiksi kengiksi nahkaiset Tepsut nauhakiinnityksellä. Pihalle halusin nimenomaan kengät, jotka olisi helppo itse pukea ja tuo pesuominaisuus on mielestäni hyvä. En ole myöskään markettilenkkareiden kannattaja näin pienestä lapsesta kun on kyse, mutta luotan Vikingin laatuun. Lenkkarit maksoivat tarjouksessa 36¿ (K-Kenkä) ja Tepsut 35¿ (Hollolan tehtaanmyymälä.) Tepsuilta pitäisi ensi kuussa hakea kesäksi vielä sandaalit. Tepsut olemme todenneet myös tosi laadukkaiksi kengiksi kovassakin käytössä ja ovat hyvät jalalle.
Kiitoksia nopeista ja hyvistä vastauksista.
Vähän arvelinkin, etteivät lenkkarit ole ehkä paras vaihtoehto ainakaan marketeista ostettuna. Itse emme ainakaan pystyneet arvioimaan, missä asennossa lapsen jalka niissä on.
Tepsu-sandaalit ostin viime syksynä alennusmyynnistä ja niissä on kanta hyvä ja tuntuu olevan kierettäessä jäykkä, mutta päkiä ei kyllä taivu. Onkohan tällä suuri merkitys? Arvelen, että niissä voi olla vähän kankea juoksennella.
Unohda lenkkarit ja osta ensiaskeltyyppiset kengät. Samoin unohda avokantaiset sandaalit ja osta kantakapilliset sandaalit. Merkeistä on vaikea sanoa, jos ei tiedä lestiä, mutta esim. Pionit on aika moniin jalkoihin sopivia.
Itse ostaisin lapselle, jos vaan rahat antais myöten, kahdet kunnolliset nahkaiset kengät, en lainkaan lenkkareita ja yhdet sandaalit kantakapilla. Toiset kengät vois olla käytetytkin, kunhan ovat hyvässä kunnossa.
Lenkkarit voit alle 3v unohtaa ihan kokonaan, sen jälkeenkin markettilenkkarit.
Mihinkään merkkiin ei kannata luottaa sokeasti. Opettele tuntemaan hyvän kengän kriteerit (kantakappi jäykkä eli ei saa painettua sormin kengän sisään, kiertojäykkä pohja ja pohja taipuu päkiän kohdalta, ei liian takaa) ja sen jälkeen voit löytää hyvinkin hyviä kenkiä vaikka merkkiä ei olisikaan. Olen mm. nähnyt aivan susia " hienojen" merkkien kenkiä ja toisaalta ostanut aivan mainiot kengät Lidlistä. Vaatii vaan lyhyen opettelun ja voit aloittaa kenkien tutkimisen vaikka omista ja miehen kengistä.
Kumpparit ja juhlakengät voi ostaa kans sitten ihan huoletta käytettynä, niitä pidetään niin vähän. Kahdet kunnon kengät ostaisin kuitenkin, että saisi vaihdeltua jalkineita, peräkkäisinä päivinäkin kun olisi kiva, että kenkä ehtii " huoahtamaan" ja toisaalta jalka ei totu yksiin kenkiin.
Mä olen sitä mieltä, että kengät ei ole ne, mistä kannattaa säästää, mutta toisaalta jos vaan tietää, niin voi löytää varsinkin noissa pienemmissä koissa oikein hyviä kenkiä edullisestikin. Nyt kun meillä mennään koossa 36 jo, niin ylipäätään kenkien löytyminen on niin vaikeaa ettei hintalappua voi katsoa (ostin itse eilen pojalle neljät kengät ja maksoin niistä 270 euroa, mut siinä olikin varmaan tän kesän, ens syksyn ja ehkä myös ensi kevään kävelykengät).
Jos joitain merkkejä, joilta saattaa hyviä edullisia löytää, haluat tietää, niin minä katsastaisin seuraavia: Vincent, Melania, Pioni ja sit ihan tuo Lidl. Sen sijaan esim. Imacilta en muista kunnollisia kenkiä nähneeni kuin ehkä yhdet kahdestakymmenestä.