Ihmiset rukoilevat klassisen iltarukouksen väärin!
Tyypillinen on:
Levolle lasken Luojani,
armias ole suojani!
Jos sijaltain en nousisi,
taivaaseen ota tykösi!
Kolmas säkeistö ei ole rytmisesti hyvä, paljon parempi on:
Jos en vuoteeltain nousisi
Kommentit (25)
Minusta sijaltainen on parempi. Sori, ehkä olen sitten rytmitajuton ja en muutenkaan älyä, mutta minusta tuo sijaltain en nousisi sopii tuohon just hyvin.
Minkä takia muttaisin koska olen aina lukenut sijaltain. Kyllä Luoja ymmärtää.
Menin kirkkoon viikolla ja rukoilin että rakas ystävä ottaisi yhteyttä.Seuraavana päivänä tuli viesti. Ja nyt olemme yhteydessä.
Kun ei rukoile ollenkaan, ei tule virhettäkään.
Sanojen rytmillisesti "sijaltain" on ihan samanlainen kuin "vuoteeltain". Molemmissa on kolme tavua ja päättyvät "tain".
Vihasin tuota rukousta lapsena. Että jos en pysty nousemaan, minun pitää anella kuolemaa? Ei kiitos. Nukun sitten vain pidempään.
Kannattaa vaihtaa iltarukous tähän:
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Vihasin tuota rukousta lapsena. Että jos en pysty nousemaan, minun pitää anella kuolemaa? Ei kiitos. Nukun sitten vain pidempään.
Minäkin vihasin ja pelkäsin tuota, koska se lähes uhkaa kuolemalla. Että on täysin mahdollista ja jopa oletettavaa, että täysin terve 7-vuotias yhtäkkiä kuolee yön aikana. Mitvit?
Uskonnot ovat henkistä väkivaltaa.
Ennen vanhaan ei välttämättä ollut omaa vuodetta eivätkä kaikki nukkuneet vuoteissa, vaan kukin vähän missäkin, omalla sijallaan siis.
Minusta sialta nouseminen on paras.
Mä rukoilin "jos vuoteeltain en nousisi". Sillain se meillä meni. Mutta joo, olen samaa mieltä, että on vähän masentava. "If I'd die before I wake, I pray the Lord my soul to take."
En ole koskaan ymmärtänyt, enkä pitänyt enkä pitänyt tyosta rukouksesta, vaikka olen jo 68v. Lapsena opin jostain kirjasta tämän:
Jeesus mua suojele, heikkoa, pientä lasta.
Voimaklasi varjele, hukkaan joutumasta.
Hienoa, nyt mitellään rukouksen paremmuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Sanojen rytmillisesti "sijaltain" on ihan samanlainen kuin "vuoteeltain". Molemmissa on kolme tavua ja päättyvät "tain".
Pitkä vokaali -ee- on epätasainossa.
Meille opetettiin tuon lisäksi tällainen:
Tule Jeesus lapses luo, armo, siunaukses suo. Tue pientä horjuvaa, johda tietä oikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin vihasin ja pelkäsin tuota, koska se lähes uhkaa kuolemalla. Että on täysin mahdollista ja jopa oletettavaa, että täysin terve 7-vuotias yhtäkkiä kuolee yön aikana. Mitvit?
Ei kaikki ole kokeneet noin. Mutta kaikki ei ymmärrä samalla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, nyt mitellään rukouksen paremmuudesta.
Rukous battle !
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia muttaisin koska olen aina lukenut sijaltain. Kyllä Luoja ymmärtää.
Menin kirkkoon viikolla ja rukoilin että rakas ystävä ottaisi yhteyttä.Seuraavana päivänä tuli viesti. Ja nyt olemme yhteydessä.
Keskellä viikkoa kirkkoon? Ja itse et ota yhteyttä ystävääsi?
Eläimiinsekaantujathan lukevat sen muodossa "sialtain".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole kokeneet noin. Mutta kaikki ei ymmärrä samalla tavoin.
Miten muuten sen voi ymmärtää?
Nykyihmiset eivät tajua rytmeistä mitään. Räppärit kaikkein vähiten.