Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Temu-skeidan tilaaminen on jotenkin järjen vastaista

Vierailija
11.11.2025 |

Kiinassa valmistetaan kaikenlaista krääsää, eikä laadun tai turvallisuuden suhteen ole mitään takuita. Ohi virallisten reittien hankitut tuotteet eivät välttämättä täytä mitään standardeja ja saattavat todellakin olla vaarallisia ja/tai terveydelle haitallisia. Itse en tilaa mitään suoraan sieltä.

Kommentit (711)

Vierailija
341/711 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuotantoketjut ovat tosiaan pitkiä, hämäriä, monimutkaisia ja kaukana. Kuluttaja operoi varsin vähäisillä tiedoilla, ei kenenkään voi edes olettaa arjessaan ehtivän keskittyä kaikkeen salapoliisityöhön, mitä niiden selvittäminen vaatisi. Ja viherpesua tehdään aivan valtavasti."

Ei voikaan, mutta jollei sitä vaivaa oikeasti näe, ei pidä myöskään lähteä pätemään sillä, ettei "ikinä osta mitään kiinalaista" niin kuin tässäkin ketjussa jotkut väittävät. 

Ei kukaan täällä väitä ettei osta kiinalaista, vaan että ei osta temusta. Kiinasta tulevien tuotteiden välillä vaan on aika suuria laatueroja, ja jos hyvää haluaa, ei kannata ainakaan temua tai sheiniä ostaa.

Temussa on yli 100 000 eri myyjää, ja sinä muka tiedät, ettei niistä kukaan toimita mihinkään muualle. Eli mikään näistä ei päätyisi Suomen kauppoihin.

Tuo myyjien määrä on todellinen, niitä on noin valtavasti.

Vierailija
342/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuotantoketjut ovat tosiaan pitkiä, hämäriä, monimutkaisia ja kaukana. Kuluttaja operoi varsin vähäisillä tiedoilla, ei kenenkään voi edes olettaa arjessaan ehtivän keskittyä kaikkeen salapoliisityöhön, mitä niiden selvittäminen vaatisi. Ja viherpesua tehdään aivan valtavasti."

Ei voikaan, mutta jollei sitä vaivaa oikeasti näe, ei pidä myöskään lähteä pätemään sillä, ettei "ikinä osta mitään kiinalaista" niin kuin tässäkin ketjussa jotkut väittävät. 

Ei kukaan täällä väitä ettei osta kiinalaista, vaan että ei osta temusta. Kiinasta tulevien tuotteiden välillä vaan on aika suuria laatueroja, ja jos hyvää haluaa, ei kannata ainakaan temua tai sheiniä ostaa.

Temussa on yli 100 000 eri myyjää, ja sinä muka tiedät, ettei niistä kukaan toimita mihinkään muualle. Eli mikään näistä ei päätyisi Suomen kauppoihin.

Tuo myyjien määrä on todellinen, niitä on noin valtavasti.

Tämä tieto myyjien määrästä näyttää olevan totta. Ihmiset olevat luuloissaan niin vahvoja, että kuvittelevat tietävänsä kaikkien näiden myyjien tuotteiden olevan paskaa. 

Itse olen todennut monen tuotteen olevan täysin sama kuin kaupasta ostetun. Ihan tarkoituksella olen jonkin tuotten jopa ostanut, kun vaikutti samalta ja jos kaupassa on ollut samanlainen kuin Temusta tilaamani tuote, olen sitä tutkinut tarkemmin.

Kyllä ne samoja ovat olleet, vaikka jatkuvasti väitetään toisin. Se voi hieman hämärtää, kun Kiinasta voi tilata tuotteet haluamallaan brändillä, jos tuotteita tilaa paljon.

Kuten esim. tämä ketjussa mainittu Tokmanni ja Bellebarbie 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herra Tokmanni voi myöntää tuotteiden olevan samoja, kun samalla katoaa mielikuva edullisuudesta. Fakta on, että näissä halvimmissa tuotteissa on valtavat katteet. 

Ja se on syy, miksi yhteen väliin tuli paljon halpakauppoja Kärkkäisestä lähtien. Niillä on tahkottu rahaa.

Vierailija
344/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei herra Tokmanni voi myöntää tuotteiden olevan samoja, kun samalla katoaa mielikuva edullisuudesta. Fakta on, että näissä halvimmissa tuotteissa on valtavat katteet. 

Ja se on syy, miksi yhteen väliin tuli paljon halpakauppoja Kärkkäisestä lähtien. Niillä on tahkottu rahaa.

Ja tämä on tapahtunut meidän tyhmien asiakkaiden kustannuksella.

Olin työharjoittelussa joskus kodinkoneliikkeessä, ja omistaja kertoi tämän saman minulle.

Eli että halvoissa tuotteissa on parhaat katteet, kun perusteli miksei merkkituotteesta voi saada hyvää alennusta.

Kertoi myös, että kalliimpen merkkien brändi määrää hinnan millä saa myydä. Mutta tässä on se ongelma, että tämä hinnan määrääminen on laitonta, ja taisi olla jo silloin. Tästä laittomuudesta hän ei kertonut.

Vierailija
345/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan Temusta, mutten osta mitään sellaista, jossa laadun pitää olla hyvä, jotta tuotteesta olisi hyötyä. En esimerkiksi ostaisi mitään sähkölaitteita sieltä. Olen sen sijaan ostanut keittiö-, retkeily- ja säilytystarvikkeita ja kännykoteloita... kaikki ovat olleet sellaisia kuin pitää ja ihan riittävän hyvälaatuisia.

Vierailija
346/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostan Temusta, mutten osta mitään sellaista, jossa laadun pitää olla hyvä, jotta tuotteesta olisi hyötyä. En esimerkiksi ostaisi mitään sähkölaitteita sieltä. Olen sen sijaan ostanut keittiö-, retkeily- ja säilytystarvikkeita ja kännykoteloita... kaikki ovat olleet sellaisia kuin pitää ja ihan riittävän hyvälaatuisia.

Minä olen ostanut juuri elektroniikkaa, ja ihan yhtä hyviä ovat olleet kuin muualta ostetut. Yli 90 prosenttia kaikesta maailman elektroniikasta tehdään yhdessä ainoassa kiinalaiskaupungissa.

Temusta saa vaikka aitoja Applen tuotteita. Et saa mistään muualta parempaa laatua.

Vierailija
347/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa romua myydään jossain paikallisessa cittarissa 500% katteella, oletko k-kauppias?

Vierailija
348/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa romua myydään jossain paikallisessa cittarissa 500% katteella, oletko k-kauppias?

Illalla saattoi tämä k-kauppiaskin olla paikalla, tämän aamun viesteistä en ole sellaista havainnut. Ellei sitten tämä varauksella Temuun suhtautunut sitten ole tällainen.

Vierailija
349/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että Teemu skeidan! 🤣

Vierailija
350/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Teemukin skeidaa.

Vierailija
351/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa Temu myy Whiskas-kissanruokaa, Ferrero Rocherin konvehteja, Dellin tietokoneita ja kaikenlaista ruokaa ja vitamiineja ym.

Eivät ole mitään skeidaa, vaan niitä samoja Whiskaseja ja Ferrero Rochereita ja Dellejä mitä muutkin kaupat myyvät.

Tietysti media aivopesemän ap:n mielestä nekin on skeidaa, koska myyjänä on Temu :D

Vierailija
352/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Teemukin skeidaa.

Kuka sitä tilaa?

Vierailija
353/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajaa ottaa päähän, mutta Temusta tilaamista et voi estää :D

Espanjassa Temu on vieläkin monipuolisempi.

Vierailija
354/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan autojen ja prätkien ropaamista. Olen ostanut temusta paljon sellaista miljoonalaatikkotason pikkunippeliä, ruuveja, prikkoja, verhoilu kiinnikkeitä jne. Sellaisia toissijaisia juttuja joilla ei ole turvallisuus merkitystä tai muuta kriittistä vaikutusta.

Syy miksi ostan temusta, on valikoiman laajuus ja hinta. Suomessa samoja osia myydään pienissä pusseissa jotka maksaa 5€/5kpl pussi. Temusta saat samalla rahalla 100kpl pussin tai enemmänkin.

Toinen mitä ostan, on erikoistyökalut eli sellaisia mitä tarvitset ehkä kerran elämässä tai kerran parissa vuodessa. Näistä monia ei Suomesta saa tai sitten on ostettava erikoisliikkeestä ja maksavat useita satasia. Temusta saat kympeillä. Okei laatu ei ole sama mutta tosiaan jos kerran työkalua käytät niin pärjää hyvin.

Kolmas syy ostaa temusta on Suomen palveluiden hintataso. esim jonkun asentajan tuntiveloitus on helposti satasen tunti. Muutamassa tunnissa et kovin isoa remonttia tee ja siinä pelkät työt maksaa jo 4-500€. Eli käytännössä itse saan tehdä palkkatyötä koko työviikon, että saan sillä rahalla asentajan työtä ostettua puoli päivää. Siksi pyrin säästämään kaikessa missä pystyn ja tekemään mahdollisimman paljon itse. Siksi temu.

Vierailija
355/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilaa mitään kiinakrääsää, koska niihin on aina joutunut pettymään. Vaatteet käyttökelvotonta rihmaa ja tavarat jopa vaarallisia. En ihmettele sitä, että ihmiset tilaavat halvalla. Ihmettelen sitä, miten kukaan löytää tuolta mitään käyttökelpoista. 

Maailma hukkuu tavaraan ja oikeastaan kaikkea voi nykyään hankkia käytettynä. Laatutavaraa myydään halvalla ja annetaan pois jopa ilmaiseksi. 

Vierailija
356/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tilaa mitään kiinakrääsää, koska niihin on aina joutunut pettymään. Vaatteet käyttökelvotonta rihmaa ja tavarat jopa vaarallisia. En ihmettele sitä, että ihmiset tilaavat halvalla. Ihmettelen sitä, miten kukaan löytää tuolta mitään käyttökelpoista. 

Maailma hukkuu tavaraan ja oikeastaan kaikkea voi nykyään hankkia käytettynä. Laatutavaraa myydään halvalla ja annetaan pois jopa ilmaiseksi. 

Kaikkea voi hankkia käytettynä. Kyllä pitää paikkansa, jopa kierrätyskeskus myi heikkolaatuisia Niken piraattilenkkareita, mutta aitoina. Ja hinta oli sen mukainen.

Minä taas ihmettelen, että onko sinunlaisia, joilla ei ole mitään käsitystä laadusta ja materiaaleista? Jos olisi, sinäkin osaisit ostaa laatua vaikka Temusta.

Vierailija
357/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilaan Temusta sukkia kymmenesosalla Suomen kauppojen hinnasta, kerropa minkälaisia elintärkeitä standardeja jää välistä pois ja minkälaiseen hengenvaaraan altistun.

Samoja sukkia käyttää 1+ miljardi kiinalaista aivan ongelmitta.

Allergisoivat väriaineet nyt ekana. Ja ongelma on myös nikkeli, jota ei eu-alueella ole tarvinnut erikseen vältellä 30 vuoteen, kunnes nyt taas kun pusketaan halpaa kiinakamaa joka paikkaan täyteen. Kirppistelijänä täytyy olla  varovainen. Mutta sieltä löytää kaikkea ei-kiinalaista, onneksi. -eri

Kiinassa noilla sukilla pärjää miljardi ihmistä hyvin. Tosiasiassa mitään ongelmaa ei ole. Jos tappajasukkia olisi, se näkyisi Kiinan terveys- ja kuolintilastoiss

"Pidettäisiin nyt ensin huoli, että se oma mediakenttä olisi puolueetonta uutistenjakamista ilman toimittajien omaa mielipidevaikuttamista, ennenkuin arvostellaan muiden maiden informaatiota. Nyt tämä ei ole toteutunut enää vuosikausiin."

Ilmeisesti kaikki eivät ole olleet hereillä peruskoulun / toisen asteen äidinkielentunneilla, joilla on opeteltu erottelemaan eri tekstimuodot toisistaan. Kolumnit ovat mielipidekirjoituksia - eli siis määritelmällisesti "toimittajien omaa mielipidevaikuttamista" - mutta miten paljon mielipidevaikuttamista on varsinaisissa uutisjutuissa?

Ja miten nykyinen mielipidevaikuttamiseksi ristitty uutistenjakaminen eroaa esimerkiksi 1970-luvun vastaavasta, kun oli selvää, että HS oli porvarillinen lehti ja Tiedonantaja kommunistinen, ja jokaisella puolueella oli suurinpiirtein oma sanomalehtensä? Veikkaan, että kommentoijan näkemys siitä, että "puolueeton uutistenjakaminen --- ei ole toteutunut enää vuosikausiin" ei aivan kestä päivänvaloa. 

Lisäksi valveutunut kansalainen lukee useampaa mediaa - etenkin nyt, kun ilmaiseksi saa lukea netistä eikä tarvitse maksaa mitään. 

Ja jos mennään vielä pidemmälle, niin valveutunut kansalainen seuraa myös muiden maiden medioita, toki oman kielitaitonsa mukaan. 

Mutta jos ei olla oltu hereillä veronmaksajien kustantaman peruskoulun / toisen asteen äidinkielentunneilla, niin mikä lienee todennäköisyys, että toimittajien mielipidevaikuttamisesta valittava ihminen osaisi perinteisiä eurooppalaisia kieliä kuten saksaa tai ranskaa - tai oikestaan sekään todennäköisyys, että hän lukisi ilmaiseksi laajasta internetistä edes englanninkielisten medioiden tuottamia uutisia?

Vierailija
358/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä juntit ja persut puolustelevat kommunistisen hallinnon tukemista! Somessa huudellaan vasemmistoa kommunistiksi, mutta tuetaan  kyllä suoraan kommunistista Kiinan hirmuhallintoa! Ristiriitaista

Niin on. Mutta se usko omaan tietämykseen ("tottakai ostan halvemmalla kun olen fiksumpi kuin muut") on niin suuri. 

Vierailija
359/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Temu-skeidan tilaaminen on jotenkin järjen vastaista"

Miksi sitten ostat saman kattilan  suomalaisesta marketista nelinkertaiseen hintaan?

Minusta se on jotenkin järjenvastaista.

Ei hitto!!! Saako Temusta Hackmanin kattiloita?!?!? MIKSEI TUOSTA OLE KUKAAN KERTONUT ENNEN TÄTÄ?!?!?!?

Miten paljon halvempia ne suomalaiset kattilat on siellä Temussa?

Tosiaan media Suomessa valehtelee ja salailee ja pimittää, kun ei kerro, että Temusta saa halvalla suomalaisiakin tuotteita!

Laittakaa esimerkit ja laittakaa hinnat, niin lataan heti Temun!!!!!!

Vierailija
360/711 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain joskus temusta tilannut mutta eletroniikan kyllä jätän väliin koska ovat ties mitä ? Tuli muuten Hpn bulkkilaturista kallis vahinko kun räjähtämällä ilmoitti että akkua ei ladata ja tehdään vielä koneen latauspiiristä selvää