IS: Kokoomuksen työministeri Matias Marttinen puuttumassa Kiinan halpatuontiin, asettaa työryhmän!
Marttinen aikoo puuttua Kiinasta Suomeen vyöryvään pakettitulvaan. Vuonna 2022 EU:n ulkopuolelta saapui Suomeen 850 000 pakettia. Vuonna 2024 saapui jo 28 miljoonaa pakettia ja tänä vuonna määrän ennakoidaan nousevan jo 50 miljoonaan. Lähetyksistä 99% tulee Kiinasta. Kiinalaiset halpakaupat kuten Temu ja SHEIN ovat nousseet valtaisaan suosioon suomalaisten keskuudessa.
Marttisen mielestä ei ole hyväksyttävää, että EU:n laatu- ja vaatimustason alittavat tuotteet saavat kotimaassa myytäviä tuotteita paremman markkina-aseman.
Nytkö se globaali markkinatalous ja kapitalismi ei olekaan enää kiva juttu, kun kuluttajat ryhtyvät samaan kuin yritykset? Eli shoppaillaan materiaalit, tavarat ja jopa ihmiset sieltä, mistä halvimmalla saa?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei saa olla niin, että eurooppalaisen vaatimustason alittavat halpatuotteet pääsevät kotimaisia valmistajia parempaan markkina-asemaan, Marttinen sanoo."
Kotimaisia valmistajia? Se mitä jostain temusta tilataan suurimmaksi osaksi niin tuskinpa on kotimaisia valmistajia niille.
Ehkä sä hetken miettimällä ymmärrät, että niitä kotimaisia valmistajia ei ole, koska joutuvat noudattamaan lakeja toisin kuin kiinalaiset. Ja koska niitä kotimaisia valmistajia ei ole, niin jengi istuu täällä työttöminä. Tätä naurettiin ekonomistipiireissä jo 25 vuotta sitten, viherideologit vievät osaamisen Kiinaan ja tuovat työttömyyttä tilalle. Ja sä kannatat tätä edelleen?
Tuotannon siirtäminen Kiinaan on kyllä lähtenyt ihan yritysten omi
globalisaatio on toiminut mainiosti ja nostanut kehitysmaita kuten Kiinan teollistuvaksi valtioksi. Köyhyyttä on maailmassa vähemmän kuin esim. 80-luvulla.
Globalisaatiosta kärsivät suhteellisesti rikkaat länsimaat, kun esimerkiksi vanhat sosialistimaat kohentavat elintasoaan. Toisaalta länsimaissa ei olisi nykyistä elintasoa ilman teollistuvia maita.
Globalisaation todellisia häviäjiä ovat Venäjän kaltaiset totalitaariset valtiot, jotka eivät ole päässeet kaupankäyntiin mukaan. Venäjän talous ei ole kehittynyt, ja siksi on otettu vaihtoehdoksi voiman käyttö. Jenkeissä jokin poppoo uskoo samaan, vaikka protektionismi ei tule jenkkejä auttamaan, päinvastoin
Vierailija kirjoitti:
No mitäs veivät suomalaisten halukkuuden ostaa Suomesta yhtään mitään. Voivat ihan itse miettiä että miksi ihmiset tilaa halvalla ulkomailta eivätkä käytä palveluita. Siinähän ihmettelevät, aivan sama mulle. Viinaakaan eivät tyhmät kansalaiset osta, vaikka niitä tyrkytetään marketteihin ja kohta saa tilata viinat kotiinkin. Lompsa on ja pysyy kiinni.
Sehän näitä harmittaa kun kaikki käyttäytyy samalla tavalla kuin he itse. Ahnehtivat vain itselleen jatkuvasti lisää, eikä kuluta. Silloin ei raha liiku ja talous romahtaa. Ulkomailla tuhlaillaan sitten, saa rahalle kunnolla vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
En ole tilannut temusta enkä sheinistä koskaan mitään enkä tule tilaamaan.
En minäkään enkä aio. Omat oppirahat tästä asiasta tuli maksettua jo kun oli wish.com.
Silti minusta tämä kokoomuksen ja oikeiston vinkuminen tästä asiasta on surkuhupaisaa. Tämähän on itse aiheutettu ongelma. Kiina pelaa shakkia meitä vastaan, tietenkin se käyttää hyväksi havaitsemiaan heikkouksia, kuten inflaatiota, ostovoiman kyykkäystä ja heikentynyttä varmuutta työelämässä. Tämmöinen kehitys sataa suoraan halpakauppojen laariin.
On ihmisen oma asia, onko niin hölmö että tilaa Temusta ja Kiinasta paskaa tavaraa näkemättä. Marttinen on kultalusikka suussa syntynyt todella porvari lässykkä. Marttisen kuuluu hoitaa työllisyyttä eikä Kiinan kauppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko Marttinen tosissaan että me alettais ostelemaan samoja tuotteita suomesta ryöstöhinnalla 😂😂😂😂😂
Näinpä. Mieluummin olen sitten kokonaan ilman, mutta tällaiseen sosialistiskaputalistiseen järjestelmään en rahojani anna. Yritykset elävät verovaroilla, yritystuet. Miten sellainen sopii kapitalisteille, sosialismi?
vähemmän Suomessa yrityksiä tuetaan kuin esimerkiksi Kiinassa
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen ulostulo kokoomuslaiselta.
Globalisaation piti toimia niin, että länsimaisille valmistajille olisi tehty halvalla tuotteita joita länsimaiset kauppiaat myyvät länsimaissa ja muuallakin.
Ei niin, että kiinalaiset valmistajat myyvät tuotteita lännessä ja länsimaiden rikkaat ei saa mitään! Sehän on huutava vääryys!
Hyvä idea. Ruvetaan tekemään samoja tuotteita Suomessa halvalla, niin saadaan työpaikkoja. Itse olen valmis tekemään samalla palkalla kuin Kiinassa, jos ruoka ja muut menot on samaa luokkaa kuin siellä.
Ei ainakaan nyt jää yhtään ylimääräistä, asumisen ja ruoka kulujen jälkeen. En juo, en polta, enkä napostele herkkuja. Ostan ainoastaan halvinta mitä löytyy. Perunoita ja makaronia, joskus lihaa ja hedelmiä. En nauti elämästä, kun mitään ei jää. En voi herkutella, lomailla, enkä käyttää päihteitä nauttiakseni elämästä hetkittäin.
Olen myös kuunnellut virolaisia, jotka kaipailevat neuvostoaikoja milloin kommunismi oli valloillaan. Tavallisella ihmisellä oli kaikki mitä tarvitsi. Melkeinpä toivoisin jotain kommunismin tapaista tännekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei saa olla niin, että eurooppalaisen vaatimustason alittavat halpatuotteet pääsevät kotimaisia valmistajia parempaan markkina-asemaan, Marttinen sanoo."
Kotimaisia valmistajia? Se mitä jostain temusta tilataan suurimmaksi osaksi niin tuskinpa on kotimaisia valmistajia niille.
Suomessa ei nykyisellään valmisteta kovin paljon tuotteita. Jopa Iittala on siirtämässä valmistusta Kiinaan.
Nämä Kiinassa valmistavat suomalaista leikkivät yritykset osallistuvat saastuttamiseen siellä. Työpaikat on siirretty sinne, aivan älytöntä ostaa niiltä. En osta mitään "kotimaista" joka on tuotettu Kiinassa. Se ei vaan ole kotimaista.
Suomessa firmat aloittivat jo aikoja sitten siirtämään tuotantoa pois Suomesta, paljon ennen kuin kansalaiset alkoivat tilaamaan ulkomailta isommissa määrin
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea. Ruvetaan tekemään samoja tuotteita Suomessa halvalla, niin saadaan työpaikkoja. Itse olen valmis tekemään samalla palkalla kuin Kiinassa, jos ruoka ja muut menot on samaa luokkaa kuin siellä.
Ei ainakaan nyt jää yhtään ylimääräistä, asumisen ja ruoka kulujen jälkeen. En juo, en polta, enkä napostele herkkuja. Ostan ainoastaan halvinta mitä löytyy. Perunoita ja makaronia, joskus lihaa ja hedelmiä. En nauti elämästä, kun mitään ei jää. En voi herkutella, lomailla, enkä käyttää päihteitä nauttiakseni elämästä hetkittäin.
Olen myös kuunnellut virolaisia, jotka kaipailevat neuvostoaikoja milloin kommunismi oli valloillaan. Tavallisella ihmisellä oli kaikki mitä tarvitsi. Melkeinpä toivoisin jotain kommunismin tapaista tännekin.
Jesss! Rautaesiriippua vaan virittelemään, Marttinen laittaa pystyyn valtion hallinnoimat työpajat. Kiitos sekoomus. Kiitos Orpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko Marttinen tosissaan että me alettais ostelemaan samoja tuotteita suomesta ryöstöhinnalla 😂😂😂😂😂
Näinpä. Mieluummin olen sitten kokonaan ilman, mutta tällaiseen sosialistiskaputalistiseen järjestelmään en rahojani anna. Yritykset elävät verovaroilla, yritystuet. Miten sellainen sopii kapitalisteille, sosialismi?
Yritä sinäkin perehtyä siihen miksi yritystukea maksetaan. Käytä Googlea, kun sellanen on olemassa.
Valot päälle Matias!
Miksi siis miksi halpatuonti on HYVÄ ASIA kun ostamme KATEHINTAAN KIINA-tavaraa kivijalkaliikkeistä? Sitä samaa halpaa YRITTÄJÄT myyvät pääosin eniten mutta omalla katteella jolloin asia hyväksytty?
Ja nimenomaa kun itse tilaa temusta saa parempaa laatua kun kivijalkaliikkeestä Suomesta koska niissä myydään aivan halvinta Kiina-tavaraa jotta on suurin kate suomi-myyjällä.
Hallitus määrää mistä maitosi ostat.🤔
Onhan tuohon pakko puuttua. Kaikenmaailman terveydelle haitallista moskaa ja veronmaksajat kustantaa noiden haitat sitten.
Puhumattakaan ympäristövaikutuksista.
Samat rajoitukset varmaan sitten koskevat jatkossa myös tokmanneja, s-ryhmää yms kauppoja jotka tilaavat samaa temukrääsää mutta myyvät sen moninkertaisella Suomi-hinnalla hölmöille tuulitakeille.
Vierailija kirjoitti:
itse olen ollut Neuvostoliitossa, olen sen ikäinen. Ensinnäkin virolaiset olivat Neukkulan rikkaita, ja hekin todella todella köyhiä. Tavalliselle ihmisille järjestelmä ei tarjonnut mitään, vaan elettiin epävirallisen järjestelmän varassa.
Kävimme neukkulassa kyläkaupassa, jossa oli kaksi säilykepurkkia. Ostimme ne, ja kyläläiset suuttuivat. Homma hoitui epävirallisen mustan pörssin kautta, pääsimme pois ilman turpaanvetoa
En ymmärrä kuka tuolta tilaa? Olen itse köyhä työtön, eikä tulis mieleenkään tilata Temusta.
Minä kun luulin, että kokoomus haluaa purkaa kaikkea sääntelyä, valvontaa, verotusta ja byrokratiaa valtion taholta? Mutta nyt se haluaakin kiristää sitä, mitä tulee yksittäisiin kuluttajiin.
Puuilot Tokmannit sun muut tuo monet tuotteet kiinasta myymälöihinsä. Tuon tuostakin on varoituksia esim: jos ostit tämän led valosarjan niin lopeta käyttö heti ja palauta se myymälään. Ei ne puuilot sun muut tarkista kaikkia tuomiaan rojuja (esim sähkötarkastukset)
Realismia kehiin. Vaikka haluaisit ostaa kotimaista, kaikkia tuotteita ei vaan valmisteta Suomessa.
Kenen syytä se on?