Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija kertoo, miksi lastenlasten ei kannata viettää liikaa aikaa mummolassa.

Vierailija
09.11.2025 |

Maksumuurin takana. Mikä on se syy?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tutkijakin jo mummoiässä. Ja kyllästynyt kerran puolessa vuodessa hoitamaan lapsenlapsiaan?

En osaa sanoa.

Harvat mummot/varit enää jaksavat työpäivän jälkeen lapsenlikaksi. Viikonloput menee ihan rentotumuseen että taas jaksaa tehdä töitä.

Vierailija
22/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin keskusteluissa unohtuvat aina ne väkivaltaiset, omat halunsa etusijalle asettavat naiset? Nämä sitten hankkivat lapsilleen kaikenmaailman diagnooseja oman kohtalonsa pönkittämiseksi. Ja tämä yhteiskunta on niin sokea, ettei näe tai halua nähdä todellista tilannetta.

Isät, jotka eivät jää äitien hakattaviksi/mollattaviksi pramille ja lapset pois äideiltä, jotka eivät kykene olemaan mollaamatta isiä ja isien sukua lapsille.

T. Äiti/isoäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistelen aikoja isovanhempieni kanssa lämmöllä. Lastenlapsille suuri rikkaus jos isovanhempia on. Tutkijoiden puheet on aivan huuhaata 

Vierailija
24/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheessäni on todella lämpimät välit molempien sukujen isovanhempiin, on ollut suuri apu lasten hoitamisessa. Yhteiset mökkireissut on lasten lapsien mieli puuhaa. En ymmärrä koko keskustelua. 

Vierailija
25/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lastenlapsilla saisi enää olla isovanhempia kun nykyajan lapset ovat muutenkin paljon ilman vanhempiaan. Omat vanhemmat tekevät töitä aikaa lasten kanssa olemiseen on vähän. Isovanhemmat ovat monelle perheelle tuki ja turva jo pelkästään hoito avun muodossa. Siis mitä ihmeen keskustelua tää on 

Vierailija
26/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tutkitusti väkivaltaiset lapset ja nuoret tulevat kodeista, joissa väkivaltaa käytetään.  Jos sinä itse pysyt kilttinä vain nyrkillä ja piiskalla, en sinulta nyrkkiä tai piiskaa kiellä. Mukavaa olisi, jos osaisit olla kiltti ilman väkivallan uhkaa."

Tutkitusti tulevat rajattomista kodeista, yksinhuoltajaäitien perheistä. Länsimaissa on tutkimuksissa havaittu myös että rasistinen väkivalta juontaa juurensa perheistä joissa halveksitaan maan kantaväestöä.

Vierailija
27/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat voi olla vaaraksi lapsenlapsille. Omat osaa varoa omia vanhempiaan, mutta lapsenlapset ei enää osaa. Suurissa ikäluokissa on paljon narsistisia vanhuksia, joita pitää osata lukea oikein. Ei saa uskoa kaikkea eikä ottaa sanatarkasti. Muuten voi käydä huonosti.

Sukupolvien välillä on tosiaankin kuilu. Muistakaa suojella lapsia tarvittaessa myös omilta sukulaisilta. Välejä ei ole aina tarpeen rikkoa, jos vanhat suostuu kuuntelemaan puhetta, mutta vanhojen ei saa antaa määrätä.

Vierailija
28/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taantumukselliset kasvatuskäytännöt. Harva boomeri osaa huomioida lapsen tunnetaitoja oikein.

Vaativat ehkä jopa käytöstapoja. 

Vierailija
29/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja miksi lapsi ei saisi olla omassa kodissa mieluummin. Jos olisi vielä pihaa ja maastoa siinä.

Mun lapset kyllä oli paljon mummolassa, koska yh.na tarvitsin usein hoitoapua oman vuorotyöni vuoksi. Lasten isä asuu toisella paikkakunnalla ja hän on reissutyössä, eli ei ole edes kotona viikolla, vaan missä milloinkin.   

Hyvin siellä viihtyivät ja isovanhemmat ovat todella läheisiä ja rakkaita edelleen heille. Käyvät nyt teineinä usein auttamassa isovanhempia, ja saattavat muuten vain mennä sinne yökylään tai vaikkapa lähteä heidän kanssaan mökille. 

En ymmärrä piha ja maasto -kommenttia,

Sekä minulla, että isovanhemmilla on omakotitalot. 

Vierailija
30/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että vanhempien tulisi olla lapsensa ensisijaisia kasvattajia, ei isovanhempien. 

isovanhempien ei tule mahdollistaa sitä, että lapsiperheen vanhemmat voivat elää teinielämää vielä 40v iässä.

En tiedä ketään nelikymppisenä teinielämää elävää. Minun lapseni olivat mummolassa vuorotyöni vuoksi, ja myös sisarukseni lapset ovat mummolassa vanhempien työn vuoksi. Ne toiset isovanhemmat asuvat kaukana kuten myös minun lasteni isä.

Sain lapseni 23-vuotiaana ja siitä eteenpäin, enkä silloinkaan bilettänyt,enkä tee sitä nytkään. 

Ne biletykset tuli hoidettua silloin 18-21 vuotiaana. Tosin silloinkin samaan aikaan sekä opiskelin,että kävin töissä. 

Olen nyt 43-vuotias. 

Vierailija
31/31 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törpöt vanhukset.

Törppö tutkija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi