Suomalaiset käyttävät karkkiin yli miljardin vuodessa?!
Järkyttävä rahamäärä ja mitä siitä seuraa, kun terveysongelmia tulee jokaiselle. Minkälaisia määriä sinä käytät rahaa karkkiin vaikkapa viikossa tai kuukaudessa?
YLE uutisoi, en saanut linkkiä laitettua. Pandan liköörikonvehdeista juttua.
Kommentit (57)
Aika iso summa. Max. 5e/kk. Laitan rahani mieluummin vaatteisiin ja terveelliseen ruokaan.
Halva tekee tositosi ihania laku-, suklaa-, hedelmäpalloja samaan pussiin. Maistakee.
Vierailija kirjoitti:
Halva tekee tositosi ihania laku-, suklaa-, hedelmäpalloja samaan pussiin. Maistakee.
Lakritsi-suklaapallot on mun suosikkeja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä lätistään diabeteksesta? Ei se karkin syömisestä tule. Toki se on yhteydessä ylipainoon, ja diabetekseen jo sairastunut ei saisi syödä sokeria, mutta ei se mekanismi nyt niin yksinkertainen ole. Myös ylenmääräisellä rasvalla saa itselleen diabeteksen. Kun laboratoriorotille halutaan aiheuttaa diabetes, niille syötetään rasvaa, ei sokeria.
Silti ei ole terveellistä syödä puhdistettua sokeria, tietenkään.
Hampaideni puolesta minä olen huolissani ja siksi en syö karkkia, juo limppareita ja hyvin vähän muutakin makeaa. En tajua miten ihmisten hampaat kestää jatkuvaa karkin syöntiä ja happamien juomien juomista?? Moni syö makeisia ihan päivittäin. Mulla ainakin on vähän väliä jotain ongelmaa hampaissa päivittäisestä hoitamisesta huolimatta, mitä se olisikaan, jos vielä koko ajan olisi karkkia suussa. :(
Tuohon varmaan lasketaan myös leivontaan käytetyt suklaat, turistien ostamat makeiset yms. Kuuluuko purkkakin karkkeihin, xylitol siis? Sitä ostetaan aika paljon myös,.
Toki sitten muut makeat päälle niin tuleehan siitä osalle aika paljon kun sitten on meitä, jotka ostamme vain harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä lätistään diabeteksesta? Ei se karkin syömisestä tule. Toki se on yhteydessä ylipainoon, ja diabetekseen jo sairastunut ei saisi syödä sokeria, mutta ei se mekanismi nyt niin yksinkertainen ole. Myös ylenmääräisellä rasvalla saa itselleen diabeteksen. Kun laboratoriorotille halutaan aiheuttaa diabetes, niille syötetään rasvaa, ei sokeria.
Silti ei ole terveellistä syödä puhdistettua sokeria, tietenkään.
Hampaideni puolesta minä olen huolissani ja siksi en syö karkkia, juo limppareita ja hyvin vähän muutakin makeaa. En tajua miten ihmisten hampaat kestää jatkuvaa karkin syöntiä ja happamien juomien juomista?? Moni syö makeisia ihan päivittäin. Mulla ainakin on vähän väliä jotain ongelmaa hampaissa päivittäisestä hoitamisesta huolimatta, mitä se olisikaan, jos vielä koko ajan olisi karkkia suussa. :(
Jos sulla on ongelmia hampaiden, niin se ei tarkoita että muilla olisi. Ikävää, jos sulla on huono hammaslaatu.
Eikö tuo ole vain n. 15€/kk/hlö? Ilmeisesti taas väärin kulutettu.
Onhan se iso summa, jos kun lasketaan 5,6 miljoonan ihmisen kulutus yhteen. Eikö Ylen pitänyt vähentää klikkiotsikoita...
Alko tehdä mieli irttareita, kun luin tän ketjun 😅
Vaihtelevasti. Ennen ostettiin lasten kanssa 2 pussia lauantaisin ja jaettiin se. Viikolla saatoin ostaa keittopäivinä suklaapatukat tai jotain muuta jälkkäriä paistopisteeltä tms keksiä.
Kun leikattiin. Leikkasin perheen menoista jälkkärit pois. Leivotaan itse sitten välillä. Mutta kaupasta ei osteta.
Lauantai karkit vaihtui yhteen pussiin. Kun pääsin töihin. Eipä siinä kukaan mitään karkkia kaivannut.
Mutta sitten. Joulukuu on asia erikseen. Joka vuosi vähemmän ja vähemmän tulee suklaata ostettua. Tänä vuonna saattaa olla jo. Et 2 rasiaa riittää. Eli 2-4 euroa menee viikossa karamelliin. Ennen 10 euroa.
"Jos sulla on ongelmia hampaiden, niin se ei tarkoita että muilla olisi. Ikävää, jos sulla on huono hammaslaatu."
Enkö juuri niin kirjoittanut, että en tajua, miten ei muilla ole? Tiedän siis, että toisilla on ehjät hanpaat jatkuvasta karkin syömisestä huolimatta.
No eihän siitä tule kuin noin 3 e viikossa per henkilö. Kyllä mäkin voin tuon verran käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelevasti. Ennen ostettiin lasten kanssa 2 pussia lauantaisin ja jaettiin se. Viikolla saatoin ostaa keittopäivinä suklaapatukat tai jotain muuta jälkkäriä paistopisteeltä tms keksiä.
Kun leikattiin. Leikkasin perheen menoista jälkkärit pois. Leivotaan itse sitten välillä. Mutta kaupasta ei osteta.
Lauantai karkit vaihtui yhteen pussiin. Kun pääsin töihin. Eipä siinä kukaan mitään karkkia kaivannut.
Mutta sitten. Joulukuu on asia erikseen. Joka vuosi vähemmän ja vähemmän tulee suklaata ostettua. Tänä vuonna saattaa olla jo. Et 2 rasiaa riittää. Eli 2-4 euroa menee viikossa karamelliin. Ennen 10 euroa.
Olis kyllä hirveetä olla noin köyhä. Sääliksi käy sun lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kyllä hirveetä olla noin köyhä. Sääliksi käy sun lapset.
Ajatella, että joskus oli aika, että ei oltu köyhiä, mutta silti karkkipussista tai konvehtirasiasta sai ottaa 1 makeinen/ lapsi. Mummot hemmotteli ja tarjosivat toisenkin kierroksen. Oli myös kohteliasta, että kahvipöydästä otettiin vain yksi leivonnainen, oli se sitten pullapala, kakkupala tai keksi. Piti tarkkaan valita, mikä oli herkuin. Eikä kukaan säälitellyt lapsiparkoja, joille ei ollut jokaiselle puolen kilon omaa karkkipussia!
Meille ostetaan silloin tällöin viikonlopuksi karkkipussi, yksi pussi, joka kaadetaan kulhoon ja siitä jokainen syö minkä syö. Ihan riittävästi tuntuu olevan viiteen pekkaan ja köyhiä ei olla.
Sitten kun röökistä päästään joskus lopullisesti eroon, niin karkki on uusi tupakka.
Montako euroa karkkipussi hinta nousee tänä vuonna? Karkkien paketteihin kuvia mädistä hampaista. Karkit piiloon oven taakse ja saa vain myyjältä kysymällä.
Paljonko karkkien kääreitä ja tyhjiä karkkipusseja löytyy maasta, kauanko kestää että muovit maatuu? Karkinsyöjät täyttävät hammaslääkärit ja itsestään huolta pitävät ei saa aikoja. Itse aiheutetut ongelmat pitäisi korjata omalla rahalla!
Mutta karkin alvia ei saanut nostaa 🙄
Suomessa on maailman parhaat karkit. Niitä voisi viedä maailmalle.