Työtehtäviin iso laajennus mutta palkka ennallaan, miten taistella tuulimyllyä vastaan?
Olisiko vinkkiä miten neuvotella palkankorotusta tässä tilanteessa: Yrityksessä on meneillään iso ja moniportainen organisaatiomuutos ja sen johdosta itselleni pamahti oman toimen oheksi yhden irtisanotuksi tulleen kollegan työt hyvin epämääräiseksi ajanjaksoksi. Tuuraamani tehtävään tullaan ehkä nostamaan omasta organisaatiosta seuraaja mutta vasta muutaman kuukauden tai vuoden kuluttua kunhan markkinatilanne elpyy -jos elpyy- Tässä ekassa muutoksessa työkuorma kasvoi noin 100% sillä tuurausvastuualue on itselleni täysin uusi niin asiakkaiden kuin tiimiläisten osalta. Seuraavassa muutosaallossa vastuisiin lisättiin kokonaan uusi osa organisaatiota eli työkuorma kasvaa jälleen merkittävästi. Parissa kuukaudessa alaisten määrä on siis yli tuplaantunut, vastuut kasvaneet merkittävästi mutta palkassa tämä ei näy mitenkään.
Ensimmäiseen palkankorotuspyyntöön vastauksena tuli että säästö- ja karsimiskuuri takia kukaan ei saa palkankorotusta ja että näiden kummankin uuden vastuualueen hoitaminen hyvin edistää uraani ja opettaa minua. (Rivien välissä viesti on että ole tyytyväinen että sulla on työpaikka) Kaihertaa silti ettei lähes mahdottomaksi kasvanut työkuorma näy kompensaatiossa mitenkään. Tiedän ettei elämä ole reilua ja työnantajan direktio-oikeudella tämä on kai mahdollista. Vinkkejä miten lähteä rakentamaan ulkomaiselle esimiehelle business casea palkankorotukselle jo nyt? Alalla ei Suomessa vastaavia tehtäviä ole tarjolla ja ikärasismi on sitä tasoa ettei työpaikan tai alan vaihtaminen ole realistinen suunnitelma. Nykyinenkään palkka ei nyt huono ole mutta sain aiemmin saman palkan puolet vähemmällä työkuormalla!
Kommentit (17)
No jah, ei se nyt ennenkään lusmuilua ollut ja tein sitä tehtävää, johon minut alunperin palkattiin. Nyt on pakko jättä moni juttu tekemättä kun työaika ei vaan riitä. ap
Jos, et voi parempi palkkaiseen duuniin vaihtaa toiseen firmaan Suomessa, niin miten sitten ulkomaille lähtö? Muutenhan sitten nieleskelet. Työnantaja taita hyvin tietää tilanteesi, ettet ole minnekään lähdössä, joten ei tarvitse sitten sen enempää kompensoida. Ja selkeästi on tiennyt tilanteesi, että olet puolen viikon duuneilla pystynyt hoitamaan vanhat hommasi.
Työkuormani on aivan mahdoton! Anna kymppi lisää, niin jaksan oikein hyvin.
...?
Jos ei palkka nouse, niin ei nouse myöskään työteho. Teet sen minkä aiemminkin etkä yhtään enempää.
Mulla on sama juttu. Meinaan uupua, juuri vkl mietin että mitä tapahtuu. Nyt yritän päättää, että teen sen minkä ehdin ja jaksan ja osa hommista vaan jää. Ehkä pitää alkaa pitää omaa päiväkirjaa, jotta voin myöhemmin perustella mitä olen tehnyt ja mitä en.
Vierailija kirjoitti:
No jah, ei se nyt ennenkään lusmuilua ollut ja tein sitä tehtävää, johon minut alunperin palkattiin. Nyt on pakko jättä moni juttu tekemättä kun työaika ei vaan riitä. ap
No joo, ilmaisin asian aika kärjistetysti. Mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoitin. Kannattaa ottaa asia puheeksi ja tehdä vaikka joku prioriteettilista siitä missä järjestyksessä jätät työt tekemättä. Vaikuttaa siltä että luvassa on melkoinen kaaos.
Jos kasvatat firman tulosta, voit pyytää lisää liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota liittoon yhteys.
hyvä vitsi
Ei tuossa tilanteessa keskustella rahasta, puheeksi otetaan työaika ja työmäärä. Pomolle esitetään selkeä excel siitä, mitä on tullut aikaisemmin tehtyä ja miten paljon se on vienyt aikaa, sitten otetaan vierelle uusi työ ja sen haasteet ja kysytään pomolta, mitä jätän pois. Jos vastaus on, että ei voi jättää mitään pois, niin sitten kysytään, että kumpi meistä ottaa yhteyttä työsuojeluun, sinä vai minä, koska työmäärä on selkeästi kohtuuton.
On esihenkilön tehtävänä varmistaa, että työmäärä ei ole liian suuri ja kun kykenee faktoilla tilanteen mahdottomuuden osoittamaan, on hankala vaatia enempää. Jos tästä huolimatta sanotaan, että kyllä sä pari kuukautta jaksat, niin opettelet siihen, että et ehdi. Laitat pomolle tiedoksi, mitä jää tekemättä, koska työpäivä ei riitä.
Toki noin voi menettää työnsä, mutta eipä ainakaan menehdy työtaakan alle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa tilanteessa keskustella rahasta, puheeksi otetaan työaika ja työmäärä. Pomolle esitetään selkeä excel siitä, mitä on tullut aikaisemmin tehtyä ja miten paljon se on vienyt aikaa, sitten otetaan vierelle uusi työ ja sen haasteet ja kysytään pomolta, mitä jätän pois. Jos vastaus on, että ei voi jättää mitään pois, niin sitten kysytään, että kumpi meistä ottaa yhteyttä työsuojeluun, sinä vai minä, koska työmäärä on selkeästi kohtuuton.
On esihenkilön tehtävänä varmistaa, että työmäärä ei ole liian suuri ja kun kykenee faktoilla tilanteen mahdottomuuden osoittamaan, on hankala vaatia enempää. Jos tästä huolimatta sanotaan, että kyllä sä pari kuukautta jaksat, niin opettelet siihen, että et ehdi. Laitat pomolle tiedoksi, mitä jää tekemättä, koska työpäivä ei riitä.
Toki noin voi menettää työnsä, mutta eipä ainakaan menehdy työtaakan alle.
kyllä joku intialainen sen määrän työtä tekee tai valehtelee että kerkes 8h. aina löytyy joku hullu tekeen tai toinen hullu vänkään että kerkeepäs
Vierailija kirjoitti:
Työkuormani on aivan mahdoton! Anna kymppi lisää, niin jaksan oikein hyvin.
...?
On tässä tietty pointti mutta toisinpäin olen sitä mieltä että yksikään mies ei suostuisi tekemään kahta hommaa yhden palkalla päivääkään.
Itse päätin että olen aiemmin tehnyt ahkerana tyyppinä muidenkin töitä. Nyt vasta tajusin että eihän mun tarvitse tehdä kuin omat työni.
Ajattelin jo että alan myös tehdä katoamistemppuja kun pomo tulossa jonkun ikävää tehtävää tarjoten (jota ei itse viitsi tehdä).
Vierailija kirjoitti:
Itse päätin että olen aiemmin tehnyt ahkerana tyyppinä muidenkin töitä. Nyt vasta tajusin että eihän mun tarvitse tehdä kuin omat työni.
Ajattelin jo että alan myös tehdä katoamistemppuja kun pomo tulossa jonkun ikävää tehtävää tarjoten (jota ei itse viitsi tehdä).
Meillä kun esimiehes ei viitsi tehdä kaikki hommia vaan etsii jonkun muun tekemään.
Ei mitenkään. Olen päätynyt sellaiseen ratkaisuun, että teen hetken töitä ja kerään kokemusta. Kun cv näyttää hyvältä, lähden muualle töihin.
Tuossahan se jo tuli. Aiemmin työnantaja ei käyttänyt työnjohto-oikeutta tehokkaasti vaan sait lusmuilla täydellä palkalla. Tämä ei ollut kettuilua vaan työnantajan näkemys asiasta.