Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali

Vierailija
07.11.2025 |

Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?

Kommentit (425)

Vierailija
21/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 100 kertaa tehokkaampi kotona kuin työpaikalla. Laitan musat korville ja alan tykittämään. Lisäksi kotona voi vain kuuntelu -tyyppisissä palavereissa tehdä keppijumppaa ja venytellä samalla, tai lähteä ulos kävelylle, mikä lisää tuottavuutta entistä enemmän pelkän passiivisen istumisen sijasta.

Vierailija
22/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla eniten etätöiden perään vinkujat on sattumalta suurimpia laiskureita. 

Onko sattumaa vai ei?

Mielestäni etätyö on hyvä renki, mutta ei se isäntä voi olla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40% harkitsee lopputiliä. Mieti sitä.

Sen kun ottavat sit on varmaan kaikki hyvin noilla valittajilla.

Vierailija
24/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nyt vaimon töitä sivusta seurannut niin tunnollisenpaa tekijää saa etsiä. Vuorotyön takia näen hänen työpäiviään jokatoinen viikko. Hitto mä joudun patistelemaan häntä tauoille kun tekee ja tekee ilman lakisääteisiä taukoja.

Vierailija
25/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 100 kertaa tehokkaampi kotona kuin työpaikalla. Laitan musat korville ja alan tykittämään. Lisäksi kotona voi vain kuuntelu -tyyppisissä palavereissa tehdä keppijumppaa ja venytellä samalla, tai lähteä ulos kävelylle, mikä lisää tuottavuutta entistä enemmän pelkän passiivisen istumisen sijasta.

Entä jos tekisit töitä työaikasi ja keppijumppaisit ja kävisit kävelyillä vapaa-aikana?

Vierailija
26/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en  enää avokontoriin palaa, se on fakta. Sen olen nähnyt ja kokenut, ja etätyö on vaan miljoona kertaa mukavampaa . Niin ja oma työteho ei ole tippunut yhtään. Teams palaveri (ympäri Suomen olevin kollegojen kaa)  alkaa aina klo 8.00 joka aamu. Kestää noin 20 min. Se riittää minulle.  Avokonttorin häly jopa meteli ,  ei minun työtehoani nosta, päinvastoin. 

Vierailija
27/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähitöissä laiskotellaan toimistolla koko ajan ja varastetaan muiden aikaa turhanpäiväisellä hölötyksellä ja kysymyksillä joita tullaan työpisteelle kysymään. Tämän vuoksi etätyö on huomattavasti tehokkaampaa tietyillä aloilla. 

Vierailija
28/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen niin hulluna töitä kotona, että sairasloman kautta irtisanoutuminen odottaa. 

Vastaus, ei, etätyöläisenä työmoraalini ei ole heikko, päinvastoin.

Joo joo kaikki uskoo 😆

Vierailija
29/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuottavuutta ja tehokkuutta ei varmasti lisää keppijumppa, tai kävelyllä käynti kun pitäisi niitä töitä tehdä eikä laiskotella ja puuhastella muuta, joka vie keskittymisen täysin pois työasioista. Tämän takia toivottavasti hallitus kieltää etätyöt omissa työtehtävissään ja muut yritykset seuraavat perässä.

Vierailija
30/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritisoijien mielestä etätyöpäivinä lakisääteisillä tauoilla ei siis saa:

- keittää kahvia

- käydä kaupassa

- käydä lenkillä tai salilla

- hoitaa pieniä kotitöitä, kuten tiskikoneen tyhjäys, pyykinpesukoneen laittaminen päälle tai roskien vieminen

Sen sijaan toimistopäivinä on heidän mielestään kuitenkin erittäin suotavaa tehdä tauoilla näitä:

- kävellä lähikauppaan ostamaan lounas

- kävellä lähiravintolaan syömään lounas

- keittää kahvit ja istuskella iltapäivälehtiä lukemassa kahviossa

- käydä työpaikan kuntosalilla

Loogista.

Vierailija
31/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite en  enää avokontoriin palaa, se on fakta. Sen olen nähnyt ja kokenut, ja etätyö on vaan miljoona kertaa mukavampaa . Niin ja oma työteho ei ole tippunut yhtään. Teams palaveri (ympäri Suomen olevin kollegojen kaa)  alkaa aina klo 8.00 joka aamu. Kestää noin 20 min. Se riittää minulle.  Avokonttorin häly jopa meteli ,  ei minun työtehoani nosta, päinvastoin. 

Tehokkaimmat työntekijät toimivat suuryritysten konttoreilla. Etätyössä on niitä turhia käsienheiluttelijoita, jotka kuvittelevat olevansa tehokkaita. Nämä korvataankin lähivuosina tekoälyllä. Eivät yritykset pakottaisi työntekijöitään konttorille, mikäli tehokkuus olisi yhtä hyvää kuin nämä etälaiskottelijat väittävät.

Vierailija
32/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkin autistivammainen etkä tee työtä jossa on pisaraakaan luovuutta tai yhteistyötä kenenkään kanssa. 

Vierailija
33/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan satavarmasti valtaosa etätyöntekijöistä aloittaa työpäivän puoli tuntia liian myöhään ja lopettaa noin tunnin aiemmin. Läppäri laitetaan päälle ja saatetaan hiirtä heilauttaa välillä näytöllä, mutta töitä ei tehä ku pakolliset. Ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Poikkeuksena sitten muutamat, joilla heilahtaa työnarkomanian puolelle.

Vierailija
34/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kritisoijien mielestä etätyöpäivinä lakisääteisillä tauoilla ei siis saa:

- keittää kahvia

- käydä kaupassa

- käydä lenkillä tai salilla

- hoitaa pieniä kotitöitä, kuten tiskikoneen tyhjäys, pyykinpesukoneen laittaminen päälle tai roskien vieminen

Sen sijaan toimistopäivinä on heidän mielestään kuitenkin erittäin suotavaa tehdä tauoilla näitä:

- kävellä lähikauppaan ostamaan lounas

- kävellä lähiravintolaan syömään lounas

- keittää kahvit ja istuskella iltapäivälehtiä lukemassa kahviossa

- käydä työpaikan kuntosalilla

Loogista.

Lounaalle mennään lounastauolla, kahville mennään kahvitauolla. Kuntosalille työpäivän jälkeen, tai ennen sitä. Työaikana ei myöskään toimistolla imuroida, pestä pyykkiä, käydä kävelyillä tai hoideta muita kuin työhön liittyviä asioita. Etätyöpäivinä näitä taukoja tuppaa olemaan 5x lakisääteinen määrä ja lounastaukokin usein tuntien mittainen. Etätyö onkin pääasiallisesti etälaiskottelua.

Vierailija
35/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkin autistivammainen etkä tee työtä jossa on pisaraakaan luovuutta tai yhteistyötä kenenkään kanssa. 

työssäni ratkon asiakkaiden järjestelmän käyttöön liittyviä haasteita työparini kanssa. Toisen nimittely autisvammaiseksi loukkaa sekä autisteja että minua, jolla ei ole diagnosoitu autisminkirjon oireita.

Opettele argumentoimaan ennen kun tulet keskustelupalstalle.

Vierailija
36/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätyö sopii itselleni tosi hyvin koska pystyy hoitamaan omiakin bisneksiään. Teamsissa voi kertoa että työt edistyvät hyvin - ei firman työt vaan omat mutta sitä ei kannata sanoa.

Vierailija
37/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan satavarmasti valtaosa etätyöntekijöistä aloittaa työpäivän puoli tuntia liian myöhään ja lopettaa noin tunnin aiemmin. Läppäri laitetaan päälle ja saatetaan hiirtä heilauttaa välillä näytöllä, mutta töitä ei tehä ku pakolliset. Ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Poikkeuksena sitten muutamat, joilla heilahtaa työnarkomanian puolelle.

töitä ei tehdä kuin pakolliset

-> kerros meille työnharrastaja, mitä siellä töissä pitää tehdä, niiden pakollisten lisäksi, mistä on työnantajan kanssa sovittu?

Olet sellainen ihminen, että teet kaikkea ylimääräistä ja kun saat potkut yt:ssä, katkeroidut kun et saanutkaan työbharrastanisesta sädekehää päänpäällesi.

Vierailija
38/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempia olen tehnyt, niin työnantajan kuin työntekijän edustajana.  Ja missään muussa asemassa en ole kun esihenkilönä toimistolla saattanut pitää tunniniin ounastauon kun on ollut " Pakko "  lähteä vaikka vähän kauemmaksi lounaalle, koska olen voinut, ja koska siiellä on niiin hyvä lounas.. kotona töitä tehdessä EI tunnin lounastaukoja pidä kukaan..  samoin kun uusia työntekijöitä aloittaa, minusta ihan ymmärretävää että kaikki vanhat eivät  vaan enää jaksa  opettaa/ kouluttaa uusia, ja vastata samoihin kysymyksiin, kun voisivat tehdä omia töitä tehokkaasti etänä/ kotoa. Varsinkin avokonttori  on monelle pitkään töitä tehneelle ihan murhaa.   Eli tää  EI ole ihan  mustavalkoinen asia.

Vierailija
39/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tekisit töitä työaikasi ja keppijumppaisit ja kävisit kävelyillä vapaa-aikana?

Olet saattanut kuulla, että istumatyö ja näyttöpäätetyö on haitallista ihmiselle, ja olisi todella tärkeää pitää taukoja ja liikkua todella usein. Mikäpä sen tehokkaampaa, kuin tehdä tuo samalla töitä tehden?

Vierailija
40/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On semmoisia tehtäviä missä voi etänä ollessa lusmutakin. Ja on ollut todella ärsyttävää nähdä esim tik tokissa videoita miten etänä voi huijata, sillä nämä lusmut pilaavat kaikkien etänä työskentelevien maineet. Pahinta noissa on ihmisten kommentit kuinka on ihan oikein lusmuta koska työnantaja ei maksa tarpeeksi tai mitä ikinä. Unohtuu se että ihan vapaasti voi vaihtaa työpaikkaa jos ei miellytä, ei tarvitse olla epärehellinen ja oikeuttaa itselleen työajalla vapaa-aikaa. Kun kommentoijia on tuhansia yhteen videoin niin tulee vaan mieleen kuinka moni oikeasti näin toimii. Tämmöisestä kärsii kaikki ja oikein ruokkii sitä mielikuvaa mikä joillain on etätöistä. Samaan aikaan itse tekee etänä tosi tunnollisesti ja pitää vähemmän taukoja kuin toimistolla.