Muutto vai työpaikka ensin?
Apua vähä-älyiselle :(
Asun pikkukaupungissa, jossa ei yksinkertaisesti ole mitään. Ahdistaa ja haluan pois. Vanhenevat vanhempani ovatkin ainoat, jotka ovat saaneet minut jäämään, koska olen vähän huolestunut heidän terveydestään. Havahduin kuitenkin hiljattain siihen, että olen päälle kakskymppinen, enkä ole ollenkaan elänyt itselleni.
Lähin ns. suuri kaupunki yli 70 km päässä. Asun Pohjois-Pohjanmaalla. Ei autoa, huonot liikenneyhteydet, vähän rahaa. Olisiko helpompi muuttaa suoraan johonkin suurempaan kaupunkiin, elellä hetki säästöillä samalla töitä etsien, vai voiko nykyään työpaikan turvata alusta loppuun täysin etänä? Ei nimittäin ole varaa matkustella paikan päällä haastatteluissa, minkä takia harkitsen muuttoa heti ensimmäisenä.
Kommentit (3)
Mä tein aikoinaan niin, että muutin toiselle paikkakunnalle ja sitten sen jälkeen vasta paikkakunnalla asuessani aloin etsimään töitä. Hyvin onnistui.
Nykyisessä työllisyystilanteessa työpaikka ensin, ellet varmuudella pysty karenssiaikaa elämään säästöillä. Ei ole nimittäin sanottua, että saisit uuden työpaikan tuosta vain.
Haastattelut on yleensä mahdollista saada etänä. Kaupunkiin on ihan turha muuttaa ilman työtä. Isossa kaupungissa myös kilpailu työpaikoista on kovaa. Olen itse hakenut työpaikkoja sekä isosta asuinkaupungistani että n. 100 km päässä olevista pikkukaupungeista. Ison kaupungin työpaikkaan tuli nyt viimeksi yli 1100 hakemusta, pienen kaupungin 13.
Kaupungeissa on myös kalliimpaa pääsääntöisesti kuin maalla. Itse teen ruokaostokset kyläillessäni siellä entisellä kotikunnalla, koska täällä sama tuote voi olla kaupassa huomattavasti kalliimpi. Mikäli et muuta keskustaan tarvitset liikkumiseen todennäköisesti joko bussikortin tai pyörän. Ilman seuraa kaupungilla pyörimisestä lähtee myös nopeasti hohto ja yhtäkkiä oletkin vain yksin kotona lagaamassa.
T. Pikkukaupungista isoon 23-vuotiaana