Kuinka aikaisin varaat lomamatkan?
Itsellä paha tapa jättää kaikki aina liian myöhään taikka etsiä joku äkkilähtö.
Tiedän, että tulee kalliiksi, ja että pitäisi varata ajoissa, jotta saa paremman hinnan. Mutta jotain syystä aina vähän hirvittää varata jotain matkaa viikkoja tai jopa kuukausia aiemmin, kun ei koskaan tiedä mitä voi tapahtua; joku sairastuu vaikka juuri ennen matkaa tai tulee jotain muuta ja sitten menee rahat ja koko reissu hukkaan.
Kommentit (4)
Tilaan lennot yleensä ajoissa, joskus jopa 6-9kk aiemmin. Näin saa ne huomattavasti edullisemmin. Ja kuitenkin reissut on pakko varata ajoissa töiden ym asioiden takia. Yleensä varaan majoituksen melko pian sen jälkeen, kun olen varannut lennot.
Matkavakuutuksesta saa rahat takaisin, jos matka peruuntuu sairauden tms takia. Ja lennoissa suosin sellaista lipputyyppiä, josta saa rahat takaisin/ ajankohtaa voi muuttaa. Hotellivaraukset pystyy perumaan yleensä muutamaa päivää ennen lähtöä veloituksetta, tämäkin tietenkin riippuu varaustyypistä.
Riippuu. Kaukolennot kannattaa tosiaan varata ajoissa. Itse seuraan hintaa helposti pari kuukautta, ja ostan lennon kun se menee jonkun asettamani rajan alle. Esimerkiksi seuraava edestakainen lento Kapkaupunkiin jäi maksamaan noin 750:-.
Toki noin pitkillä lennoilla voi maksaa vähän ekstraa, jos yhteys on hyvä ja vaihtoajat lyhyitä.
Jos varaan pakettimatkan sesonkiaikaan (syysloma, hiihtoloma), niin olen myös ajoissa liikkellä. Hinta-laatusuhteeltaan parhaat hotellit menevät nopeasti, ja lennot myydään usein loppuun.
Jos matkustan yksin low-season-aikaan (marras-joulukuu ennen joulua, loppiaisesta hiitolomaan), jätän matkan varaamisen yleensä ihan viime hetkeen. Tarjontaa on, ja viime hetken lähdöt myydään usein todella suurilla alennuksilla.
Sama täällä, oon fiilismatkustaja. En uskalla varata ennen, jos ei ookkaan fiilistä lähteä.