Mitä aiotte syödä ja juoda jouluna?
Minä ostan eineksinä lanttu- ja porkkanalaatikkoa, rosollia ja maitojuustoa. Joululimppua. Väkeviä juustoja pari kolme.
Alcoa punainen martini, sherry, kermalikööri. Ehkä pieni rommi.
Karkkia suklaata, jotakin missä ei ole pöljyä, ja puolikas rasia kuulia.
Leivonnaisia tähtitorttuja kaupan taikinasta, ilman pöljyä, sekä ehkä itse leivottu hedelmäkakku. Pipruja en ajatellut tänä vuonna kun niitä tulee niin paljon kerralla.
Kommentit (73)
Yhtenä päivänä kalaa ja skagen tms., toisena päivänä peuraa perunalisukkeineen. Ei siis mitään erikoista, ei jouluruokaa, paitsi mä syön riisipuuroa aamiaisella. Jälkkäriksi pandoro ja tiramisua, tapanina pizzalle, on kuulemma wt ja junttia nuo meidän ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Yhtenä päivänä kalaa ja skagen tms., toisena päivänä peuraa perunalisukkeineen. Ei siis mitään erikoista, ei jouluruokaa, paitsi mä syön riisipuuroa aamiaisella. Jälkkäriksi pandoro ja tiramisua, tapanina pizzalle, on kuulemma wt ja junttia nuo meidän ruoat.
... niin ja juomina kuohu- ja valkoviini, olutta, siideriä. Ehkä ouzot ja mastic-likööriä myös.
Laatikoista porkkana, peruna ja lanttu. Kalkkuna ja kinkku. Rosolli vähän tuunattuna. Hämäläinen piimäjuusto. Jos joku vieraista tuo kalaa tai jotain muuta pöytään laitettavaa, niin sitten niitä lisäksi. Jälkiruokana on luumuhyydyke ja kermavaahtoa. Ja tämä joulupäivänä - ja koitan laittaa vain sen veraan, että suurin osa menee illalisen aikana (iso joukko syömässä). Muille päiville en ole vielä ruokia miettinyt.
Joulupäivän ruoka on perinteinen koska silloin meillä on yksinäisten jouluateria, kavereissa monia yksineläjiä ja joskus miehen kanssa päätettiin, että vietetään joulupäivää kavereiden kanssa yhdessä niin ei tarvitse yksistään olla kenekään. Ja meillä on tilaa jäädä vaikka yöksi.
Kypsinä kinkkua, porkkana--ja perunalaatikkoa ja savulohta, jos lohi on tarjouksessa, paistan itse. Suklaakonvehteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviskinkku ja sahtia.
Ei kasviksista pysty tekemään kinkkua, koska kinkku on vain ja ainoastaan yksi sianruhon osa. Ei niistä voi tehdä paistiakaan, koska sekin on aina eläimen ruhon osa
Pystyyhän lihastakin leipomaan pullat..
meillä on aina perinteiset laatikot eli peruna, porkkana ja lanttu. Kinkku löytyy ja kasviswellington. rosollia, mätiä, graavilohta, silliä, perunoita, saaristolaisleipää, joku vihersalaatti. Jälkkäriksi aattona yleensä vain suklaita ja pipareita. Seuraavina joulupäivinä ei ehkä tule syötyä niin ähkyyn, niin leivon joulutorttuja kahvin kanssa. Myöhemmin illalla juustotarjotin. Juomina kivennäisvesi, valko-ja punaviini. Juustotarjottimen kanssa yleensä jotain likööriä tai munatoti.
Läskiä, potkaa ja tietenkin votkaa.
Aamulla riisipuuroa sekä tietenkin joka-aamuinen kupillinen kahvia. Ennen jouluateriaa korkeintaan, jotain naposteltavaa, pähkinöitä tai vastaavaa. Jouluaterialla sitten aluksi kalaruokia: silakkaa, silliä sekä lohta perunan kera. Kalojen jälkeen laatikoita (porkkana, lanttu, peruna) ja kinkkua mädin kera. Ehkäpä myös kananmunaa, jonka päällä on katkarapuja ja majoneesia. Juomana kotikaljaa ja ehkä maitoa. Joskus myös viiniä.
Vierailija kirjoitti:
meillä on aina perinteiset laatikot eli peruna, porkkana ja lanttu. Kinkku löytyy ja kasviswellington. rosollia, mätiä, graavilohta, silliä, perunoita, saaristolaisleipää, joku vihersalaatti. Jälkkäriksi aattona yleensä vain suklaita ja pipareita. Seuraavina joulupäivinä ei ehkä tule syötyä niin ähkyyn, niin leivon joulutorttuja kahvin kanssa. Myöhemmin illalla juustotarjotin. Juomina kivennäisvesi, valko-ja punaviini. Juustotarjottimen kanssa yleensä jotain likööriä tai munatoti.
Toi kasviswellington, mistä/miten?
Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei tänä vuonna huvita jouluruuat yhtään. Mutta saa nähdä. Ostetaan sen mukaan sitten, mitä mieli tekee. Oli se sitten mitä hyvänsä. Omat kokkailut ja leipomiset lopetin vähitellen jo vuosikymmen sitten. Kaiken saa valmiina. Vain hakemisen vaiva on. Työlästä välillä sekin.
Joskus olen miettinyt, että vedettäisiin vaan tyyliin pakastepizzaa, hyvää juotavaa ja suklaata/jätskiä. Varsinkin silloin kun lapset oli pieniä. Koskaan ei niin tehty kuitenkaan. Aina on ruvennut kuitenkin tekemään mieli laatikoita, loimulohta, (piparjuuri)punajuurisalaattia, vähän kinkkua hyvällä sinapilla, kurpitsapikkelsiä, metsäsienisalaattia, maustekurkkua. Lapsille piti olla sitten lisäksi lihapullia, lihaperunasoselaatikkoa ja raejuustoa. No eipä vaikeaa ollut.
Taateli- ja hedelmäkakkuja urakoin joskus liukuhihnalla. Mutta nykyisin niitä syödään niin vähän, että kaupan kakut on ihan ok.
Torttuja ei syödä ollenkaan kun närästävät. Korkeintaan yhden voi enää syödä kerralla. Joskus niitäkin vedettiin kaksin käsin. Takanapäin nekin ajat.
Suklaan syöntiä rajoittaa hinta nyt kivasti.
Kun ikää tulee, ei tee mieli, ei voi eikä pysty syömään niin paljon kuin nuorena. Se on toisaalta sääli, mutta toisaalta hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tuntuu siltä, ettei tänä vuonna huvita jouluruuat yhtään. Mutta saa nähdä. Ostetaan sen mukaan sitten, mitä mieli tekee. Oli se sitten mitä hyvänsä. Omat kokkailut ja leipomiset lopetin vähitellen jo vuosikymmen sitten. Kaiken saa valmiina. Vain hakemisen vaiva on. Työlästä välillä sekin.
Joskus olen miettinyt, että vedettäisiin vaan tyyliin pakastepizzaa, hyvää juotavaa ja suklaata/jätskiä. Varsinkin silloin kun lapset oli pieniä. Koskaan ei niin tehty kuitenkaan. Aina on ruvennut kuitenkin tekemään mieli laatikoita, loimulohta, (piparjuuri)punajuurisalaattia, vähän kinkkua hyvällä sinapilla, kurpitsapikkelsiä, metsäsienisalaattia, maustekurkkua. Lapsille piti olla sitten lisäksi lihapullia, lihaperunasoselaatikkoa ja raejuustoa. No eipä vaikeaa ollut.
Taateli- ja hedelmäkakkuja urakoin joskus liukuhihnalla. Mutta nykyisin niitä syödään niin vähän, että kaupan kakut on ihan ok.
Jopa riisipuurokin närästää nykyisin. Ei voi syödä kuin pienen lautasellisen. Oi niitä aikoja kun sitäkin sai vedella lautasellisen toisensa perään.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan mitään keskiaikaiseen perinteeseen kuuluvaa epäterveellistä paskaa kuten tönkkösuolattua rasvaista kinkkua.
Mä oon kanssa luopunut laatikoista, jotka on erinomainen idea vanhanaikaisessa leivinuunissa, mutta järjettömiä sähköuunissa.
Torttui, piparii, sekametelisoppaa ja riisipuuroa, kinkkua, imellettyä perunalaatikkoa, suklaata ja karkkia.
Kinkun lisäksi on kalkkunaa tänä vuonna. Paljon kaloja kuten joka joulu. Muuten peruslaatikot, sienisalaatit ja rosollit yms. Aattoaamuna toki riisipuuro ja karjalanpiirakat munavoilla.
Ostan itselleni jouluaterian ruokajuomaksi kotikaljaa. Tarjolla on myös viiniä ja olutta, mutta en yleensäkään halua kuin tilkan viiniä. Kotikalja on hyvä jouluruoan kanssa.
Leivonnaisina on joulutortut. Olen perhepiirissäni oikeastaan ainoa leivonnaisten ystävä, joten teen joka vuosi niin että leivon taatelikakut yms. ennen joulua omassa kodissa ihan itseäni varten ennen joulunviettoon lähtemistä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
En siis osaa kokata eikä ole ketään joka mulle kokkais.
Jotain punalaputettua ja vettä hanasta jos tulee.